Volti en Kikker Energie verhogen tarieven ondanks belofte: wat kun je doen?

Volti Kikker

Eerder dit jaar namen Volti en Kikker Energie de klanten van DGB Energie over. De partijen beloofden toen dat consumenten dezelfde voorwaarden en tarieven zouden behouden, maar verhogen nu toch de prijzen. Mag dit zomaar? En wat kun je als klant doen?

Wat is er precies aan de hand?

Op 1 mei 2024 namen Volti en Kikker Energie de klanten van DGB Energie over. Volti schreef toen op hun website dat huidige klanten hier niks voor hoefden te doen. Hun contract zou met dezelfde voorwaarden, tarieven en einddatum worden overgenomen door Volti. 

Volti en Kikker verhogen toch tarieven

Toch kreeg Radar vandaag ineens allerlei berichten dat de energiebedrijven de tarieven gaan verhogen. Klanten krijgen een mail dat hun contract wordt ontbonden en  krijgen van Kikker Energie een voorstel voor een nieuw jaarcontract met hogere tarieven. 

Ga je niet akkoord of doe je niks? Dan wordt je contract vanaf 1 augustus 2024 omgezet naar een variabel contract. 

Contract eenzijdig aanpassen mag niet

Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) mag dit niet zomaar. Je energieleverancier mag je vragen om akkoord te gaan met een nieuw of ander contract, maar mag je vaste contract niet zomaar aanpassen. 

Dit kun je doen

Als klant kun je ervoor kiezen om over te stappen, maar je kunt Volti en Kikker Energie ook dwingen zich aan hun afspraak te houden. De ACM heeft hier een voorbeeldbrief voor opgesteld. Deze brief kun je sturen als je niet akkoord gaat met het aanpassen van je vaste contract. 

Radar over DGB

Ook voor de overname van Volti en Kikker Energie was er overigens al veel gedoe bij DGB Energie. Radar maakte er verschillende items over. 

Reactie Kikker Energie

Op basis van het artikel laat Kikker Energie het volgende aan ons weten: 

In het artikel wordt gesteld dat Kikker Energie contractbreuk pleegt door de tarieven te verhogen, terwijl klanten eerder gegarandeerd was dat hun voorwaarden en tarieven gelijk zouden blijven. Deze beschuldiging is echter onterecht.

Volti heeft het klantenbestand van DGB gekocht. Volti heeft vervolgens Kikker Energie als energieleverancier benaderd om de eindgebruikers uit het DGB-portfolio te beleveren. Volti zou daarbij het financiële risico dekken ten aanzien van de inkoopverplichtingen van Kikker Energie. Nog voordat de Volti-klanten zouden worden overgezet, bleek dat Volti haar verplichtingen jegens Kikker Energie niet kon nakomen, waarna een kort geding volgde.

Kikker Energie heeft zich verzet tegen het kortgedingvonnis van de voorzieningenrechter, waardoor Kikker Energie gedwongen werd om de eindgebruikers uit het DGB-portfolio te switchen en te beleveren. Omdat Kikker Energie de overeenkomst met Volti heeft ontbonden, vindt Kikker Energie dat zij niet gehouden is om de contracten van DGB over te nemen. Het is belangrijk te benadrukken dat er geen sprake is van contractbreuk vanuit Kikker Energie. Kikker Energie heeft namelijk nimmer een commercieel contract met de eindgebruiker gehad maar is voorlopig wel verplicht om energie te leveren aan de Volti-klanten.

Kikker Energie zal op korte termijn een bodemprocedure aanhangig maken met het doel om haar gelijk te krijgen in deze kwestie. Wij zijn daarom verrast en het oneens met het standpunt van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die ook van meet af aan gekend is in deze procedure. Omdat in deze kwestie nog niet is geoordeeld door een bodemrechter, kan wat Kikker Energie betreft niet worden aangenomen dat sprake is van een commercieel contract tussen Kikker Energie en de eindgebruiker. Kikker Energie heeft dit inmiddels (vandaag) ook aan de ACM laten weten.