Twee gratis KLM-tickets? Trap niet in deze Facebook-hoax!

klm-hoax-gratis-tickets-780.jpg

Een nepbericht dat je twee gratis KLM vliegtickets belooft, is weer opgedoken op Facebook. Ben je dit ook tegengekomen? Waarschuw de persoon die het gedeeld heeft en zorg dat deze hoax zich niet verder verspreidt.

'KLM Airline geeft 2 gratis tickets aan iedereen! Om 97-jarig bestaan te vieren!' Zo luidt de titel van een link die veel mensen momenteel delen op Facebook. Een Engelstalige variant is er ook: 'KLM Airline is gifting 2 free Tickets to EVERYONE! on completing 97 years!' Misschien heb jij het inmiddels ook voorbij zien komen.

Niemand wint gratis tickets

Deze hoax bestaat al wat langer, getuige bijvoorbeeld dit bericht van Ticketdetective uit 2015, maar heeft nu opnieuw de kop opgestoken.

Dit bericht is een zogenoemde hoax: een nepbericht dus, waar je niet in moet trappen. Het is niet afkomstig van KLM of een officiële partner van de vliegmaatschappij, en niemand wint hiermee gratis tickets.

Klik dus niet op de link, waarschuw de Facebookvriend(in) die het gedeeld heeft en vraag die persoon om het te verwijderen.

Klik je toch op de link, dan krijg je meerkeuzevragen te zien.

De teksten op de actiepagina zitten vol taalfouten.

Dit procedé kennen we van veel waardebonnenspam. Hierna wordt je gevraagd de link te delen op Facebook met een tekst als 'Thanks #KLM!'.

Bekijk ook het Radar-dossier over waardebon-winacties

Hoe kun je dit Facebook-bericht herkennen als spam?

  • De link leidt niet naar de officiële site van KLM.
  • De linktekst bevat vreemde taalfouten ('Krijg jullie hier - (2 Tickets) per gebruiker').
  • De vragen op de pagina waar je naartoe geleid wordt, bevat taalfouten.
  • De link naar contactgegevens op de actiepagina werkt niet.
  • Actievoorwaarden ontbreken.
  • De reacties van 'winnaars' op de laatste pagina zijn van niet-bestaande Facebookprofielen.
  • KLM bestaat dit jaar, op 7 oktober, 98 jaar, niet 97.

KLM 'betreurt misleidende campagne'

Op haar Facebookpagina bevestigt de KLM ten overvloede dat deze actie niet van de maatschappij afkomstig is. 'We betreuren dat deze misleidende campagne wordt verspreid op social media. Deze actie is niet afkomstig van KLM', schrijft de KLM.