Veel problemen bij platbodemshuren.nl: "De motor werd niet gekoeld en kon zo in de fik vliegen"

Platbodem

Nynke Bout keek er enorm naar uit om lekker te zeilen op de Waddenzee deze zomer. Maar haar vakantie viel al snel in het water. Het schip dat ze mee kregen bleek niet intact te zijn. Met haar zijn tientallen andere zeilers het afgelopen jaar gedupeerd door de eigenaar van platbodemshuren.nl. Radar ging op zoek naar die eigenaar en sprak slachtoffers over hun ervaringen met de gehuurde boot. “Ik ben een zeiler in hart en nieren. Wat ons is overkomen, hield ik niet voor mogelijk.”

Een ellendige dag op het water

“Het begon al bij aankomst in de haven. Het schip dat we gereserveerd hadden, De Goede Hoop, lag er niet. Een dubbele boeking...” Nynke en haar zeilvriendin kregen toen een andere boot aangeboden. De Jan Steen. 

“Het is dit of niks, zei de eigenaar. Mijn vriendin en ik keken elkaar aan: ‘Gaan we dan met een andere boot op pad?’” Nynke twijfelt even. De Jan Steen is moeilijker om mee te varen dan De Goede Hoop. Toch besluiten ze akkoord te gaan. De eigenaar maakt excuses en zegt dat hij Nynke tegemoet zal komen vanwege de dubbele boeking.

Eenmaal op de Waddenzee gaat het mis. Na twee uur varen met de motor aan, komt er ineens rook van de motor af. De twee vrouwen schakelen heel snel, zetten de motor uit en voorkomen zo erger. Ter plekke gooien ze het anker uit. Er blijkt een gat in de slang te zitten waar het koelwater doorheen gaat. Nynke en haar zeilvriendin slapen noodgedwongen een nacht op zee. Een dag later, bekomen van de schrik, varen ze voorzichtig naar Schiermonnikoog.

Geen hulp van de eigenaar

“De motor werd dus niet gekoeld en kon zo in de fik vliegen,” legt Nynke uit. Ze proberen contact te leggen met de eigenaar voor hulp. De eigenaar is niet bereikbaar. Een dag later laat hij weten dat hij op een bruiloft is en even niet kan bellen. Nynke belt dan een vriend voor hulp. Die sleept haar naar Lauwersoog. 

De vakantie is in het water gevallen en abrupt voorbij. Nynke probeert contact te krijgen met de eigenaar over compensatie. Maar hij is geen velden of wegen te bekennen.

Lek als een mandje

Zeilliefhebber Marije Alma had een vergelijkbare ervaring. Ze huurde in de zomer van 2023 een boot bij platbodemshuren.nl. Twee uur voor zij de boot op zouden halen kreeg Marije bericht dat het gereserveerde schip, De Vrouwe Neeltje, accuproblemen had.

“We konden in plaats daarvan de Jan Steen meekrijgen. Maar dat schip was niet groot genoeg voor ons hele gezin. De eigenaar beloofde ons dat De Vrouwe Neeltje na het weekend naar Schiermonnikoog zou varen en dat we dan onze vakantie daarop verder konden vieren.” 

En zo ging ook Marije met haar gezin in de Jan Steen het wad op. “De eerste nacht ging prima, ook al was de inventaris incompleet. We hadden onder andere geen ankerbal en geen pannen om mee te koken. Maar goed, we dachten dat we na het weekend konden overstappen op de grotere boot. Dus we gingen het water maar op.” 

Genoeg gebreken, maar geen geld terug

Op dag twee kwamen de eerste gebreken al aan het licht. Het begon te regenen en Marije zag dat de boot lek was. “De vloer was op verschillende plekken nat, de bedden werden nat en het water droop langs het fornuis,” vertelt ze.

Marije probeerde in contact te komen met de eigenaar om haar beklag te doen, maar hij is wederom niet bereikbaar. “We kregen geen contact met hem. Uiteindelijk hebben we de Jan Steen zelf naar Lauwersoog gevaren en het schip daar achter gelaten.” 

Marije wil graag een compensatie van de eigenaar, die toen nog aangesloten was bij ondernemersorganisatie Hiswa-Recron. Ze gaat naar de geschillencommissie en die geeft haar gelijk. Net voor onze uitzending laat Marije weten dat HISWA-Recron het geld heeft over gemaakt. 

Marije heeft enigszins geluk. De eigenaar stopt met zijn lidmaatschap bij HISWA-Recron. Daarom kunnen gedupeerden niet meer aankloppen bij de ondernemersorganisatie.

Tussen wal en schip

Naast de verhalen van Marije en Nynke sprak Radar ook mensen die helemaal geen schip meekregen. Ze werden de avond van tevoren, of zelfs een paar uur van tevoren, gebeld of geappt door de eigenaar. De boodschap was steeds dat het schip dat ze gereserveerd hadden iets mankeerde en niet beschikbaar was. Sommigen stonden al in de haven in Lauwersoog, bijvoorbeeld Anne Lok. Zij sprak met regionale krant De Stentor over haar ervaring met platbodemshuren.nl.

Van deze groep hebben twee personen een deel van hun geld teruggekregen. De rest hoopt nog op een restitutie. Een groep gedupeerden is gezamenlijk naar een deurwaarder gegaan en hoopt op die manier geld terug te krijgen.

Op zoek naar de eigenaar

Radar ging op zoek naar de eigenaar van platbodemshuren.nl, om meer te weten te komen over de situatie en hem te confronteren met zijn daden.

Na meerdere telefoontjes, mailtjes en whatsappjes lukt het Radar niet om antwoord te krijgen op vragen. Fons ging meerdere malen op zoek naar de eigenaar, maar treft zijn vriendin, de poezenoppas of niemand thuis. Ook op twee plekken waar de eigenaar schepen heeft liggen, treft Fons de man niet.

Het enige bericht van de man is in de vorm van enkele whatsappjes naar een redacteur van Radar. Daarin vertelt de man dat hij alle gedupeerden zijn excuses gaat aanbieden en dat hij welwillend is om mensen terug te betalen. Echter heeft niemand met wie Radar gesproken heeft, geld terug gekregen.

Ook schrijft hij dat het bedrijf officieel failliet is. Radar doet navraag bij de Rechtbank, die laten weten geen aanvraag voor faillissement binnen te hebben gekregen. 

De vele verzoeken voor een interview slaat de eigenaar af.

De website platbodemshuren.nl heeft hij wel offline gehaald. En de deurwaarder waarbij een groep gedupeerden aangesloten is, laat weten een betalingsregeling te hebben getroffen met de eigenaar. De eerste drie betalingen zijn voldaan.

Bent u gedupeerd door platbodemshuren.nl? Laat het ons weten.

Meer over