Duizenden euro's kwijt door faillissement Air Berlin

Het omvallen van luchtvaartmaatschappij Air Berlin berokkent vele consumenten schade. Reizigers kunnen naar hun vakantie fluiten en hebben in veel gevallen geen recht op compensatie of een vervangende vlucht.

De familie Smeets uit Landgraaf boekte op 4 januari via D-reizen voor bijna 5300 euro vier vliegtickets, een transfer en hotel voor een weekje New York. John Smeets werd namelijk 50 en dat moest gevierd worden met een gezinsuitje. Helaas: half augustus wordt duidelijk dat Air Berlin het faillissement heeft aangevraagd.

Op 28 september krijgt John Smeets slecht nieuws van D-reizen: de heenvlucht met Air Berlin is op 14 oktober nog mogelijk, maar terugvliegen op 20 oktober kan niet meer. Smeets zegt: 'Jullie zijn het reisbureau en jullie gaan dit voor mij oplossen.'

Maar nee, zo laat D-reizen weten; Smeets heeft geen pakketreis geboekt, maar een samengestelde reis met losse componenten. Bij een samengestelde reis heeft een consument geen recht op een vervangende vlucht. Bovendien is de rest van de vakantie ook niet te annuleren. Smeets zegt dat hem vooraf het verschil tussen een samengestelde of pakketreis niet duidelijk is gemaakt.

Vliegticketgarantie

De familie besluit het zekere voor het onzekere te nemen en boekt vier nieuwe retourtickets. Want stel dat op 14 oktober de heenvlucht toch niet doorgaat, dan betaalt hij de hoofdprijs voor een last minute lijnvlucht. Bovendien heeft hij bij zijn boeking 'vliegticketgarantie' afgesloten. Een speciale verzekering voor het geval de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Hij gaat er dus vanuit dat hij alles vergoed krijgt.

Als hij vervolgens een beroep doet op zijn ticketverzekering, krijgt hij van D-reizen alleen de terugreis vergoed. De heenvlucht op 14 oktober zou namelijk nog vertrekken. Maar niemand kan garanderen dat het vliegtuig daadwerkelijk opstijgt, want Air Berlin staakt op 15 oktober alle verre vluchten.

Aan het onduidelijke verschil tussen een pakketreis en een samengestelde reis komt een eind. In juli 2018 verandert de wet. Helaas is dat voor de familie Smeets te laat.Lees ook de reactie van D-reizen nadat Radar zich met deze zaak heeft bemoeid

Lang wachten op compensatie

Ook Sylvie Uytdehage zou met Air Berlin naar New York vliegen, in februari, samen met haar vriend David. Op 2 augustus kochten ze via CheapTickets.nl voor 790 euro twee tickets. Helaas is hun vlucht met Air Berlin geannuleerd, want zoals hierboven al gemeld: vanaf 15 oktober zijn alle verre vluchten geschrapt. Gelukkig hebben ook zij een vliegticketverzekering afgesloten.

Ze belt naar CheapTickets.nl, maar de informatie die ze krijgt is summier. 'Ik dacht: Air Berlin is failliet, binnen een week hebben we ons geld wel terug. Maar ik denk nu dat we naar ons geld kunnen fluiten als ik eerlijk ben. Ik heb er geen vertrouwen in.' Uytdehage heeft nog steeds geen geld gezien om nieuwe tickets te kopen. En hoe langer ze wacht, des te duurder vervangende tickets worden.

Travix, het moederbedrijf van onder andere CheapTickets.nl en Vliegwinkel.nl laat weten dat zij 'er alles aan doen om klanten zo goed en snel mogelijk te informeren en helpen'. Voor klanten die een vliegticketgarantie hebben afgenomen, dient de organisatie een claim in bij verzekeraar Unigarant.Lees de volledige reactie van CheapTickets.nl / Travix

Lees ook de update:Travis betaalt Sylvie terug, andere gedupeerden maken ook kans

Sylvie Uytdehage en John Smeets maken nog kans op (een deel van) hun geld terug, omdat zij een vliegticketverzekering hebben afgesloten. Maar zonder zo'n verzekering is de kans klein dat je nog iets terugziet van je ticket. Air Berlin vergoedt alleen vluchten die vanaf 15 augustus – de dag van de faillissementsaanvraag - geboekt en betaald zijn. Iedereen die geboekt en betaald heeft vóór 15 augustus is zijn geld kwijt. Of je moet het geluk hebben je ticket met creditcard te hebben betaald. Lees hiervoor onze tips:Wat zijn je rechten als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

Forumreacties

7
  • Door Radar

Het regent berichten over vliegtuigmaatschappijen. De een na de ander gaat failliet of vluchten worden van de ene op de andere dag geschrapt. Daar zit je dan met je vier vliegtickets naar New York, inclusief hotel, met een totaalbedrag van €5300,-. Je kan nieuwe vliegtickets krijgen maar dan moet je nog eens €2500,- extra neertellen. En dat terwijl je expres bij een reisorganisatie hebt geboekt omdat je denkt daarop terug te kunnen vallen als er iets misgaat. Niet dus. Welke rechten heb je wel en welke rechten heb je niet? Wanneer krijg je wel en wanneer krijg je niet je geld terug? En hoe kan je daar achter komen? Maandag 9 oktober in Radar, om 20:40 uur bij AVROTROS op NPO 1 Meer over de uitzending

  • Door alfatrion

Bij een faillissement is doorgaan niet over voldoende middelen om haar schuldeisers terug te betalen. Van een kale kip kun je niet plukken.

  • Door 16again

Bij een faillissement is doorgaan niet over voldoende middelen om haar schuldeisers terug te betalen. Van een kale kip kun je niet plukken.
Is SGR dan ook een kale kip?