Webwinkels misbruiken adressen: waar moet je op letten?

Radarknuffel S0034 Sub 01.00.00 14 00 13.still004

Rob en Marian staan vreemd te kijken als ze afgelopen maanden ineens allerlei pakketjes uit Duitsland en Oostenrijk toegestuurd krijgen. Wat blijkt? Hun huisadres staat vermeld op een Duitse webshop voor knuffels. Het geeft een vreemd gevoel. ‘Misschien zitten er wel drugs in die knuffels?’. Wat zijn dit voor webshops?

Dropshipping

In het geval van Rob en Marian blijkt dat hun adres is misbruikt door een webshop die knuffels aanbiedt door middel van dropshipping. Dit houdt in dat klanten het product bestellen op de Duitse website en dat het product rechtstreeks vanuit de groothandel (vaak in China) naar de klant wordt gestuurd. Op die manier hoeft de eigenaar van de webwinkel geen voorraad aan te leggen en verdient hij wel bij iedere verkoop. Op zich een goed systeem, als de producten voldoen aan de verwachtingen. Veel gehoorde klachten: matige kwaliteit, lange levertijden en hoge kosten om te retourneren.

Retourneren naar China

Want als je jouw product wilt retourneren komt de aap uit de mouw. Je kunt het product terugsturen op eigen kosten, naar China dus. En dat is bij kleinere aankopen helemaal niet interessant. De verzendkosten zijn namelijk al gauw enkele tientjes. Als de klant zelf de retourkosten moet betalen, dan dient dit vooraf duidelijk vermeld te worden. Controleer dit daarom altijd vooraf. 

Willekeurig adres

De meeste klanten hebben natuurlijk weinig zin in hoge retourkosten. Als er dan een Chinees adres vermeld staat op de website, kan dat potentiële klanten afschrikken. Het lijkt erop dat daarom willekeurige woonadressen worden misbruikt om vertrouwen te wekken. Maar als teleurgestelde klanten besluiten hun pakket te retourneren, krijgen nietsvermoedende burgers als Rob en Marian dus ineens allerlei pakketjes. En wie weet wanneer een boze klant voor de deur staat?

Weiger pakketjes die niet voor jou zijn

Kun je iets doen als een bezorger een pakket aanbiedt dat niet voor jou is? Jazeker, in die gevallen kun je het pakket weigeren. Het pakket wordt door de bezorger dan weer meegenomen en het gaat retour naar de afzender.

Voorkom teleurstellingen

Helaas zijn er veel webwinkels die jou wel iets willen verkopen, maar liever niet te veel gezeur willen. En bijvoorbeeld dus een willekeurig adres gebruiken. Kom je via bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Pinterest op een gelikte websites met producten voor een zeer gunstige prijs? Dan is het goed om eerst te controleren met wie je zaken gaat doen en wat de retourvoorwaarden zijn. De volgende informatie moet altijd vermeld worden:

  • De handelsnaam zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  • Het KvK-nummer
  • Het adres
  • Het BTW-nummer van de ondernemer
  • Een emailadres, een telefoonnummer en eventueel andere contactmogelijkheden

Klopt de informatie?

Op het eerste oog is het moeilijk om in te schatten of deze gegevens kloppen en of je als klant goed geholpen wordt. Er zijn wel verschillende zaken die je kunt controleren.

  1. Google eerst de naam van de website om te kijken of er voldoende reviews zijn.
  2. Je kunt ook controleren of een bedrijfsnaam of handelsnaam voorkomt in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  3. Heeft de webwinkel een keurmerk? En staat de webwinkel ook vermeld op de website van het keurmerk?
  4. Google het adres van de onderneming. Leidt dit naar een bedrijfspand? 
  5. Werkt het telefoonnummer? 
  6. Bekijk de algemene voorwaarden om te zien hoe het retourbeleid is geregeld
  7. Bekijk de algemene voorwaarden om te zien wat de levertijd is. Bij een langere levertijd is de kans groot dat het product uit China komt.
  8. In Google kun je ‘zoeken op afbeelding’. Als je daar het product van jouw wensen in plakt, krijg je te zien waar het product ook wordt aangeboden en voor welke prijs.