Veel cookiebanners voldoen niet aan de privacyregels: hoe moeten ze eruitzien?

Bijna 4 op de 10 websites met een cookiebanner overtreden de privacywet, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Aan welke regels moeten deze banners eigenlijk voldoen? En moet je cookies net zo makkelijk kunnen weigeren als accepteren?
Cookies weigeren is vaak lastig
De Consumentenbond onderzocht de cookiebanners van 100 populaire websites. Op 38 procent van deze sites wordt er niet op de juiste manier om toestemming gevraagd en is cookies weigeren moeilijker dan ze accepteren.
En dat mag niet. Een woordvoerder van de Consumentenbond vertelt: “Om cookies te kunnen weigeren, moet je vaak eerst klikken op een knop als ‘Instellen’ of ‘Meer informatie’ en daarna moet je nog zoeken naar een weigerknop. Of meerdere knoppen of schuifjes. Soms is de weigeroptie minder zichtbaar (bijvoorbeeld een klein linkje) of de knoptekst onduidelijk. Dat mag niet”
Dit onderstrepen veel deelnemers van onze poll. Lees het hier:
“Websites mogen consumenten niet dwingen om eindeloos te klikken om hun privacy te beschermen”, vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond verder. “Je hoort zelf te bepalen wie jouw persoonsgegevens krijgt en wat diegene of dat bedrijf ermee kan doen.”
Hoe moet het dan wel?
Hoe moet een cookiebanner er dan eigenlijk uitzien? En hoe herken jij als consument of de website zich aan de privacyregels houdt? De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft hier een aantal richtlijnen voor:
- De informatie over het doel moet duidelijk zijn: het moet voor jou als websitebezoeker duidelijk zijn dat je persoonsgegevens worden verzameld en waarom. Zo kun je een weloverwogen keuze maken of je hier toestemming voor wilt geven of niet.
- Je moet zelf actief een keuze maken: gebruikt een cookiebanner vinkjes of schuifjes? Dan moet je zelf een actieve keuze kunnen maken door een optie aan te klikken. In de praktijk vragen organisaties nog vaak op een misleidende manier om toestemming. Bijvoorbeeld door opties automatisch aan te vinken.
- Het moet duidelijk zijn wat voor keuze je maakt: de tekst in de cookiebanner moet dan ook duidelijk zijn, mag je niet sturen richting het accepteren van de cookies en mag geen onduidelijke links bevatten.
- Je moet cookies net zo makkelijk kunnen weigeren als accepteren: om cookies te kunnen weigeren zou je dus niet extra moeten scrollen of klikken, maar dit blijkt in de praktijk wel vaak het geval.
- Het moet duidelijk zijn hoe je jouw toestemming weer kunt intrekken: vóórdat je cookies accepteert (of weigert) moet het duidelijk zijn hoe je jouw toestemming weer kunt intrekken.