Update: Cvneed stopt met werven nieuwe klanten na ingrijpen ACM

CV Need 2

Website Cvneed stopt per direct met het aannemen van nieuwe klanten na een ingreep van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Radar ontving eerder al tientallen klachten van consumenten die zonder dat ze het wisten een abonnement hadden afgesloten via Cvneed. Nu komt de toezichthouder in actie, nadat honderden soortgelijke klachten binnenkwamen, ook vanuit andere Europese landen.

Onverwacht afgesloten abonnementen

Op Cvneed.com kunnen mensen online een curriculum vitae aanmaken. De website is actief in verschillende Europese landen. De ACM ontving honderden klachten over Cvneed, vooral omdat niet duidelijk was dat zij betaalden voor een abonnement.Nadat ze een cv hadden aangemaakt, bleken zij ineens vast te zitten aan een abonnement van 35 euro per maand.

Veel gebruikers werden verrast met hoge rekeningen en aanmaningen, terwijl zij dachten eenmalig gebruik te maken van de dienst. Na gesprekken met de ACM heeft Cvneed besloten om in alle Europese landen te stoppen met het werven van nieuwe klanten. De website blijft voorlopig online, zodat bestaande klanten nog toegang houden tot hun account en cv’s.

“Belangrijke informatie mag niet verborgen worden”

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, benadrukt dat bedrijven transparant moeten zijn over kosten en abonnementsvoorwaarden: "Een bedrijf mag alleen kosten in rekening brengen die vooraf duidelijk gemeld zijn en waarmee de consument akkoord gaat. Belangrijke informatie hierover mag niet verborgen of weggelaten worden."

Ben je zelf onbedoeld een abonnement aangegaan via Cvneed of een vergelijkbare site? Dan hoef je niet per se te betalen. Als je misleid bent door ontbrekende of verborgen informatie over prijs en abonnementsvoorwaarden, kun je de overeenkomst vernietigen. Hoe je dit doet, lees je op de website van ConsuWijzer. Daar vind je ook voorbeeldbrieven die je daarbij kunnen helpen.