Velen wachten nog steeds op compensatie NS-staking: ‘Aan het lijntje gehouden’

Staking Ns

In juni staakte het NS-personeel meerdere dagen om een hoger loon en betere arbeidsomstandigheden af te dwingen. Als je hier als reiziger overlast van hebt ondervonden, kon je compensatie aanvragen. Maanden later zitten velen van hen hier nog steeds op te wachten. 

Na maanden nog steeds niet uitbetaald

NS heeft een stakingsregeling, waar je gebruik van kunt maken op het moment dat je vertraging hebt of vervangend vervoer moet gebruiken tijdens stakingen van het personeel. Je kunt hiermee (een deel van) je ticketprijs terugkrijgen of een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer. Veel gedupeerde reizigers hebben hier gebruik van gemaakt tijdens de stakingen van afgelopen juni. 

Nu, maanden later, ontvangt Radar meerdere berichten van mensen die nog steeds op hun compensatie zitten te wachten. “Ik heb op 10 juni 2025 een claim ingediend, maar ik word nog steeds aan het lijntje gehouden. Ik heb nog steeds geen uitbetaling ontvangen”, laat iemand bijvoorbeeld weten. Een ander vertelt: “Ik wacht nu al maanden op uitkering van kosten. Ze keren niks uit en weten niet hoe lang het gaat duren.”

Heel veel aanvragen

Waarom moeten gedupeerden reizigers zo lang op hun compensatie wachten? We vragen het aan een woordvoerder van de NS. Ze vertelt dat het vooral te maken heeft met het aantal mensen dat een aanvraag heeft ingediend. 

“Het gaat om een heel groot aantal aanvragen die we allemaal netjes willen beoordelen en dat kost best wel veel tijd. Van een groot deel hadden we ook nog wat meer informatie nodig, dus dat kost weer extra tijd."  

Ze kaart aan dat mensen tot drie maanden na de stakingen de tijd hadden om hun aanvraag in te dienen en dat de deadline dus pas net gesloten is. Als je jouw aanvraag op het laatste moment hebt ingevuld, kan het dan ook zijn dat deze nog niet beoordeeld is. 

Hoelang gaat het nog duren?

De woordvoerder kan geen datum geven wanneer iedereen uitbetaald is. “Een hele grote groep reizigers heeft al bericht gehad en het gaat nu echt om de laatste aanvragen. Ik kan geen datum geven, maar we zijn er volop mee bezig.”

Meer over