Will kan maanden niet rijden in zijn Citroën C3 door terugroepactie: 'Veel onduidelijk’

Citroën C3

Stellantis is een terugroepactie gestart voor de Citroën C3 en DS 3, omdat er een probleem is met de airbag. Je kunt jouw airbag gratis laten vervangen, maar tot die tijd mag je niet met je auto de weg op. C3-eigenaar Will kan pas half september terecht bij de dealer, wat betekent dat hij zijn auto maanden niet mag gebruiken. 

Wat is er aan de hand?

Stellantis, het moederbedrijf van Citroën, roept in heel Europa modellen van Citroën terug. Het gaat om de C3 (tweede generatie) en de DS 3 (eerste generatie) die tussen 2009 en 2019 geproduceerd zijn en zijn uitgerust met Takata-airbags. 

Er kunnen problemen ontstaan met deze Takata-airbags bij warm weer, omdat hitte en vocht de kwaliteit van de airbag aantasten. Vandaar dat er al langere tijd een terugroepactie loopt in landen met een warm en vochtig klimaat. Door een recent incident in Frankrijk, waarbij een vrouw overleed aan de verwondingen die werden veroorzaakt door de airbag, is er nu ook in Nederland een stop-drive maatregel uitgevaardigd. 

Dit betekent dat eigenaren van de betreffende Citroën-modellen hun auto per direct moeten laten staan. Zij worden aangeraden om contact op te nemen met de verkoper van de auto voor een gratis reparatie. 

Maanden zonder auto

Een van deze Citroën-eigenaren is Will. Hij werkt als wijkverpleegkundige in de thuiszorg en is afhankelijk van zijn auto om bij al zijn cliënten te kunnen komen. “Ik probeer nu andere dingen te regelen. Ik vraag bijvoorbeeld of mijn kinderen me weg kunnen brengen en probeer binnen de wijk alles op de fiets te doen. Maar dit is niet houdbaar.”

Stellantis meldt in het persbericht over de terugroepactie dat ze hun volledige netwerk van leveranciers, dealers en fabrieken inzetten om elke klant zo snel, veilig en adequaat mogelijk te helpen. Toch kan Will pas 17 september terecht bij de dealer. Dat betekent dat hij ruim drie maanden zonder auto zit. 

“Kan ik in de tussentijd een huurauto nemen en deze kosten verhalen? En ben ik verzekerd als ik toch met de auto zou rijden?”, vraagt Will zich af. “Er is veel onduidelijk en Stellantis en de dealer wijzen allebei naar elkaar.” 

Geen compensatie geregeld

Radar neemt contact op met Stellantis om te vragen of gedupeerden gecompenseerd worden. Jeroen Maas, woordvoerder van het bedrijf, reageert als volgt: “Helaas heeft een dergelijke onverwachte veiligheidsmaatregel impact op de klant, maar ook op de werkplaats. We streven ernaar om voor iedereen het ongemak tot een minimum te beperken en de betrokken klanten zo snel als mogelijk te helpen. Een afspraak op 17 september past duidelijk niet binnen dit streven.” 

“Wij raden klanten aan om in het geval van dit soort vragen/uitdagingen in goed overleg met zijn/haar merkdealer of erkend reparateur tot een adequate oplossing te komen. Contact opnemen met onze klantenservice kan ook.” Van compensatie vanuit Stellantis lijkt dus geen sprake. 

Ben je nog verzekerd?

Dan de tweede vraag van Will: ben je nog verzekerd als je toch met je teruggeroepen auto gaat rijden? Ja, in principe wel. 

Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars zegt tegen het ANP: "Tenzij er hele gekke dingen gebeuren, zijn mensen gewoon gedekt. In theorie zou het kunnen dat een verzekeraar vindt dat iemand nalatig is geweest. Maar dan zou je heel goed moeten kunnen bewijzen dat de schade is veroorzaakt door het defect waarvoor de terugroepactie geldt, en iemand daar ook vanaf wist. In de praktijk zal dat heel lastig zijn."

Let wel: de stop-drive maatregel is natuurlijk niet voor niets uitgevaardigd. Voor je eigen veiligheid is het verstandig om hier gehoor aan te geven. 

Andere vragen over deze terugroepactie

Heb jij nog andere vragen over deze terugroepactie? Stel ze hieronder op het Radar forum. 

Meer over

Laatste reacties

11
  • Door Radar

Stellantis is een terugroepactie gestart voor de Citroën C3 en DS 3, omdat er een probleem is met de airbag. In dit artikel leggen we uit wat er precies aan de hand is, of je compensatie krijgt en of je verzekerd bent als je in de auto blijft rijden: https://radar.avrotros.nl/artikel/will-kan-maanden-niet-rijden-in-zijn-citroen-c3-door-terugroepactie-veel-onduidelijk-61693 Heb jij andere vragen over deze terugroepactie? Stel ze hier!

  • Door J. Deltoer

Niet alle C3 en DS3 uit de genoemde jaren zijn hierbij betrokken. Op de site van Citroën kun je controleren aan de hand van chassisnummer of je auto betroffen is.

  • Door jonis

https://www.ecologie.gouv.fr/rappel-airbag-takata Dit is de franse lijst en wel nog wat meer merken: Autoweek.nl: Zo zijn ook modellen van onder meer Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Daihatsu, Dodge, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar, Jeep, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Tesla, Toyota en Volkswagen bij Franse Takata-terugroepacties betrokken https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/frankrijk-zet-nog-eens-800-000-autos-stil-vanwege-airbags/