Uren wachten op je koffer op de luchthaven: hoe kan dat? En krijg je een vergoeding?

Bagageband .jpg

De bagageafhandeling verloopt rommelig op verschillende Nederlandse luchthavens. Passagiers zitten soms uren op hun koffer te wachten. Vooral bij vluchten van Transavia gaat het de laatste tijd vaak mis. Hoe kan dat? En wat als je bagage hierdoor niet mee kan op je transfer vlucht?

Wie is verantwoordelijk voor de bagageafhandeling?

Luchthavens zelf zorgen er niet voor dat jij je koffer bij de bagageband kunt ophalen. Een woordvoerder van Schiphol vertelt dat de luchtvaartmaatschappijen hier verantwoordelijk voor zijn. Soms zetten zij hier eigen grondpersoneel voor in en soms werken zij samen met een afhandelingsbedrijf. Transavia werkt bijvoorbeeld samen met het bedrijf Viggo. 

Waarom moet je soms zo lang wachten op je koffer?

Voor de vraag waarom het soms uren duurt voor je je koffer in handen hebt, verwijst een woordvoerder van Transavia ons dan ook door naar Viggo. Toch kan hij wel een reden bedenken: “Het kan bijvoorbeeld zijn dat een vlucht vertraagd is en er daardoor twee vliegtuigen tegelijk leeggehaald moeten worden. Dan duurt het wat langer voor alles afgehandeld is.” Viggo zelf is niet bereikbaar voor een reactie. 

Wat als je koffer hierdoor niet mee kan op een transfer vlucht?

Als je moet overstappen op een ander vliegtuig, krijgt jouw koffer voorrang. De woordvoerder van Transavia vertelt dat zij weten wie er aan boord zijn en of zij een transfer vlucht moeten halen. Jouw koffer wordt dan als eerste uit het vliegtuig gehaald om ervoor te zorgen dat hij mee kan met de volgende vlucht. Daarom komt het volgens hem bijna nooit voor dat je koffer achterblijft op de luchthaven. 

Wat als je koffer de overstap onverhoopt toch niet haalt? “Dan wordt hij meegestuurd met de eerstvolgende vlucht”, vertelt de woordvoerder van Transavia. Dat is vaak dezelfde dag of een dag later.” 

Kun je een vergoeding krijgen?

“Als je een nacht moet overbruggen zonder koffer en je een tandenborstel of schone onderbroek nodig hebt, kun je dat gewoon kopen en het bonnetje bewaren”, aldus de woordvoerder. “Dat geld krijg je terug.”

Heb je geen transfer vlucht gemist, maar heb je wel uren op de luchthaven zitten wachten? Dan heb je geen recht op vergoeding. “Er is wel een Europese verordening die dit regelt als je vlucht zelf vertraagd is. Maar daar staat niks in over wachten op je bagage.” 

Bronnen: Schiphol, Transavia