Weer meer zwaargewonden in het verkeer

ongeluk_01.jpg

In het Nederlandse verkeer zijn weer meer mensen ernstig gewond geraakt. De stijging sinds 2007 lijkt zich helaas weer voort te zetten, meldde het ministerie van Infrastructuur en Milieu woensdag.

In 2014 raakten 20.700 personen zodanig gewond dat zij in een ziekenhuis moesten worden opgenomen, tegen 18.800 het jaar daarvoor. Sinds 2007 is er sprake van een geleidelijke toename. Alleen 2012 en 2013 kenden een lichte daling.

Het ministerie zegt geen verklaring te hebben voor de stijging. Daarvoor zouden meer gegevens nodig zijn. Het ministerie is al wel bezig meer data over ongevallen te verzamelen om meer inzicht te krijgen.

Doelstelling onhaalbaar

Minister Melanie Schultz van Haegen streefde naar maximaal 10.600 zwaargewonde verkeersslachtoffers in 2020. Maar zij erkende al in juni dat die doelstelling niet zal worden gehaald. Volgens prognoses zal het aantal verkeersdoden wel verder dalen, van maximaal 510 in 2020 tot maximaal 470 in 2030.

Update 18 november, 13.36: ANWB geschokt door toename verkeersgewonden

De ANWB is 'ontgoocheld' over de sterke toename van het aantal ernstig gewonden in het verkeer. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte woensdag bekend dat er in 2014 20.700 ernstig gewonden vielen in het verkeer.

'Dat is een toename van 1.900 slachtoffers ten opzichte van 2013. Na een lichte daling in de afgelopen twee jaar ligt het aantal mensen dat zwaargewond raakt in het verkeer nu opnieuw boven de 20.000. Dat is gemiddeld 55 ernstig gewonden per dag', aldus de ANWB, die de stijging 'onverteerbaar' noemt.

Volgens de ANWB kan de registratie van ongevallen beter en de bond doet daarom een dringend beroep op de minister om die te verbeteren. Zolang het inzicht ontbreekt, wordt er niets geleerd en kunnen er geen gerichte maatregelen worden getroffen.

Opkomst e-bike en smartphonegebruik in verkeer

Het onderzoek laat zien dat vooral fietsers kwetsbaar zijn. Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt geschrokken te zijn van het aantal zwaargewonden onder fietsers. Volgens VVN kan dit worden verklaard door de opkomst van de snelle e-bike en het gebruik van smartphones op de fiets.

'Wellicht kan er in de 30 en 50 kilometergebieden, waar de meeste ongelukken voorkomen, meer rekening worden gehouden met fietsers en e-bikers' stelt VVN-directeur Felix Cohen.

Fietserairbags

De Fietsersbond roept minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op maatregelen te nemen om de veiligheid van fietsers te verbeteren. Volgens de bond raken vooral oudere fietsers gewond, omdat ze brozer zijn als ze vallen. 'Er wordt nu meer bezuinigd op onderhoud van fietspaden. Dat leidt tot meer ongelukken, vooral onder ouderen', zegt een woordvoerder.

De bond pleit onder meer voor gescheiden fietspaden en veiligere auto's die aan de buitenkant zijn voorzien van fietsersairbags.

Bron: ANP