LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
JarlSX
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2013 21:26

Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door JarlSX »

Hallo,

ik ben benieuwd wat jullie vinden van het volgende verhaal.
Om mij even voor te stellen: ik ben Jarl, 44 jaar en het een behoorlijke affiniteit met autos, heb een Nissan 200sx in mijn bezit gehad waar flink aan is versleuteld. Het verhaal gaat echter over de auto van mijn moeder.

Mijn moeder heeft een Seat Leon uit 2005, gekocht bij de Seat dealer, is daar vanaf aankoop onderhouden.
Ook de vorige eigenaar heeft de auto door de Seat dealer laten onderhouden, getuige de stempels in het onderhoudsboekje.

het verhaal:
De auto had een week stil gestaan, met een lege accu.

Omdat starten met een starthulp niet lukte (ging wel rond maar sloeg niet aan), heb ik de Anwb gebeld. Die hadden de auto direct weer aan de praat: even de startkabels eraan en de auto startte. (dit vond ik op zich wel vreemd, de starthulp was vers opgeladen)

Ben direct na het starten een km of 60 gaan rijden, om de accu op te laden. Thuisgekomen een uur of 2 binnen geweest, weer in de auto gestapt, deze startte meteen. Hij deed wel raar, maar na nog een keer starten leek alles in orde.

Ben met de auto naar het ziekenhuis gereden, bij terugkeer wilde de auto niet starten. Eigenlijk hetzelfde als met de starthulp: hij ging wel rond maar sloeg niet aan.
Anwb weer gebeld, zij hebben het niet kunnen vinden, dus de auto werd afgesleept.

De volgende dag belde de dealer: het "motor regel apparaat" was vochtig geworden, contactpunt afgebroken. Geschatte kosten: 730 euro. Dit vond ik erg hoog, maar mijn moeder gaf toch toestemming tot reparatie.

Zaterdags ging ik de auto ging ophalen eb ben ik met de dealer in discussie gegaan, ik was het absoluut niet eens met de hoge kosten. Meneer wilde echter niets voor mij doen. Ik vertelde hem dat ik vond dat dit een design-fout moest zijn, hoe kan een computer nou vochtig worden?

Ik vroeg hem "en als het weer gebeurd?", antwoord van meneer "we hebben de computer dichtgekit, dus hij is nu waterdicht"
Met andere woorden, een monteur kan iets verzinnen wat Seat zelf niet kan?

ik heb uiteindelijk, onder protest, de rekening betaald.

De dinsdag erop heb ik contact opgenomen met Seat Nederland. Mijn verhaal werden genoteerd, ik moest ook een kopietje sturen van de laatste paar bladzijden van het onderhoudsboekje en van de factuur.

Ongeveer een week later werd ik gebeld door Seat Nederland. De meneer aan de telefoon had direct een houding van "wat wilt u nou eigenlijk".

Er werd vooral gehamerd op het feit dat het een 2e hands auto is en dat er geen garantie te claimen valt.
EN dat de historie van de auto niet bekend zou zijn, ook al is de auto onderhouden door de Seat dealer.

De man wilde niets weten van mijn kant van het verhaal en het werd mij duidelijk dat het gesprek niets zou opleveren. Dat heb ik de man dus verteld en gezegd dat ik de zaak bij ,mijn moeders rechtsbijstand zou neerleggen, en bij Tros Radar.

Tot mijn verbazing was het antwoord "nu moet u niet kinderachtig gaan doen".
Ik wilde antwoorden "pardon, wie is hier kinderachtig?", maar meneeer kapte mij af met
"ach meneer, hou op" en hij gooide de hoorn erop!!

wat vinden jullie van dit verhaal?
kan mijn moeders rechtsbijstand haar in de zaak helpen?
is er iets wat Tros Radar voor mij kan betekenen?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening en reacties!

alvast bedankt voor jullie tijd,

Jarl

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door thecure »

we praten hier wel over een auto van al 8 jaar oud, dus ik kan me voorstellen dat de dealer en importeur geen coulance meer verlenen.
hoeveel km. heeft de auto gereden?

vocht in de computer zou natuurlijk niet moeten kunnen, maar het rubber/kit/afdichting van het deksel kan natuurlijk in de tijd 'gaar' worden en vocht doorlaten.
heeft u de oude computer meegekregen? hoe groot was de waterschade?

