background branding

Zo vind je jouw manier om meer te bewegen: ‘Creëer je eigen succeservaringen’

bewegen_buiten_interview_2023.jpg

Januari is de maand waarin de goede voornemens voor het nieuwe jaar op de proef worden gesteld. Uit een rondvraag van Radar blijkt dat ook dit jaar weer het voornemen om gezonder te leven met stip op één staat. Maar hoe zorg je ervoor dat het je (deze keer) gaat lukken?

Radar helpt je een handje door in gesprek te gaan met Jobjan Blonk, bewegingswetenschapper en als vitaliteitsadviseur werkzaam bij Bewegen Werkt. 

Maak bewegen leuk

‘Volgend jaar ga ik meer bewegen!’, klinkt als een mooi voornemen. Maar is het wel concreet, motiverend en vooral leuk genoeg? Blonk denkt van niet: ‘Je moet jezelf afvragen: waarom stel ik mezelf dit doel? Is dat alleen omdat ik vind dat het moet of wil of kan ik er ook echt plezier of voldoening uithalen?’

Blonk legt uit dat er een grotere kans van slagen is als de focus op dat laatste komt te liggen. Een beter doel zou volgens hem dan ook zijn ‘ik ga komend jaar ontdekken welke manier van bewegen ik leuk genoeg vindt en vol kan houden’. Blonk: ‘Als je iets vindt waar je plezier of voldoening uit haalt, dan is de kans op succes veel groter en succes motiveert weer om ergens mee door te blijven gaan. Zoek dus naar iets waar jij succeservaringen uit kan halen.’

Waar te beginnen?

Volgens Blonk is het goed om klein te beginnen: ‘Gedrag veranderen is niet makkelijk. Als je bijvoorbeeld een passieve levensstijl hebt, dan is de stap om echt te gaan sporten erg groot. Het zou goed zijn in dit geval te beginnen met kleine stappen om je leven actiever te maken. Daar is ook de grootste kans op gezondheidswinst te behalen.’

Kleine stappen gaan gepaard met kleine veranderingen in het dagelijks leven, zo laat Blonk weten. ‘Je kunt met jezelf afspreken tot een bepaalde verdieping geen lift meer te nemen,  één keer per week met de fiets naar werk te gaan of in het weekend een flinke wandeling  te maken. Zo kom je stap voor stap bij een actiever dagelijks leven.’

Met een beetje hulp gaat het makkelijker

Blonk heeft ook een aantal tips om de stappen makkelijker te maken. ‘Door de uitdaging samen met andere mensen aan te gaan, steun van de mensen in je omgeving te vragen, een leuk doel of een leuke beloning te bedenken of er beweegapps bij te gebruiken, kun je het makkelijker haalbaar en misschien zelfs leuk maken om actiever te gaan leven.’ 

Iedere maand een goed voornemen

Blonk is dan ook van mening dat voornemens per maand moeten worden gemaakt en geëvalueerd. ‘Uitzoeken hoe bewegen voor jou fijn is, dat is een ontdekkingstocht. Als je in januari erachter komt dat een wekelijkse wandeling je goed doet, dan kun je in februari kijken of je dit aantal kunt opschroeven naar twee keer per week.’

Omdat het een proces van afwegen is, kan het zijn dat er maanden tussen zitten waarin het voorgenomen doel niet realistisch blijkt. ‘De enige juiste conclusie is dan dat het gekozen doel op deze manier niet passend voor je is. Je moet zoiets absoluut niet als ‘falen’ zien, maar bedenken wat je ervan hebt geleerd’, zo laat Blonk weten.

Verandering maakt ook andere dingen makkelijker

Blonk haalt aan dat onderzoeken laten zien dat wanneer je iets doet dat moeite kost, je zogenaamde ‘wilskrachtspier’ wordt versterkt. ‘En als je die vaker traint, zul je zien dat het overbruggen van andere barrières ook makkelijker zal gaan.’

Daarnaast wordt beweging ook in verband gebracht met het afvuren van ‘positieve’ neurotransmitters als endorfine, dopamine en oxytocine. ‘Al is het moeilijk om precies aan te tonen hoe dit zich tot elkaar verhoudt. Maar dat sporten behalve fysieke, ook mentale voordelen heeft, dat staat buiten kijf, zo sluit Blonk af.