Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
08 feb 2022 13:25
castieltje schreef:
08 feb 2022 13:13
Op dit moment heb ik een auto die 1 op 5 rijdt .......
1 op 5?
Ik haal met mijn Peugeot 508 (sedan) tussen de 1 op 15 en 1 op 20 op de snelweg, bij 100km per uur. En dat is gewoon een benzineauto, niet eens hybride.
Dat kan ik met mijn Mazda ook wel halen als ik wil.

Maar voor TS lijkt me een plugin ook gewoon de beste optie nu. Ook als je daarmee stevig door wil rijden, dan verbruik je over het algemeen nog steeds minder dan een zuinige benzineauto.

Het voordeel van die techniek is namelijk dat de aandrijving elektrisch is. Dat is de meest efficiënte manier van aandrijven die er nu is voor auto's. Het probleem is echter dat de accu's gigantisch en zwaar moeten zijn om er fatsoenlijk wat kilometers uit te halen en de accu's te langzaam laden. Dat deel ondervang je door een kleine benzinemotor die gebruikt wordt om energie op te wekken. Uiteindelijk is er qua inhoud en gewicht een stuk minder nodig aan benzine dan aan accu om hetzelfde bereik te hebben.

En doordat een benzinemotor vrij efficiënt energie kan opwekken (in tegenstelling tot een auto aandrijven), is deze combinatie vele malen zuiniger dan een reguliere benzineauto. Zeker omdat je korte stukken volledig elektrisch kan rijden als je de auto kan opladen tijdens het slapen.

Zo heeft mijn vader een Mitsubishi Eclipse Cross. Die kan gewoon geladen worden in een normaal stopcontact (wel even op een aparte groep zetten voor de zekerheid), maar ook aan een laadpaal.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door grun »

Seinhuis schreef:
08 feb 2022 13:03
Automaat is zuiniger dan hand schakelen. Echter, automaten zijn niet populair in west Europa.
In NL is de handbak 2 jaar geleden al gepasseerd door de automaat en dat gaat nu in versneld tempo alleen maar meer worden. Immers, elektrische auto's en hybride's zijn per definitie automaten vanwege de aanwezigheid van een elektromotor.
https://www.autoblog.nl/nieuws/automaat ... and-180878

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En in theorie kan je natuurlijk zuiniger rijden als je zelf schakelt, want je kunt natuurlijk op nog lagere toerentallen schakelen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Jablan »

caruso schreef:
08 feb 2022 13:30
Gebruik een auto vergelijkingssite.
Hoe moeilijk kan het zijn......
Dit onderwerp vind ik informatiever dan de vergelijkingssites. Zeker gezien de combinatie van wensen van vraagsteller.

Justmeagain
Berichten: 546
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@seinhuis u zegt

Automaat is zuiniger dan hand schakelen. Echter, automaten zijn niet populair in west Europa.

Ga eens bij een dealer naar binnen, 90 % van de getoonde modellen hebben een automaat. In verkopen zit de automaat al rond de 60% op dit moment.
Iedere electrische auto is standaard van een automaat voorzien. Ik geef schakelautos nog een paar jaar max

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er is niets leukers dan een schakelauto. Dan kijk je de fast and furious serie en dan rijden ze daar met wagens met 14 versnellingen. Dat is toch leuk?

Maar serieus, bij een juiste schakeltechniek kun je nog steeds zuiniger of sneller (beide samen gaat helaas niet) zijn dan een automaat. Een automaat houdt namelijk altijd rekening met genoeg vermogen om snel gas bij te kunnen geven als dit nodig is (om bijvoorbeeld snel uit te kunnen wijken), doe je dit zelf niet dan kun je in lagere toeren rijden en zuiniger rijden. En ook hebben automaten nog steeds een schakelmoment bij het doorschakelen, bij een handbak kun je dit met de juiste timing en precisie gewoon korter doen.

Bij elektrische aandrijving is dit echter helemaal niet van toepassing, zoals de plug-in hybride die ik TS aan zou raden.

J. Deltoer
Berichten: 3166
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Vreemd dat alles tegenwoordig maar geautomatiseerd en gedigitaliseerd wordt, maar aan het zwaar verouderde schakelsysteem voor de auto uit de eerste helft van de vorige eeuw wordt krampachtig vastgehouden.

jonis
Berichten: 2772
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door jonis »

Och, al was het maar omdat bij een focus bijv ook wel tot zo'n 3.000,- meer voor een automaat wordt gevraagd.

