'Voer zwarte lijst misdragende vliegtuigpassagiers in'

vliegtuigpasagiers23.jpg

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben in 2016 te maken gehad met fors meer agressieve reizigers. De pilotenvakbond VNV en FNV Cabine pleiten daarom voor een Europese zwarte lijst van passagiers die zich ernstig misdragen in het vliegtuig.

De bonden meldden dit dinsdag in Brandpunt. De aanleiding: een recordaantal meldingen van ordeverstoringen op luchthavens of in vliegtuigen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het ILT kreeg er vorig jaar nog 985 van luchtvaartmaatschappijen binnen. Een jaar eerder lag dit nog op 723.

Roken, alcoholconsumptie en drugsgebruik

Uit de meldingen blijkt dat 'veel wangedrag bestaat uit het niet opvolgen van aanwijzingen van het personeel, vaak uitmondend in agressief taalgebruik of gedrag. Ook worden veel incidenten over roken en/of overmatig alcohol- of drugsgebruik aan boord gemeld. Vaak is er ook een overlap tussen de soorten gedrag.'

Op vluchten over de middellange afstand en de lange afstand komen ongeveer evenveel incidenten voor. Op de langeafstandsvluchten zijn er wel aanmerkelijk meer problemen met roken. Slecht gedrag en overmatig drankgebruik is relatief vaker de oorzaak van problemen op middellangeafstandsvluchten. Het meeste wangedrag vindt plaats op vluchten van en naar Spanje. Ook op vluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk gaat het relatief vaak mis.

Meldingen met directe gevolgen voor vlucht

In 2016 kwamen veertien meldingen binnen van incidenten die directe impact hadden op de vlucht. Soms moesten toestellen na het taxiën terugkeren naar de gate. In drie gevallen moest het vliegtuig uitwijken naar een andere luchthaven of terugkeren naar de luchthaven van vertrek terwijl het toestel al in de lucht was.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) sluit zich bij de bonden aan. Volgens de vereniging heeft elke maatschappij momenteel een eigen zwarte lijst, maar kunnen passagiers die zich hebben misdragen de volgende dag gewoon met een andere maatschappij mee.

Personeel helpt dronken passagiers

Vliegvelden hebben hier een belangrijke rol in, zegt Joost van Doesburg van de VNV tegen NOS. 'De luchthavens verdienen veel geld aan de verkoop van alcohol. Passagiers zijn soms zo dronken dat ze de gate niet eens weten te vinden en dan worden ze geholpen door het personeel.'

Schiphol laat de NOS weten dat er momenteel al geen alcohol wordt geschonken aan reizigers die dronken zijn. De luchthaven gaat kijken of er nog extra maatregelen nodig zijn.

Bron: ANP / NOS / Brandpunt