Wisselende resultaten Meldpunt Digitale Belastingaangifte

belastingdienst-website2016.jpg

Hoewel digitaal aangifte doen in een meerderheid van de gevallen een positieve ervaring is, kan dit nog niet een doorslaand succes genoemd worden. Gebruikers die hier negatief over zijn, wijten dit vooral aan de bereikbaarheid van de site. Dat blijkt uit de berichten die binnenkwamen op Radars Meldpunt Digitale Belastingaangifte.

Sinds we het Meldpunt begin maart in het leven hebben geroepen, zijn er ruim 1100 meldingen op binnengekomen. Ruim 90 procent van de inzenders die digitaal aangifte deden, hebben hiervoor de Belastingdienst-website gebruikt.

Twee derde van hen was daar positief over. Als belangrijkste redenen hiervoor noemden zij:

- vooraf ingevulde gegevens klopten (89 procent)

- het bespaart veel tijd (71 procent)

- de site was goed bereikbaar (67 procent)

Dat klinkt goed, maar dat laat onverlet dat een derde van de inzenders - een flink deel dus - negatief was over de digitale aangifte. Zij vonden juist:

- dat de site niet goed bereikbaar was (71 procent)

- dat het juist wél onnodig veel tijd kostte (40 procent)

Volle (digitale) brievenbus

Volgens twee derde van de respondenten was de site dus wel goed bereikbaar, tegenover een derde die deze mening juist niet deelt. Hoe kan dat?

Dit kan te maken hebben met de capaciteit: vorige maand werd bekend dat ongeveer 42.000 mensen gelijktijdig en zonder noemenswaardige problemen aangifte zouden moeten kunnen doen. Dat is voor internetbegrippen al best een hoog aantal. Maar met een paar miljoen mensen die in dezelfde periode aangifte doen, bestaat natuurlijk de kans dat er soms tienduizenden mensen tegelijk op de site zijn. En zelfs een extra grote brievenbus raakt vol, als je er maar genoeg blauwe enveloppen in propt.

App-gebruikers tevreden

Meer opvallende resultaten: slechts 7 procent van de inzenders deed aangifte via de app, maar zij waren daar wel véél meer tevreden over dan de mensen die dit via de site deden: 9 op de 10 was positief. De redenen:

- vooraf ingevulde gegevens klopten (95 procent)

- de app werkt goed (93 procent)

- het bespaart veel tijd (93 procent)

- de app was goed bereikbaar (74 procent)

Kritiek van de ombudsman

Overwegend positieve geluiden dus, maar nog geen reden om de vlag uit te steken. Ondanks dat een meerderheid tevreden is, valt een deel van de bevolking tussen wal en schip: 20 procent van de Nederlanders heeft geen smartphone, 50.000 huishoudens hebben geen internet en twee miljoen mensen zijn laaggeletterd. Vandaar dat de Nationale Ombudsman vandaag kritiek uitte op het besluit van de Belastingdienst om de blauwe envelop te vervangen door digitaal verkeer.