Faillissement Air Berlin - reactie D-reizen

d-reizen-reactie-faillissement-air-berlin_780.png

Naar aanleiding van de uitzending van Radar over gedupeerde reizigers van de failliete vliegmaatschappij Air Berlin heeft D-reizen de onderstaande reactie gegeven.

'Wij begrijpen dat het faillissement van Air Berlin tot vervelende situaties kan leiden bij consumenten en dat dit onzekerheid met zich meebrengt. Wanneer er bij een ticket een vliegticketgarantie is afgesloten, krijg je bij een faillissement van de luchtvaartmaatschappij - indien de vluchten worden geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij - het bedrag van de betreffende vluchten terug. Additionele kosten, zoals bijvoorbeeld stoelreservering, vallen niet onder de vliegticketgarantie.

In het geval van de familie Smeets betekent dit dat de heenvlucht van Air Berlin op 14 oktober nog wel wordt uitgevoerd en dus alleen de terugvlucht is geannuleerd door Air Berlin. Daarom kan alleen een claim worden ingediend bij de verzekeringsmaatschappij voor de terugvlucht. Dit is inmiddels ook gebeurd. De extra kosten die worden gemaakt omdat het nieuwe ticket duurder is dan het geannuleerde ticket, vallen niet onder de vliegticketgarantie.

Conform onze rol als tussenpersoon hebben wij de heer Smeets telkens geïnformeerd over zijn mogelijkheden. Wij zijn dan ook van mening dat wij gehoor hebben gegeven aan onze informatie- en zorgplicht. De heer Smeets heeft er voor gekozen om elders zelf een nieuw retourticket naar New York te boeken. Hierdoor vertrekt de familie Smeets een dag eerder dan oorspronkelijk gepland. Om de heer Smeets tegemoet te komen zullen we vanuit D-reizen de extra overnachting in New York betalen.'