Versleten distributieriem: een tijdbom onder je motorkap?
Olie vervangen, versleten remblokjes of banden vernieuwen, dat kennen we allemaal wel als we de auto voor een onderhoudsbeurt wegbrengen. Maar de onzichtbare achilleshiel van veel auto’s wordt nog wel eens vergeten; de distributieriem. Je merkt niet dat hij slijt, maar breekt hij tijdens het rijden, dan ben je goed de sjaak. De schade aan je motor kan enorm zijn.
Sommige auto’s hebben distributiekettingen, die gaan doorgaans langer mee dan de riem. In dit stuk kijken we naar de distributieriem: een rubberen band die ervoor zorgt dat de kleppen van de motor precies op het juiste moment openen en sluiten. Die precisietiming is cruciaal voor een goede werking van de motor.
Kan grote gevolgen hebben
Als de riem (door slijtage) breekt tijdens het rijden, gaat volgens Stijn Oosterhoff van BOVAG de beer flink los onder je motorkap. “Bij zo’n breuk worden de kleppen niet meer bediend. Op dat moment zijn er verschillende scenario’s. Bij sommige motoren raken de zuigers de nog openstaande kleppen, die trekken krom en dat betekent grote schade. Dat is maar een voorbeeld, maar als de riem knapt dan kan zo’n beetje alles in je motorblok kapot.”
Klepveren, zuigers, cilinders, de waterpomp en andere onderdelen kunnen allemaal worden gesloopt. In het ergste geval kan zelfs de hele motor vastlopen door de schade die de gebroken distributieriem veroorzaakt. Dat kan betekenen dat je de volledige motor moet vervangen.
Volg de onderhoudstermijnen
Over de kosten die dat met zich meebrengt moet je maar niet nadenken. Wil je deze rampscenario’s voorkomen? “Volg dan goed de onderhoudstermijnen van de fabrikant”, raadt Oosterhoff aan.
Autofabrikanten geven altijd een termijn op voor het vervangen van de distributieriem. Oosterhoff: “Afhankelijk van het type auto variëren die termijnen tussen 90.000 en 200.000 km of tussen zes en negen jaar.” Dit is afhankelijk van welke grens het eerst wordt bereikt.
Zoek de sticker
Wat als je een tweedehands auto koopt zonder onderhoudsboekje en je weet niet wanneer de riem voor het laatst is vervangen? Kijk in elk geval even onder de motorkap. Monteurs plaatsen daar vaak een sticker met de laatste kilometerstand en de datum van vervanging van de distributieriem. Z
it die sticker er niet en je wilt voor zeker gaan? “Vervang dan één keer preventief die riem en houdt daarna de onderhoudstermijn aan.” Een andere tip van de BOVAG: “Kijk naar droogtescheuren op de riem. Als je die ziet, is het een no-brainer. Meteen vervangen.”
Hoeveel kost een distributieriem?
Het vervangen van de distributieriem is overigens niet goedkoop. Vaak liggen de kosten tussen 300 en 1000 euro, afhankelijk van het merk auto dat je hebt. Maar dat is toch nog altijd goedkoper dan wanneer die beer echt los gaat onder je motorkap.