Vier op de tien Nederlanders in aanraking met pasfraude

fraude1305_780.jpg

Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft de afgelopen twee jaar te maken gehad met bankpas- of creditcardfraude. Dat meldt de Consumentenbond op basis van een enquête van de Geldgids.

In 10 procent van de gevallen bedroeg de schade meer dan duizend euro. Bij een derde van de slachtoffers werd de schade niet of slechts gedeeltelijk door de bank vergoed. 13 procent van degenen die een claim indienden, is ontevreden over de afhandeling hiervan. Veel van hen kregen het gevoel dat de bank ze niet als slachtoffer behandelde, maar als schuldige.

De Consumentenbond adviseert consumenten om zich niet bij een afgewezen claim neer te leggen. Banken die weigeren schade te vergoeden, moeten kunnen bewijzen dat de pashouder 'grof nalatig' is geweest. Om ellende te voorkomen, kunnen consumenten hun pas het beste direct blokkeren wanneer deze is gestolen.

Fraudevormen

De meest voorkomende fraudevormen zijn phishing en gevallen waarin criminelen consumenten vragen om hun bankpas op te sturen. Meer weten over phishing, en hoe je dit herkent? Lees deze consumententip.

Bron: Consumentenbond