Veel problemen door personeel dat geen Nederlands spreekt: ‘Heel frustrerend’

Personeel.jpg

Vanwege het personeelstekort doen werkgevers steeds vaker een beroep op buitenlandse medewerkers die geen Nederlands spreken. Een overgrote meerderheid vindt dit vervelend, blijkt uit een poll van Radar. De helft ervaart hier ook problemen door. 

Helft ervaart problemen

Radar zette de volgende vraag online: Vind jij het vervelend als personeel geen Nederlands spreekt?

In totaal reageerden 4.402 mensen op deze poll. Een overgrote meerderheid van 83 procent vindt het vervelend als personeel geen Nederlands spreekt. Toch ervaren zij hier niet allemaal problemen door: 53 procent van de deelnemers geeft aan tegen problemen aan te lopen. 

Een deelnemer legt uit: “Ik ervaar het zelf niet als probleem als ik bijvoorbeeld Engels moet spreken, maar met de vergrijzing lopen vooral ouderen en niet-geschoolde mensen tegen problemen aan.”

Een veel kleiner deel (19 procent) van de deelnemers ervaart geen problemen en 5 procent komt niet in situaties waar personeel geen Nederlands spreekt. 

Problemen vooral tijdens winkelbezoek

Als mensen problemen ervaren met Engelstalig personeel, is dat meestal tijdens een fysiek winkelbezoek. 73 procent van de deelnemers die problemen ervaren, geeft dit aan. Problemen ontstaan ook tijdens: 

  • Telefonisch contact met de klantenservice (40 procent)
  • Een bezoek aan de website (25 procent)
  • Contact met de klantenservice via chat of mail (21 procent)

“In winkels is het vaak onhandig, omdat je niet altijd de juiste vertaling weet en sommige medewerkers ook totaal geen moeite doen om Nederlands te proberen”, laat een deelnemer bijvoorbeeld weten.  

“In een chat is het vooral lastig, omdat je van sommige Engelse woorden niet weet hoe je ze schrijft. Google Translate kan helpen, maar kost onnodig veel tijd en moeite.”

Meeste problemen in de horeca

Uit de poll blijkt dat de horeca het grootste struikelblok is: 52 procent van de deelnemers geeft aan hier problemen te ervaren met personeel dat geen Nederlands spreekt. Ook in kledingwinkels (39 procent), de supermarkt (30 procent), een elektronicazaak (15 procent) en de bouwmarkt (12 procent) worden problemen ervaren. 

Deelnemers noemen daarnaast ook woonwinkels, vliegmaatschappijen, telecombedrijven, huisartsen en apotheken. “Bij de apotheek is het soms moeilijk om mijn vraag duidelijk te maken, omdat ik vragen over mijn medicijnen niet over kan brengen”, vertelt iemand. 

Onduidelijkheid

Deelnemers geven vooral aan dat ze het vervelend vinden dat personeel geen Nederlands spreekt omdat er onduidelijkheid ontstaat. Daarnaast willen ze in Nederland simpelweg in het Nederlands aangesproken worden, omdat ze zich in het buitenland zelf ook aanpassen. 

“Ik vind dat je in Nederland gewoon in het Nederlands moet kunnen worden aangesproken. En dat er niet vanuit mag worden gegaan dat iedereen de Engelse taal machtig is.”