Slimme meter vervangen door Stedin

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Mandy40
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2023 21:48

Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Mandy40 »

Waarschuwing voor mensen die ook hun slimme meters door Stedin moeten laten vervangen, blijf bij de monteur als hij bezig is en als hij klaar is met je gas meter laat hem alles controleren voordat hij hem doormeet.

Het volgende is ons overkomen en we willen mensen daarvoor behoeden.

Van de week is er een monteur van Stedin bij ons gekomen om onze slimme meters te vervangen omdat deze in 2024 niet meer uitgelezen kunnen worden, je denkt een fluitje van een cent helaas was dit niet het geval. De monteur kwam al binnen met de mededeling ik ben allergies voor katten dus mag de deur open blijven, dat is geen probleem.
Toen is hij aan het werk gegaan en 30 minuten later kwam de boodschap: ik heb niet zo'n leuke mededeling, ik heb een gaslek ondekt.
Jullie hebben een gas lek van 10.1 mbar hier moet je een loodgieter voor laten komen en daarmee was de kous af.

Overdonderd en zonder gas wordt je dan achter gelaten terwijl er voordat de monteur geweest was je nog nooit last had van een lekkage aan het gas en nog nooit gas geroken in huis.

Ga je rond bellen om een loodgieter te vinden die thuis in het gas is en ook nog tijd heeft ,nou ik kan je vertellen midden in de zomervakantie zijn die schaars.

Uren later de wanhoop nabij eindelijk iemand gevonden die de volgende dag bereidt is om te komen. Dus dan maar geen gas vandaag.

De volgende dag komen de loodgieters en die komen er dan al snel achter dat de monteur van Stedin vergeten is om het ontluchtings ventiel van de gasmeter dicht te draaien.
Daarmee is de gaslek verholpen kosten 170 euro.

Er was voordat de monteur kwam geen gaslek en nadat er een loodgieter is geweest voor 170 euro en het ventiel dicht gedraaid te hebben is er ook geen gas lek te vinden.

Al met al van de schrik bekomen wil je met Stedin contact opnemen en dan bel je de klantenservice na het onnodig laten komen van een loodgieter met kosten 170 euro omdat je door het toedoen van een stedin monteur van het gas afgesloten was omdat er na het vervangen van de gasmeter een gaslek geconstateerd was, krijg je een onvriendelijk ongeïnteresseerde dame aan de telefoon waar je je verhaal aan probeert uit te leggen en het enige wat je als reactie krijg is dit gaan wij toch niet vergoeden dus doe geen moeite.

Bij deze nogmaals de TIP voor mensen die met stedin monteurs te maken krijgen blijf tijdens de werkzaamheden bij de monteur en laat hem alles controleren voordat hij er vandoor gaat dit kan je onnodige kosten schelen in deze duren tijden.

Met vriendelijke groet een zeer ontevreden Stedin klant

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mandy40 schreef:
06 aug 2023 22:36
Bij deze nogmaals de TIP voor mensen die met stedin monteurs te maken krijgen blijf tijdens de werkzaamheden bij de monteur en laat hem alles controleren voordat hij er vandoor gaat dit kan je onnodige kosten schelen in deze duren tijden.
Ja, dat klinkt leuk. Maar heb je ook maar enig idee wat er dan gecontroleerd zou moeten worden? Nee natuurlijk, dus uiteindelijk helpt je dit geen steek verder. Je hebt gewoon pech gehad, en je kunt Stedin aansprakelijk stellen voor de schade.

HandigeHarrie
Berichten: 1398
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als ik een nieuwe gasmeter krijg en te horen krijg dat er een gaslek zit, dan ga ik vragen of hij/zij het ontluchtingsventiel wel heeft dichtgedraaid.

BL2
Berichten: 4864
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door BL2 »

Je vooral niet laten afschepen door een (vaak uitbestede) klantenservice.

Gewoon schriftelijk een klacht met rekening indienen bij Stedin, het gaat immers om door hun ontstane onnodige kosten !

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
07 aug 2023 15:51
Gewoon schriftelijk een klacht met rekening indienen bij Stedin, het gaat immers om door hun ontstane onnodige kosten !
Dat laatste dient dan wel duidelijk te worden door gespecificeerde loodgietersrekening.

Seinhuis
Berichten: 2381
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook mijn advies is om Steding hiervoor aansprakelijk te stellen.

Uw rechtsbijstandverzekering kunt u hiermee helpen.

Ivo.w
Berichten: 1762
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gelukkig zal ik nooit meer een nieuwe gasmeter krijgen, dan blijft dit leed me bespaard.

Voor nu, gewoon met verklaring van de loodgieter Stedin aansprakelijk stellen voor de kosten.

rwolters
Berichten: 1611
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door rwolters »

Mandy40 schreef:
06 aug 2023 22:36
Waarschuwing voor mensen die ook hun slimme meters door Stedin moeten laten vervangen, blijf bij de monteur als hij bezig is
Ik neem aan dat je dat zelf ook fijn vindt als iemand tijdens jouw werk in je hek staat te hijgen om in de gaten te houden of jij je werkt wel goed doet (zonder dat die persoon verstand heeft van jouw werk).

Alex van Kampen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Dus volgens de loodgieters is er een gaskraan die niet helemaal dicht stond, de oorzaak van het gaslek?
Een gaslek waarbij het gas de woning in stroomt en het enige wat de loodgieters gedaan hebben is de kraan dichtdraaien?
Hiervoor betaalde u de loodgieters 170 Euro zonder dat ze de leiding verder afdoppen o.i.d.