Woutervanzwieten
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2021 14:33

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Woutervanzwieten »

castieltje schreef:
08 feb 2022 14:03
Zoals ik aangaf ben ik op zoek naar een auto die zuiniger en beter voor het milieu is dan mijn huidige auto. Via de CO2 calculator van https://www.adopteerregenwoud.nl/co2-compenseren/ kwam ik tot de conclusie dat ik flink wat kan besparen op mijn autokosten en ook mijn bijdrage aan het beschermen van het milieu kan verbeteren. Na wat onderzoek gedaan te hebben zag ik dat ik een halvering van de motorrijtuigen belasting heb wanneer ik voor een plugin hybrid kies. Daarbij zullen ook de brandstofkosten een stuk afnemen.

De Volvo V60 T6 of T8 staat in ieder geval hoog op het lijstje. Ik zal eens kijken wat hier mogelijk is en jullie een update geven wanneer het eenmaal zover is.
Ik ben erg benieuwd welke auto je gaat kiezen! Flink besparen klinkt namelijk altijd goed, al helemaal als je zo'n stuk met die auto rijdt elk jaar.

Heb je ook gekeken naar een Volvo XC90? Erg comfortabele auto en tweedehands ook een flink aanbod met hybride motoren. Zelfs te krijgen als 7 zitter, maar ik weet niet of je dat per se nodig hebt. Ik vind deze review erg overtuigend: [https://qoets.nl/blog/volvo-xc90-recharge/

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik snap niet geheel waarom iedereen nu hybride gaat adviseren. Met dat budget en kilometrage zou ook een elektrische een goede milieuvriendelijke koop kunnen zijn. Auto's zo uit de lease met de kop er af zijn er genoeg. Een leuke Tesla bijvoorbeeld.

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door castieltje »

snuffel1 schreef:
08 feb 2022 14:17
Een hybride auto komt in mijn optiek nog het dichtstbij uw wens omdat u geen laadpaal in de tuin hoeft te plaatsen en gezien het aantal kilometers dat u op jaarbasis aflegt maakt u optimaal gebruik van het hybridesysteem. Het is wel zo dat als u geen nieuwe wenst maar één waar de kop net van af is bij ex lease uitkomt en die auto's hebben al het nodige meegemaakt. Wat u zou kunnen doen is als u een keuze voor een bepaald merk heeft gemaakt bij de betreffende merkdealer informeren of er een demo auto die enkel voor proefritten is gebruikt te koop is. Zo'n demo auto kan niet meer als zijnde nieuw verkocht worden en kan gezien uw budget best haalbaar zijn.
Ja, aan de ene kant kan een demo van een dealer een goede zet zijn. Toch hoor ik daar ook wel slechtere verhalen over, vooral bij dit soort auto's met "veel" vermogen. Deze auto's worden veel gebruikt als vervangend vervoer en daar wordt ook flink mee gejaagd op een koude motor.
Zo te lezen ben je op zoek naar een zuinigere auto, maar wel met luxe. Heb je al bij Lexus gekeken?
Dit wel bij me opgekomen, maar Lexus is niet helemaal mijn smaak.
Ik ben erg benieuwd welke auto je gaat kiezen! Flink besparen klinkt namelijk altijd goed, al helemaal als je zo'n stuk met die auto rijdt elk jaar.

Heb je ook gekeken naar een Volvo XC90? Erg comfortabele auto en tweedehands ook een flink aanbod met hybride motoren. Zelfs te krijgen als 7 zitter, maar ik weet niet of je dat per se nodig hebt. Ik vind deze review erg overtuigend: https://qoets.nl/blog/volvo-xc90-recharge/
De XC90 van Volvo is inderdaad ook nog een optie, echter is deze wel erg groot. Persoonlijk vind ik de XC90 net iets te lomp. De XC60 vind ik dan wat meer in proportie liggen. Nu je hier toch over begint kan ik ook nog wel eens naar een tweedehands XC60 gaan kijken. Die is er volgens mij ook als Plugin

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

xflorisx schreef:
09 feb 2022 11:40
Ik snap niet geheel waarom iedereen nu hybride gaat adviseren. Met dat budget en kilometrage zou ook een elektrische een goede milieuvriendelijke koop kunnen zijn. Auto's zo uit de lease met de kop er af zijn er genoeg. Een leuke Tesla bijvoorbeeld.
Die hebben de range toch helemaal niet. Dat is juist het hele punt. Soms moeten er veel meer kilometers op een dag gemaakt worden. Dan kun je niet een uur aan een laadpaal gaan staan.

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door xflorisx »

Een uur aan een snellaadpaal is wel heel lang hoor. Ik neem aan dat hij niet alleen gaat rijden naar klanten, maar ook daar wat doen.
Veel bedrijven hebben al wel laadpalen staan. Dat zijn dan vaak geen snellaadpalen.

