Wat heb je precies aan een annuleringsverzekering?

Annuleringsverzekering

De vakantie komt eraan: plannen, boeken, koffers pakken… Maar wat doe je eigenlijk met de annuleringsverzekering? Is het een verstandige keuze of vooral een dure geruststelling? Laten we eens kijken of zo’n verzekering voor jou de moeite waard is, of dat je je geld beter kunt besteden aan leuke vakantie-uitjes.

Doorlopend of per reis?

Een annuleringsverzekering vergoedt (een deel van) je kosten als je je geplande vakantie onverwacht niet kunt laten doorgaan. Je kunt zo’n verzekering los afsluiten, maar meestal is het een aanvullende dekking bij je reisverzekering. Als je hem afsluit, is het slim om goed te weten wat die verzekering nou wél en niet dekt.

Volgens de Consumentenbond wordt een doorlopende polis financieel interessant als je meer dan drie weken per jaar op vakantie bent. Je hoeft dan niet elke keer opnieuw een verzekering af te sluiten én je bent meestal goedkoper uit. Ga je één keer per jaar een weekendje weg? Dan is een losse annuleringsverzekering meestal voordeliger.

Wat is een ‘geldige reden’ om te annuleren?

Er zijn natuurlijk talloze redenen te bedenken waarom je een geplande vakantie zou willen annuleren. Maar lang niet elke reden geeft recht op vergoeding. 

Verzekeraars keren dan ook alleen uit bij omstandigheden die expliciet in de polisvoorwaarden staan. Denk aan ernstige ziekte, een acute medische ingreep, zwangerschapscomplicaties, een relatiebreuk (als je getrouwd bent of een samenlevingscontract hebt), of ernstige schade aan je woning, zoals brand of inbraak. 

Overlijden van een naaste

Ook het overlijden van een ‘naaste’ wordt in polissen genoemd. Volgens Consumentenbond-woordvoerder Joyce Donat is dat een ruim begrip: “Vaak beperken verzekeraars dat tot 1e- en 2e-graads familieleden, dus zoals je partner, ouders, kinderen, broers of zussen. Gaat het om een tante, oom, neef, nicht of een goede vriend(in), dan krijg je meestal géén geld terug.”

Wat is meestal niet gedekt?

Wat níet onder de meeste standaard annuleringsverzekeringen valt, zijn persoonlijke redenen zoals een somber weerbericht op je vakantiebestemming, werkstress of simpelweg: “Ik heb er geen zin meer.” Maar ook serieuzere situaties – zoals aanslagen, oorlogen of natuurrampen – vallen meestal buiten de dekking. 

Donat: “We worden vaak gebeld als mensen bang zijn om ergens naartoe te gaan. Bijvoorbeeld toen in sommige landen het coronavirus weer oplaaide, of als er ergens een aanslag is gepleegd, waardoor het in een deel van het bestemmingsland onrustig is. Maar ‘angst’ is voor de verzekering geen grond voor kosteloze annulering.”

Calamiteitendekking

“Alleen als je door zulke omstandigheden je accommodatie écht niet meer kunt bereiken of gebruiken, kom je soms in aanmerking voor vergoeding. Je moet daarvoor dan nog wel een aanvullende calamiteitendekking hebben afgesloten”, vertelt Donat. “Niet alle verzekeraars bieden die aan. En de dekking verschilt per verzekeraar.” 

Zo’n calamiteitendekking is een extra verzekering of aanvullende module binnen je reisverzekering. “Afhankelijk van je situatie kan deze dekking de volledige reissom vergoeden als je nog niet vertrokken bent, de niet-genoten vakantiedagen terugbetalen bij een afgebroken reis, of extra kosten dekken voor een veilige terugkeer. Heb je deze dekking niet, dan draai je in zulke situaties meestal zelf voor de kosten op.”

Een enkele keer valt dit onderdeel volgens Donat wél onder de standaarddekking. “Zo is er een verzekeraar die dekking biedt als er een terroristische aanslag is geweest in de omgeving waar je naartoe wil. Dat moet dan tot dertig dagen voor jouw vertrek zijn gebeurd.”

Annuleren zonder opgaaf van reden?

Ja, dat kan, maar daarvoor moet je een allrisk-annuleringsverzekering afsluiten en dat is meestal een dure. Hiermee mag je bijvoorbeeld ook annuleren omdat je potentiële reispartner ineens vreselijk op je zenuwen werkt, of omdat je ineens geen goed gevoel meer hebt bij je geplande reis.

Donat: “Als je annuleert met een normaliter ‘ongeldige reden’, dan krijg je meestal niet meer dan 75 procent van je kosten terug.” Alleen bij een ‘geldige reden’, zoals ziekte, krijg je nog steeds 100 procent. Zoals gezegd moet je voor de allrisk-variant flink in de buidel tasten: je betaalt tot wel 50 procent meer premie ten opzichte van een gewone polis. 

“Sommige verzekeraars stellen bovendien grenzen aan het aantal keren dat je per jaar mag annuleren zonder zo’n ‘geldige reden’, of aan het totaalbedrag dat ze vergoeden. Goed om de voorwaarden goed door te ploegen, voor je een polis afsluit.”

Kosten

Een losse annuleringsverzekering kost ongeveer 5 tot 6 procent van je reissom. Voor een vakantie van 2.000 euro betaal je dus al snel 100 tot 120 euro. Een doorlopende verzekering begint rond de 40 euro tot 90 euro per jaar, afhankelijk van je verzekeraar en je gezinssituatie. Dat is dus vaak voordeliger als je regelmatig op reis gaat.

Samengestelde reis

Let ook op als je een samengestelde reis boekt – bijvoorbeeld als je vlucht, verblijf en huurauto los van elkaar regelt. “Bij sommige verzekeringen ben je dan alleen verzekerd voor het deel dat je niet kunt gebruiken”, aldus Donat. “Is je samengestelde reis wél gedekt, dan krijg je ook de vlucht en auto vergoed als het verblijf bijvoorbeeld afbrandt.”

Annulering door reisgenoot

Een ander punt van aandacht is wat er gebeurt als je reisgenoot annuleert. “Sta je op dezelfde boeking, dan kun je meestal ook annuleren. Maar dat is niet altijd het geval”, zegt Donat. “Soms is er alleen dekking als je reisgenoot óók verzekerd is.”

Maak een bewuste keuze

Een annuleringsverzekering neem je niet omdat je rekent op pech, maar omdat je voorbereid wilt zijn. Of je nu kiest voor een standaardverzekering of allrisk, het is belangrijk dat je weet wat er wel en niet gedekt is. 

Soms kun je ook al risico’s vermijden door te boeken bij accommodaties die je tot kort van tevoren kosteloos kunt annuleren. Zo hou je zelf de touwtjes in handen – en voorkom je dat je betaalt voor iets dat je misschien nooit nodig hebt.