Uitzending Radar 17 november: ontransparante Belvilla-kosten en gestopte cloud ondersteuning bij Bose

In de uitzending van maandag 17 november zoeken we uit hoe Belvilla klanten op kosten jaagt met een ‘borg’ die helemaal geen borg blijkt te zijn. Ook speaker bedrijf Bose stopt met de cloud ondersteuning van zijn SoundTouch-speakers waardoor goed werkende apparaten plots functies verliezen. Ook volgt Fons het spoor van klanten die hun dure koffiemachine inleverden bij een reparateur, maar die vervolgens nooit meer terugzagen.
Ontransparante kosten bij Belvilla: 'Borg' blijkt geen borg te zijn
Wat lijkt op een transparante boeking van een vakantiehuis, loopt voor veel klanten van Belvilla anders. Pas ná het afronden van de reservering komen er extra kosten bij. Deze kosten worden omschreven als ‘borg’, maar zijn in werkelijkheid vaste, verplichte kosten voor schoonmaak en bedlinnen. Radar ontvangt klachten van consumenten die zich misleid voelen door de onduidelijke prijsopbouw. Wat gaat Belvilla doen om de problemen op te lossen?
Klanten zijn dure koffiemachines kwijt na inlevering bij reparateur
Je koffiemachine is kapot, je levert hem in om hem te laten maken, maar ziet hem vervolgens niet meer terug. Het overkomt meerdere mensen die hun dure koffiezetapparaat inleveren bij 'De KoffieReparateur'. Nadat zij hun machine hadden ingeleverd, hoorden ze niets meer van het bedrijf. Bij navraag worden ze afgescheept met smoesjes, en volgen er zelfs bedreigingen als de klanten voet bij stuk houden. Wat is er gebeurd met de koffiezetapparaten en wie zit hierachter? Fons zoekt het uit.
Van slimme apparaten naar domme boxen: Bose stopt met cloudondersteuning voor speakers
Wat heb je aan speakers die het nog goed doen, maar die je niet meer kunt bedienen? Vanaf 2026 stopt Bose met de cloud ondersteuning van zijn SoundTouch-speakers, waardoor functies als Spotify en multiroom-verbinding verdwijnen. Gebruikers blijven achter met dure apparaten die technisch nog werken, maar praktisch onbruikbaar worden. Volgens de wet moet een product voldoen aan wat je als consument redelijkerwijs mag verwachten, maar wat is redelijk en hoe zit dat bij slimme apparaten? Radar onderzoekt of fabrikanten zomaar mogen stoppen met de ondersteuning van slimme apparaten.