Maandag in Radar: Geld terug voor geannuleerde reis? | Klachten slimme meters

Vluchten worden geschrapt, maatschappijen gaan failliet... Daar zit jij dan met je vliegtickets én je hotelboeking. Wanneer heb je recht op geld terug, en geeft boeken bij een reisorganisatie meer zekerheid? Verder: Begin dit jaar stuurde Radar 3000 klachten over de slimme energiemeter naar Netbeheer Nederland. Zijn de klachten opgelost? Netbeheer Nederland zegt iets ander dan de inzenders van de klachten.
In de tv-uitzending van maandag 9 oktober 2017:
Geschrapte vluchten, failliete maatschappijen: weg geld, wat nu?
Het regent berichten over vliegtuigmaatschappijen. De een na de ander gaat failliet of vluchten worden van de ene op de andere dag geschrapt. Daar zit je dan met je vier vliegtickets naar New York, inclusief hotel, met een totaalbedrag van €5300,-. Je kan nieuwe vliegtickets krijgen maar dan moet je nog eens €2500,- extra neertellen. En dat terwijl je expres bij een reisorganisatie hebt geboekt omdat je denkt daarop terug te kunnen vallen als er iets misgaat. Niet dus. Welke rechten heb je wel en welke rechten heb je niet? Wanneer krijg je wel en wanneer krijg je niet je geld terug? En hoe kan je daar achter komen? Radar zoekt het uit.
Slimme meters: zijn de klachten
3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. Vreemd, want uit een enquête van Radar onder de klagers waar ruim 1400 mensen op gereageerd hebben zegt meer dan de helft dat zijn of haar probleem nog niet is verholpen. Wat is hier aan de hand? Maandagavond in Radar.Bekijk hier de eerdere uitzending over stijgend verbruik bij de slimme meterMaandag 9 oktober in Radar, iets later dan normaal: om 20:43 uur bij AVROTROS op NPO 1