En nu bent u boos op de Stedin monteur i.p.v. de loodgieters?

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat valt er af te doppen?

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door 16again »

Alex van Kampen schreef:
09 aug 2023 15:42
Dus volgens de loodgieters is er een gaskraan die niet helemaal dicht stond, de oorzaak van het gaslek?
Een gaslek waarbij het gas de woning in stroomt en het enige wat de loodgieters gedaan hebben is de kraan dichtdraaien?
Hiervoor betaalde u de loodgieters 170 Euro zonder dat ze de leiding verder afdoppen o.i.d.

En nu bent u boos op de Stedin monteur i.p.v. de loodgieters?
Zoals ik het lees betrof het een ontluchtingsventiel op de nieuwe meter, welke onvoldoende dicht was. Dat valt Stedin te verwijten.
Loodgieter zal voor zijn gereden, en eerst onderzoek gedaan hebben, dat kost ook geld.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex van Kampen schreef:
09 aug 2023 15:42
En nu bent u boos op de Stedin monteur i.p.v. de loodgieters?
En terecht. Stedin heeft de boel verpest, de loodgieter heeft het opgelost.

Alex van Kampen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Stedin monteur heeft gedaan wat die moest doen nl. bij een te grote lekkage in de huisinstallatie geen gas te leveren, en Mario en Luigi wijzen het drukmeetpunt aan als boosdoener en draaien een niet bestaande kraan (van de gasmeter???) dicht.

Ik heb nergens gelezen dat Stedin bij een tweede meting geen drukverlies heeft gemeten en de (hoofd)gaskraan heeft open gezet voor levering.

Steden is niet verantwoordelijk voor de huisinstallatie.

PGros
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door PGros »

@Alex van Kampen
De kraan voor gas zit gewoon voor de meter en die draai je dicht bij een gaslek en kun je ook gewoon zelf open draaien. Een monteur zou ook geen gaslek kunnen oplossen als hij de kraan niet open had gezet. En bij ons zit na de meter direct een ontluchtingsventiel. Dus dus normaal dicht staat.

Alex van Kampen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

De kraan voor de meter is dus de hoofdkraan en die stond al dicht (de klant kreeg immers geen gas) dus konden de loodgieters die dan ook niet dicht draaien (verzegeling).

En de hoofdkraan nog de "ontluchtingsventiel" zijn van de meter.

En als Mario en Luigi iets anders bedoelen dan moeten dat dan ook zeggen.

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@alex

Misschien uw eigenreactie nog eens nalezen.

Er is geen touw aan vast te knopen.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zit jij in een ander topic ofzo, Alex?
Alex van Kampen schreef:
10 aug 2023 12:05
Stedin monteur heeft gedaan wat die moest doen nl. bij een te grote lekkage in de huisinstallatie geen gas te leveren...
Onzin. Wat de Stedin monteur had moeten doen, is het ontluchtingsventiel weer dicht te draaien toen hij klaar was. Dan was er uberhautp geen probleem geweest.
Alex van Kampen schreef:
10 aug 2023 12:05
... en Mario en Luigi wijzen het drukmeetpunt aan als boosdoener en draaien een niet bestaande kraan (van de gasmeter???) dicht.
Ik weet niet waar je dit leest, maar niet in de post van TS.
Alex van Kampen schreef:
10 aug 2023 12:05
Ik heb nergens gelezen dat Stedin bij een tweede meting geen drukverlies heeft gemeten en de (hoofd)gaskraan heeft open gezet voor levering.
Net zoals je niet leest dat dat niet gebeurd is.
Alex van Kampen schreef:
10 aug 2023 12:05
Steden is niet verantwoordelijk voor de huisinstallatie.
Maar wel voor hun werkzaamheden - die zij blijkbaar niet goed hebben uitgevoerd.

Ron5300
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik vraag me wel iets af want waarom zou bij een gasmeter wissel het ontluchtingsventiel opengedraaid moeten worden want het kleine beetje gas dat zich nog in de leidingen bevindt ontsnapt bij het demonteren van de gasmeter toch wel.
Het enige wat een monteur eigenlijk doet is de hoofdkraan dicht draaien, de wartels van de betreffende meter losnemen en op de bestaande gasleiding na de gasmeter een lektest uitvoeren maar is niet bevoegd om veranderingen aan die bestaande gasleidingen ook maar iets te doen niet voor het begin van de meter wissel en ook niet na het vervangen van de meter.
Vreemd is ook dat er een gas lekkage van 10,1 millibar is geconstateerd want al zou de monteur het ontluchtingsventiel open hebben gedraaid had die aan het ontsnappen van de perslucht wel gehoord dat die iets vergeten was en alsnog met en dicht ontluchtingsventiel een tweede meting uit kunnen voeren.
Er klopt eigenlijk nog iets want als een monteur van in dit geval Stedin de bestaande gasleidingen afkeurt wordt de gaslevering per direct gestopt en de hoofdkraan van een zegel voorzien en mag pas na reparatie door een gecertificeerd bedrijf verbroken worden.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter vervangen door Stedin

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
10 aug 2023 17:04
Er klopt eigenlijk nog iets want als een monteur van in dit geval Stedin de bestaande gasleidingen afkeurt wordt de gaslevering per direct gestopt en de hoofdkraan van een zegel voorzien en mag pas na reparatie door een gecertificeerd bedrijf verbroken worden.
Die loodgieter kan toch prima gecertificeerd geweest zijn?

Plaats reactie