Wordt online boodschappen doen de nieuwe manier van boodschappen doen?

Radar-online-boodschappen-corona.jpg

Door de coronacrisis explodeert de vraag naar online boodschappen. De vraag naar online boodschappen is zelfs zo groot dat er wachtrijen van twee weken ontstaan en de online boodschappen winkels flink uit moeten breiden om aan die vraag te kunnen voldoen. Zo heeft het bedrijf Picnic net 700 mensen ingehuurd. 

De online supermarkten hebben hun omzet de afgelopen weken met veertig procent zien stijgen. Ook de fysieke supermarkten zagen hun omzet een aantal weken terug met tien procent stijgen en dat komt niet alleen door het hamsteren. 

'Zeg je: doe het niet, dan doen mensen het juist'

Marc Jansen, directeur Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL): 'Drie weken geleden werd er vooral veel gehamsterd. Toen zagen we de omzet ineens stijgen met ruim dertig procent. Het hamsteren neemt langzaam af en nu daalt de omzet iedere week met tien procent.'

De omzet is nog steeds tien procent hoger dan vorig jaar, omdat mensen nu gewoon meer kopen. Jansen: 'Je eet niet meer in het bedrijfsrestaurant of in de horeca, dus mensen moeten meer boodschappen doen.'

Rutte riep in de persconferentie op om niet te hamsteren. Ook CBL heeft gezegd dat het niet nodig is om te hamsteren, omdat er genoeg is. Heeft dat geholpen? 'Zeg je: doe het niet, dan horen mensen het woordje 'niet' niet en gaan ze het juist doen. Na verloop van tijd zien mensen dat er echt genoeg is en dat het niet nodig is. Dat moet erin slijten', zegt Jansen. 

Bezorgmomenten voor de komende twee weken zitten vol

Online boodschappen doen zat al in de lift voor de coronacrisis. Toch heeft het coronavirus echt voor de omslag gezorgd. Jansen: 'Mensen willen momenteel graag online boodschappen doen. Dat is puur gemak, want je hoeft de deur niet meer uit.'

Het is zelfs zo populair dat de bestelmomenten die je aan kunt klikken, voor de komende twee weken helemaal vol zijn. 'Alle online supermarkten bezorgen op maximale capaciteit en hebben al fors uitgebreid. Als alle bezorgwagens onder zijn, zit het logistiek vol en heb je helaas een beperking in de goederenstroom', zegt Jansen. 

De kosten zijn hoog

Je zou denken dat de online supermarkten op dit moment behoorlijke winst maken. 'Niets is minder waar', zegt Jansen. 'Online boodschappen zijn niet duurder, maar de kosten voor bezorging en extra personeel dat de boodschappen in kratjes moet doen zijn heel hoog.'

Die extra kosten kunnen nu volgens Jansen nog niet worden terugverdiend. 'Alles wat nu in de wereld van online boodschappen doen gebeurt, zijn investeringen in de hoop dat mensen dit blijven doen en het later iets oplevert.'