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door Rim69 »

Wat ik van het verhaal vind?

Dat je voor iemand met een "behoorlijke affiniteit met autos" er maar weinig van lijkt te snappen.

De ANWB heeft een iets betere "starthulp" dan diegene die jij gebruikt. Een kilometer of 60 gaan rijden om de accu op te laden is van de zotte. Met hooguit 5 ben je er al lang.

Contactpunten zitten aan de buitenkant. Die computer kan ook niet vochtig worden, maar hij moet natuurlijk wel kunnen worden aangesloten

JarlSX
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2013 21:26

Re: Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door JarlSX »

het verhaal gaat niet om de starthulp maar om de computer.
dat de starthulp de auto niet aan de praat kreeg, lag aan de vochtige computer, ik heb daarna een andere auto gewoon kunnen starten met dezelfde starthulp.

ja de auto is bijna 8 jaar oud, maar dan lijkt me een vochtige computer nog steeds niet normaal
de computerr was binnenin vochtig, niet aan de buitenkant

de omschrijving op de factuur: "motor regel apparaat helemaal vochtig, contactpunten geoxideerd. afgebrplen"

de uiteindelijk kosten waren overigens 660 euro, dat was voor een gerepareerde computer, niet voor een nieuwe, een nieuwe kost namelijk 1800 euro, "die hadden we ook kunnen aanbieden", aldus de dealer

Texpert
Berichten: 49
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:16

Re: Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door Texpert »

Ik heb het vermoeden dat de dealer de comfortmodule heeft vervangen, deze regelt bijna alle elektronische zaken in de Seat. Zoals bij veel VAG modellen uit die periode kunnen deze modules slecht tegen vocht omdat ze niet vochtbestendig zijn, maar er door geringe lekkages wel vocht in kan ontstaan. De modules liggen bij veel VAG modellen onder de stoel, maar ook aan zijkant voetencompartiment, beide redelijk vochtgevoelige plaatsen (lekkage onder vooruit veelvoorkomende oorzaak). Er zijn in de gebruikte markt veel tweedehands modules te koop die echter niet in elk model toepasbaar zijn.

Frits Bband
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2011 07:46

Re: Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door Frits Bband »

Tsja, is natuurlijk heel vervelend maar we hebben het wel over een auto van acht haar oud.

Er zijn maar weinig mensen die onder protest een rekening betalen en dan nog de importeur gaan aanschrijven over een defect.....Over een oudere auto.....

Alsof die dealer er iets aan kan doen, ga je daar de discussie ook nog mee aan.

Bah, je zou jou als klant hebben zeg.

Veldt01
Berichten: 994
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Seat Leon - computer vochtig - dikke rekening

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vooropgesteld dat er bij een auto uit 2005 weinig meer valt te claimen:
Het bouwjaar 2005 kan twee dingen betekenen of het is een 1M (het eerste model) of een van de eerste 1P's. In het laatste geval is een vochtige computer redelijk bijzonder (gebeurd niet vaak). In het eerste geval een redelijk bekend euvel.
Die regelunit zit bij beide auto's onder de ruitenwissers/parafan en dus op een redelijk onhandige plek.
Redenen voor het vochtig worden kunnen ouderdom zijn (seals van de ecu raken lek) of eigenaar houdt de afvoergaten niet goed schoon (bladeren e.d.) en de boel overstroomd met alle gevolgen van dien.
Als de auto ooit getuned is of van een een cruisecontrol is voorzien is de kast open geweest en dan is het maar net hoe zorgvuldig de monteur is geweest met het dicht tapen (bij type 1 deed ik dit doorgaans preventief en heb bij die auto's ook nooit meer klachten gehad.

Anyway, de garage kan hier weinig en met de houding van ts had ik hem het ook lekker uit laten zoeken.... en gezien de leeftijd van de auto is het gewoon een geval van domme pech (gebruikte auto's zijn niet voor niets goekoper en met dit soort zaken zul je rekening moeten houden.

Gesloten