Zingen en neuspeuteren in de 'onmisbare' auto

zingen_auto_628.jpg

Zonder auto kunnen we niet, of in ieder geval niet gemakkelijk. Dit geldt voor ruim 90 procent van de Radar Testpanelleden. Al vindt 35 procent dat het wel wat minder mag. Een meerderheid schaft vaak hetzelfde merk aan, waarbij Toyota aan kop gaat. 6 procent heeft zijn of haar auto een naam gegeven, een kwart praat ertegen. En dan wordt er ook nog heel wat afgezongen, gemopperd en geneuspeuterd.

Ruim de helft van de ruim 32.000 respondenten van het Radar Testpanel pakt de auto (bijna) iedere dag. Sommige mensen benadrukken dat het voor hun geen luxe is: zij zijn bijvoorbeeld slecht ter been, of hebben een onmogelijke aansluiting op het openbaar vervoer. 51 procent zegt niet zonder auto te kunnen. Nog eens 40 procent zou het wel kunnen, maar niet gemakkelijk. Slechts 8 procent kan best zonder auto.

35 procent vindt zelf dat ze minder vaak de auto zouden moeten pakken. Wellicht zit een mogelijkheid daartoe in de korte afstanden, tot 5 kilometer. Want hoewel de grootste groep (60%) daarvoor meestal de fiets pakt, legt 45 procent van het panel deze afstand vaak met de auto af.

Binnen 10 jaar een nieuwe auto

De meesten rijden in een auto van 6 tot 10 jaar oud. Slechts 0,5 procent rijdt in een auto van 26 jaar of ouder. 60 procent schaft doorgaans binnen 10 jaar een nieuwe auto aan. 1 op de 3 respondenten doet dat op het moment dat de huidige echt aan vervanging toe is.

Bij de aanschaf van een nieuwe auto heeft de grootste groep, 57 procent, een voorkeur voor een tweedehands exemplaar. Ongeveer een derde schaft meestal een helemaal nieuwe auto aan.

Bijna 45 procent schaft een auto aan met een prijskaartje tussen de 5.000 en 15.000 euro. 2 procent legt minder dan 1.000 euro neer, 1 procent meer dan 50.000.

Merkvast

Net iets meer mensen zijn merkvast dan niet: 52 procent gaat vaak voor hetzelfde merk. Daarbij is Toyota onder de leden van het Testpanel met 11 procent het meest populair. Op een gedeelde tweede plek (10%) komen Opel en Volkswagen. Renault staat op de vierde plek (8%).

'Garagevast' zijn de panelleden minder: 61 procent koopt de auto niet per se bij dezelfde garage. Voor onderhoud gaat ruim de helft (51%) naar de officiële dealergarage van het merk. 6 procent doet het onderhoud aan de auto (deels) zelf, bij 8 procent doet een bekende dat.

Verreweg de belangrijkste eigenschap voor een auto is betrouwbaarheid: 68 procent geeft aan dit van een auto te verwachten. Voor 29 procent is ook zuinigheid belangrijk, 18 procent weet ruimte te waarderen. Een krappe 1 procent vinkt ook status aan als belangrijke eigenschap.

Roken, zingen en neuspeuteren

In de auto wordt niet veel gerookt. Van de respondenten die roken (17%) doet minder dan de helft dat in de auto. De meesten doen daarbij een raampje open. Hoe zit het met allerlei andere, al dan niet gênante dingen die mensen juist wél in de auto doen, terwijl ze het buiten deze veilige behuizing laten? 48 procent zegt nooit gênante dingen te doen, of deze althans niet voor te behouden aan aanwezigheid in de auto.

De overige 52 procent maakt zich in de auto vooral 'schuldig' aan zingen (36%). 18 procent praat hardop tegen zichzelf. Schelden, waar zij dit normaal gesproken niet (snel) doen, doet 17 procent. In de open antwoorden wordt bovendien mopperen veel genoemd. Neuspeuteren doet 11 procent.

Andere typische autogewoontes die uit de open antwoorden naar boven komen zijn luisteren naar de radio, luisterboeken en een tikkeltje te luide muziek. In de auto wordt daarnaast handsfree gebeld en van de omgeving genoten. Make-up wordt bijgewerkt – hopelijk stilstaand – en scheten worden gelaten. Ook wordt er in de auto heel wat afgekauwd: van kauwgom tot pepermuntjes en… nagels.

Delen? Nee dank je

37 procent komt er maar gewoon voor uit: deze panelleden voelen in meer of mindere mate een emotionele band met hun auto. Dat wil niet zeggen dat ze tegen de auto praten, al doet een kwart van alle respondenten dat (soms) wel. 6 procent heeft zijn of haar auto een naam gegeven.

Je hebt tegenwoordig allerlei platforms waar autobezitters hun auto kunnen delen met anderen. Daar is echter bijzonder weinig animo voor. 1 procent zou de auto willen delen met onbekenden zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. 6 procent zou dat willen doen wanneer ze er geld voor krijgen. Een overgrote meerderheid van 93 procent ziet delen met onbekenden echter helemaal niet zitten.

Tot slot nog wat feiten op een rij: 64 procent van de huishoudens heeft 1 auto voor de deur. 5 procent heeft 3 of zelfs meer auto’s. 4 procent van de panelleden heeft een lease-auto. 85 procent van de auto’s rijdt op benzine, 15 procent op diesel. 2 procent rijdt (ook) elektrisch.Over dit onderzoek

Aan het onderzoek deden 32.440 leden van het Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 14 en 20 juli 2015. De resultaten zijn gewogen op basis van verspreiding over het land, opleidingsniveau en geslacht.

Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 90.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en / of voor nieuwsberichten op de website radartv.nl. De resultaten van dit onderzoek stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 6 van 2015.