Klokkenluiders doen boekje open over werkwijze energiebemiddelaars | Radar checkt

'Er stond een motor van 20.000 euro op de werkvloer alsof het een vaas met bloemen was, gewoon ter decoratie. En de leidinggevenden liepen rond met stapels cash in hun handen, als je een deal sloot kreeg je gewoon cash op je bureau.' Het is één van de vele verhalen die Radar optekende over Global Marketing Bridge (GMB), het moederbedrijf van heel veel irritante energiebemiddelaars die mensen dagelijks lastigvallen. 

De Radar-inbox stroomde vol na de uitzendingen over Global Marketing Bridge. Zo kregen we veel klachten van consumenten: 'Ik word 27 keer per maand gebeld met een nieuw aanbod om over te stappen.' Daarbij ontvingen we ook berichten van mensen die in hetzelfde pand als de telecombellers werken: 'Als ik vraag of ze in de lift een mondkapje willen dragen krijg ik ziektes naar mijn hoofd geslingerd en ze roken en blowen op de werkvloer.' 

Opvallend genoeg werd Radar ook door heel veel oud-medewerkers benaderd die een slecht geweten hadden gekregen na het werken voor de telecomclub.

'We belden tot de klant gek werd'

Bottom-line: er kwamen geen mailtjes of brieven binnen die positief waren over GMB. Het bedrijf, dat inmiddels belt onder 48 labels, probeert klanten telefonisch te overtuigen om direct over te stappen van energieleverancier. Er wordt beloofd dat overstapboetes vergoed worden en het is vaak niet duidelijk wie hen nou precies een nieuw aanbod doet. 'Soms belde ik voor NL Energieadvies, de volgende keer voor Contractmelder of Regionaal Energiebeheer', zegt een klokkenluider. 

Namens deze tussenhandelaren worden 'goedkopere' energiecontracten, en sindskort ook telecomcontracten, aan consumenten aangeboden. 'Maar heel vaak wordt er gesjoemeld met het maandverbruik, waardoor het lijkt alsof je goedkoper uit bent, maar dat is niet zo'. Ook worden er veel contracten afgesloten voor de duur van vier of vijf jaar, waarbij het een forse boete oplevert als je die wilt opzeggen. ‘We belden zeven keer op een dag tot de klant helemaal gek werd.'

Lak aan coronaregels

'Corona-regels?' zei een klokkenluider tegen Radar. 'Toen ik corona had moest ik daar mijn mond over houden en gewoon komen werken. Afstand houden was er sowieso niet bij, geen schermen op de werkvloer of mondkapjes. Ze gedragen zich alsof corona niet bestaat.'

Wie werken samen met GMB?

Vraag blijft welke energiemaatschappijen in Nederland toch in zee blijven gaan met deze jongens. Na eerdere uitzendingen van Radar over dit onderwerp beloofden sommige partijen beterschap. 'We gaan de relatie met GMB intensief evalueren', zo zei Delta toe. Eneco zei zelfs toe de samenwerking helemaal te beëindigen na het zien van de uitzendingen. 

Toch wordt er volgens de klokkenluiders nog volop gebeld voor partijen als Hollands Stroom, DGB, Clean Energy en inmiddels dus ook voor telecomcontracten bij T-mobile, KPN en Lebara. De vraag is waarom deze bedrijven met dit soort tussenhandelaren blijven werken. Bedrijfjes die het Bel-me-niet-register aan hun laars lappen en ongevraagd KvK-geregistreerden bellen met energie-aanbiedingen. 'Als je mensen belt, weten ze 99 van de 100 keer niet wat ze kwijt zijn aan energie. Als jij ze vertelt dat ze minder gaan betalen geloven ze dat wel', licht een klokkenluider toe.

'Eigenlijk naaien we ze keihard'

Een bandopname, die aan het eind van elke deal wordt gemaakt, bevat alle belangrijke informatie naar de consument toe. 'Maar die wordt in zo'n snel tempo doorgenomen dat mensen compleet in de war raken. Aan het eind geven ze akkoord, maar eigenlijk naaien we ze keihard', aldus een klokkenluider die zijn werkzaamheden bij GMB stopte vanwege de, volgens hem, onethische praktijken. 

Bonus voor gesloten deal contant uitbetaald

En dan hebben we het nog niet gehad over de cashacties. 'Een aantal dagen per week hadden we cash-dagen. Dan krijg je bij elke gesloten deal gewoon cash op je bureau uitbetaald, naast je bestaande salaris. 'Sommigen verdienen tot wel 20.000 euro per maand. Er werken heel veel hongerige jonge jongens en die worden gewoon agressief, ze halen mensen echt over. Het doet ze niks dat die mensen echt bedrogen uitkomen.'

Voor komende april heeft GMB een winactie aangekondigd voor medewerkers. Het totale prijzenpakket? 100.000 euro.