Verkoop aan de deur: zo kom je van opdringerige verkopers of contracten af

Deurverkoop

Je straat ligt open, omdat er glasvezel wordt aangelegd. En dan staat er ineens een verkoper voor je deur met een fantastisch aanbod voor sneller internet waarvoor je meteen moet tekenen. Dat scenario bespreken we in de uitzending van maandag 15 april 2024. Mag deze vorm van verkoop? En hoe kom je van opdringerige verkopers of dure contracten af? 

Is colportage toegestaan?

Verkoop aan de deur wordt ook wel colportage genoemd en is in principe toegestaan. De verkoper moet zich hierbij wel aan een aantal regels houden. Zo moet je informatie krijgen over:

  • De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst
  • De levertijd
  • De prijs
  • De bijkomende kosten
  • De bedenktijd
  • De duur van de overeenkomst
  • De garantie
  • De klachtenregeling
  • Gegevens van het bedrijf zoals de klantenservice en het postadres

Deze informatie moet de verkoper je op papier geven en het moet voor jou duidelijk, begrijpelijk en leesbaar zijn. De informatie mag ook als pdf-bestand of in een e-mail als jij daarmee hebt ingestemd. 

Verder moet je een kopie van de ondertekende overeenkomst of een bevestiging van de overeenkomst krijgen. 

Bekijk hier het fragment uit de uitzending

Zo kom je van opdringerige verkopers af

Wil je niet overrompeld worden door een verkoper aan de deur? Of zit je überhaupt niet op een verkoper te wachten? Radar heeft een aantal tips tegen verkoop aan de deur. 

Vraag om te beginnen om een legitimatiebewijs om te controleren of de verkoper wel voor het bedrijf werkt dat hij noemt. Geef vervolgens kort en krachtig aan dat je niet geïnteresseerd bent en vertel niet meer dan nodig. 

Stel daarnaast grenzen en pas op voor de ‘ja-ladder’. Dit is een psychologisch trucje dat ervan uitgaat dat de kans dat mensen ja zullen zeggen groter is als ze vlak daarvoor op een aantal 'kleine' vragen ook al met ja hebben gereageerd. Neem ook geen cadeautjes aan. Dit maakt het moeilijker om vervolgens alsnog nee te zeggen. 

Neem bovendien de tijd om over het aanbod na te denken. Verkopers geven je namelijk vaak het gevoel dat je nu moet beslissen of dat een actie alleen vandaag geldig is. Trap hier niet in en geef jezelf de tijd om na te denken.

Een andere belangrijke tip: geef nooit je persoonsgegevens. Hierover ontstaat namelijk vaak miscommunicatie en voor je het weet heeft de verkoper ze ingevuld en heb je al een abonnement.  

Toch getekend? Dit zijn je rechten

Heb je toch getekend? Dan is er nog geen man overboord. Bij verkoop aan de deur heb je namelijk een bedenktijd van 14 dagen die ingaat op de dag dat je het product hebt ontvangen of de dienst hebt afgesloten. Binnen deze termijn kun je de aankoop zonder reden ongedaan maken. 

Ook na deze bedenktijd is het mogelijk de koop te annuleren. Bijvoorbeeld wanneer je misleid bent of wanneer de verkoper agressief was. Dit is namelijk verboden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een voorbeeldbrief om je in zo’n geval te helpen. 

Ook als de verkoper zich niet aan de informatieplicht heeft gehouden, kan dat een reden zijn om je aankoop te ontbinden. Of tenminste, om langer dan 14 dagen bedenktijd te krijgen. Ook hiervoor heeft de ACM een voorbeeldbrief