Verwarring over vouchers Fletcher Hotels: consumenten krijgen geld terug

csm_hotelovernachting-corona-22042020_128944acd5.jpeg

DPG Media en SocialDeal moeten geld teruggeven voor ongebruikte vouchers van Fletcher Hotels aan consumenten die dit willen. Dit na aandringen van de Consumentenbond. De bond vindt dat de vouchers die verkocht worden namelijk misleidend. Denk aan: het overdrijven van het aanbod, het verstoppen van bijkomende kosten en vouchers die amper zijn in te wisselen. 

In de advertentie zijn alleen luxehotels te zien. Maar betaal je niks extra’s bij, dan zijn de vouchers alleen in te wisselen bij minder luxe hotels, die niet afgebeeld zijn op de advertentie. Hier komen ook weer extra kosten bij: reserveringskosten van vijf euro en een niet uitgelegde ‘taks’ van zes euro. 

Consumentenbond test het uit

De Consumentenbond probeerde zelf ook vouchers in te wisselen, aangezien er veel klachten waren binnengekomen over dat de vouchers lastig te verzilveren zijn. Zonder voucher waren er bij de aangesloten hotels op ongeveer zesentwintig nachten kamers te boeken. Maar, als de voucher werd toegepast, waren er nog gemiddeld acht nachten over. Dit is overigens nooit op een vrijdag- of zaterdagnacht. Daarnaast accepteerden sommige hotels de vouchers helemaal niet. 

Confrontatie

Na deze bevindingen confronteerde de Consumentenbond de twee verkopers van de tegoedbonnen. Via DPG Media werden de vouchers via de AD Webwinkel en Libelle verkocht. Hierop werd besloten direct te stoppen met de verkoop.t. De reserveringskosten zijn nu weggehaald en de vouchers die dit jaar zouden verlopen, worden verlengd. De andere verkoper, SocialDeal, kon zich niet vinden in de confrontatie en ontkent te misleiden. SocialDeal beloofd wel om passende foto’s te gaan gebruiken, maar tot nu toe wordt er nog steeds gebruik gemaakt van beelden van luxehotels. Beide bedrijven laten weten dat consumenten hun geld terug kunnen krijgen als ze dat willen.

Fletcher al eerder op de vingers getikt

Fletcher ziet het onderzoek als een momentopname en ervaart zelf weinig klachten. Fletcher beweert dat er voldoende kamers beschikbaar zijn en stopt niet met de bijkomende kosten. ‘Schandalig. Wij hebben onze bevindingen voorgelegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en die herkent de problemen. In 2012 tikte de ACM Fletcher al eens om dezelfde redenen op de vingers. Het bedrijf beloofde toen beterschap, maar daar lijkt weinig van terecht te zijn gekomen’, vertelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Vanwege klachten roept de ACM Fletcher weer ter verantwoording.

Consumenten die een voucher hebben gekocht en die nog ongebruikt is, kunnen hun geld terugvragen. Dit kan door te mailen naar SocialDeal ([email protected]) of DPG Media ([email protected]). Hierbij moet er verwezen worden naar de afspraak met de Consumentenbond en hun vouchernummer meesturen. Consumenten hebben recht op terugbetaling in geld tot 3 jaar na aankoop.

Bron: Consumentenbond