Wakker Dier: varkens zijn het haasje

kiloknaller.jpg

Supermarkten blijven stunten met de prijs van industrievlees. In de maanden juli, augustus en september zijn kiloknallers en plofkippen 745 keer in de aanbieding geweest.

Dat is ruim 38 procent meer dan in dezelfde maanden vorig jaar.

Folders

Wakker Dier heeft de cijfers maandag bekendgemaakt. De actieclub controleert de folders van de zeven grootste supermarktketens. Alle winkels boden meer vleesaanbiedingen.

Prijsstunts

Sinds het begin van het jaar zijn er 2249 prijsstunts geweest. Dat is bijna evenveel als in heel 2014. 'Dat we er flink overheen gaan, dat is wel zeker. In het vierde kwartaal wordt altijd het meeste gestunt, onder meer vanwege kerst', aldus Wakker Dier. De meeste aanbiedingen zijn voor varkensvlees. 'Varken is het haasje', concludeert de actiegroep. Ook met rund en kip stuntten de supermarkten veel.

Lichtpuntjes

Wakker Dier ziet ook lichtpuntjes. Het aantal aanbiedingen voor vlees met een keurmerk voor dierenwelzijn is meer dan verdubbeld. In het derde kwartaal maakten de supermarkten, waaronder Albert Heijn en Jumbo, 159 keer reclame voor zulk vlees. In dezelfde maanden in 2014 was dat 70 keer. Er waren veertig aanbiedingen voor biologisch vlees, maar daarvan kwamen 35 van de Plus.

Bron: ANP