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

xflorisx schreef:
09 feb 2022 19:22
Een uur aan een snellaadpaal is wel heel lang hoor. Ik neem aan dat hij niet alleen gaat rijden naar klanten, maar ook daar wat doen.
Veel bedrijven hebben al wel laadpalen staan. Dat zijn dan vaak geen snellaadpalen.
Een Tesla Supercharger, die lang niet overal staan, die doet ongeveer 25 kilometer per minuut bij een Tesla. Dat is snel, maar dan moet je dus van zo'n charger naar een volgende charger rijden als je bijvoorbeeld een rit naar het buitenland moet voor je werk. Overigens weten we niet precies wat voor ritten TS maakt, maar sowieso is 20 minuten laden voor 500 kilometer wel erg lang als je dat in 5 minuten kan doen met een plugin hybride. En daarmee kun je de korte stukjes ook nog eens volledig elektrisch doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat hierbij wel relevant is, is of het gaat om bv reizen naar bouwplaatsen of andere plekken zonder laadpaal of dat het gaat om reizen naar kantoren waar ze vaak wel laadpalen beschikbaar hebben.

Als ik de wensen zo zie, dan denk ik meteen aan een Kia e-Niro. Is een elektrische auto met een range van ongeveer 450 km. Heb je nieuw voor rond de 40k. Veel mensen kunnen daarmee zuiver problemen heen en weer naar het werk en als je op je werk en laadpaal hebt is het helemaal makkelijk. Zou ik in elk geval eens naar kijken

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door xflorisx »

Nijogeth schreef:
09 feb 2022 21:19
xflorisx schreef:
09 feb 2022 19:22
Een uur aan een snellaadpaal is wel heel lang hoor. Ik neem aan dat hij niet alleen gaat rijden naar klanten, maar ook daar wat doen.
Veel bedrijven hebben al wel laadpalen staan. Dat zijn dan vaak geen snellaadpalen.
Een Tesla Supercharger, die lang niet overal staan, die doet ongeveer 25 kilometer per minuut bij een Tesla. Dat is snel, maar dan moet je dus van zo'n charger naar een volgende charger rijden als je bijvoorbeeld een rit naar het buitenland moet voor je werk. Overigens weten we niet precies wat voor ritten TS maakt, maar sowieso is 20 minuten laden voor 500 kilometer wel erg lang als je dat in 5 minuten kan doen met een plugin hybride. En daarmee kun je de korte stukjes ook nog eens volledig elektrisch doen.
Als je deze afstanden gaat rijden is het rijden met een hybride gewoon 90 % met benzine rijden. Als je grote afstanden kunt rijden met eigen stroom gaat je dat veel geld op jaarbasis schelen. Maar het geheel afhankelijk hoe de TS daar mee om kan gaan. Kantoren is heel wat anders dan bouwplaatsen.

Reinhart
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2022 16:47

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Reinhart »

Heb je al een keuze kunnen maken? Ik ben op dit moment ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe lease auto. Eind van het jaar moet m'n huidige auto namelijk vervangen worden. Ik heb al even naar wat modellen gekeken en best wat leuke modellen gevonden. Wel twijfel ik nog erg tussen elektrisch of benzine. Een combinatie tussen beide is ook nog een optie. Het enige wat mij wel opviel waren de bizarre levertijden!! Heb jij hier ook last van?

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door xflorisx »

Reinhart schreef:
31 mar 2022 15:18
Het enige wat mij wel opviel waren de bizarre levertijden!! Heb jij hier ook last van?
Die levertijden zijn tegenwoordig verschrikkelijk. Vooral als er ook nog onderdelen uit oorlogsgebieden moeten komen. Ik heb enkele maanden geleden een auto gekocht, maar verwacht hem dit jaar niet meer.

Reinhart
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 feb 2022 16:47

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door Reinhart »

Ik heb inmiddels ook een nieuwe lease wagen besteld, want het huidige contract loopt in oktober af. Nu heb ik bij een aantal verschillende modellen gekeken en uiteraard met de verkopers gesproken. Op het moment van bestellen werden de levertijden zo'n 7-8 maanden. Dit kon nog, want dan heb ik de auto waarschijnlijk op het moment dat het huidige contract afloopt.

Zie ik afgelopen week op het nieuws voorbij komen dat Volvo hun productie wederom(niet gek ook) heeft afgeschaald. Uiteraard wegens het te kort aan chips.
Die levertijden zijn tegenwoordig verschrikkelijk. Vooral als er ook nog onderdelen uit oorlogsgebieden moeten komen. Ik heb enkele maanden geleden een auto gekocht, maar verwacht hem dit jaar niet meer.
Zoals jij inderdaad al zegt. Ik verwacht dit jaar eigenlijk ook niet meer de nieuwe auto te krijgen

fransmuilenburg
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2022 16:20

Re: Nieuwe auto die goed voor het milieu is

Ongelezen bericht door fransmuilenburg »

Dit jaar zal inderdaad lastig worden. Ik hoorde zelfs al dat er merken zijn waar je de configuratie mocht gaan aanpassen. Daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten.

Gesloten