Vandaag besteld, morgen in huis? 95 procent vindt dat niet altijd nodig

Pakketbezorger (1)

Pakketbezorging is een drukbezette branche en Radar krijgt er dan ook vaak klachten over: pakketjes worden te laat, op het verkeerde adres of helemaal niet bezorgd. Om te kijken hoe jullie zelf omgaan met pakketjes, zetten we meerdere pollen online. Want waar laat jij je bestellingen eigenlijk bezorgen? En vind je het echt nodig dat het de dag erna binnen is? 

Meerderheid laat thuis bezorgen

We beginnen met de vraag ‘waar laat jij je pakketjes (meestal) bezorgen?’. Hier hebben in totaal 11.963 mensen op gereageerd. Een meerderheid van 68 procent laat ze meestal thuis bezorgen, 23 procent kiest voor een pakketpunt en 8 procent voor een pakketautomaat. Slechts 1 procent geeft aan nooit iets te bestellen. 

Ongeacht de bezorgplek, kiest eigenlijk iedereen uit gemak. Deelnemers die pakketjes thuis laten bezorgen geven bijvoorbeeld aan dat ze bijna altijd thuis zijn of dat het lastig is om naar een winkel te gaan: “Ik woon in het buitengebied en dus een eind van de winkels”. 

Ik ben 86 jaar oud en kan niet meer voor alles naar de winkel
Deelnemer die pakjes meestal thuis laat bezorgen

Deelnemers die kiezen voor een pakketpunt of pakketautomaat vinden het juist handig dat ze dan niet thuis hoeven te blijven om hun pakket in ontvangst te nemen. “Dat is veel handiger. Ik hoef niet thuis te wachten en kan het ophalen als het mij schikt”, vertelt iemand bijvoorbeeld. 

“Ik vind persoonlijk contact bij het afhalen plezierig. En overdag afhalen is voor mij geen probleem”, aldus een deelnemer die voor een pakketpunt kiest. 

‘Vandaag besteld, morgen in huis’ niet altijd nodig

Daarnaast waren we benieuwd of jullie het een goed idee vinden als je bij een online bestelling kunt aangeven dat je pakketje niet zoveel haast heeft. Met andere woorden: of het echt de volgende dag in huis moet zijn of dat het soms wat langer mag duren. 

Hier hebben in totaal 2.830 mensen op gereageerd. Een overgrote meerderheid van 95 procent zou het een goed idee vinden als je bij een bestelling kunt aangeven dat je pakketje niet zoveel haast heeft, 5 procent vindt van niet. 

Scheelt werkdruk

Deelnemers die dit een goed idee vinden, geven aan dat hun pakketjes bijna nooit haast hebben en vooral dat het de werkdruk voor bezorgers kan verminderen. “Ik zou het prima vinden als pakketjes alleen op vastgestelde dagen in de week worden gebracht, waardoor de route van de pakketbezorger geoptimaliseerd kan worden”, laat iemand bijvoorbeeld weten. 

“Niet alles hoeft morgen in huis te zijn. Als het de werkdruk kan verlagen van logistiek medewerkers die ‘s nachts staan te orderpicken, en de postbezorgers, dan mag dat zeker een optie worden bij een bestelling”, vertelt een ander. “Gewoon op tijd bestellen. Zo kunnen de mensen in distributiecentra ook gewoon fatsoenlijke tijden werken.”

Eigenlijk hebben al mijn pakketjes geen haast
Deelnemer die dit zou willen kunnen aangeven bij online bestellingen

Bang dat pakketjes kwijtraken

Mensen die dit geen goed idee vinden, zijn bang dat dit juist voor meer problemen zal zorgen. “Ik zou bang zijn dat de extra administratie enkel tot meer problematiek, kosten en verlies van pakketten zou leiden”, vertelt een deelnemer bijvoorbeeld. Een ander beaamt: “Ik heb het pakje het liefst zo snel mogelijk. Hoe langer ik erop moet wachten, des te groter is de kans dat het zoek raakt.” 

Ook denken sommige van deze deelnemers dat latere verzending niet zorgt voor een verlichting in de werkdruk of bestellen ze alleen iets als ze het nodig hebben. Zo vertelt iemand: “Latere verzending geeft alleen maar een verschuiving in de aangeboden pakketten. Het zorgt niet voor verlichting of vermindering.” 

Ik bestel alleen iets als ik het echt dringend nodig heb
Deelnemer die pakketjes de volgende dag bezorgd wil hebben

Zou je zelf aangeven dat een pakje geen haast heeft?

Tot slot vroegen we of je ook van deze optie gebruik zou maken. Jullie reageerden als volgt:

  • 49 procent zou aangeven dat een pakketje geen haast heeft, ook als daar geen besparing of extra opties tegenover staan.
  • 40 procent zou aangeven dat een pakketje geen haast heeft, maar alleen als ze het latere moment zelf kunnen kiezen. 
  • 8 procent zou aangeven dat een pakketje geen haast heeft, maar alleen als het scheelt in de kosten.
  • 4 procent zou het niet aangeven als een pakketje geen haast heeft. 

Deelnemers die hier (ook zonder besparing of extra opties) gebruik van zouden maken, doen dit vooral voor de werkdruk van bezorgers. “Het is een goed idee als er in de keten bestellingen gecombineerd kunnen worden”, vertelt iemand bijvoorbeeld. “Het lijkt mij minder stressing voor het daarbij betrokken personeel.”

Als we allemaal wat overzichtelijker worden en op tijd bestellen, is die haast er ook niet
Deelnemer die ook zonder besparing of extra opties zou aangeven dat een pakje geen haast heeft

‘Mag best iets tegenover staan’

Polldeelnemers die dan wel zelf hun bezorgmoment willen kiezen, zien vooral dáár het voordeel van in. “Zo kan ik voorkomen dat ik niet thuis ben en de bezorger voor niks voor mijn deur staat”, vertelt iemand. Een ander laat weten: “Ik hoop dat de bezorger dan ook iets meer tijd krijgt om te wachten tot we ook daadwerkelijk bij de voordeur zijn.” 

Daarnaast geeft een klein deel aan dat ze het alleen zouden gebruiken als de bezorging dan ook goedkoper wordt: “Ik vind het prima, bijvoorbeeld als ik weet dat er meer pakjes gaan komen, om te wachten tot ze tegelijk geleverd kunnen worden. Maar met de huidige prijzen zou daar ook best iets tegenover mogen staan.”

Een andere deelnemer zou de kosten graag omdraaien: “Wil je het morgen in huis, dat zou je daar extra voor moeten betalen. En sowieso zou ik het prettig vinden als je kunt aangeven op welke dag je het bezorgd wil hebben.”

Deelnemers die er geen gebruik van zouden maken, zijn bang dat pakketjes kwijtraken en vinden dat verkopers zich aan hun woord moeten houden. “Als de verkoper aangeeft morgen in huis, dan wil ik het ook morgen in huis hebben.”