Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn verschillende "limieten" zo kan ik bij de ABN-Amro aangeven hoeveel ik zonder tussenkomst van de randomreader in de app over kan maken op een dag, maar er is ten minste nog een ándere limiet in het spel, namelijk eentje die bepaald hoeveel cash ik per dag met mijn pas+pincode op kan nemen. En die is default 2500 euro, waar deze criminelen met hun 2490 uiteraard precies onder zijn gebleven.

Overigens is 2490 euro in muntgeld, 1245 2 euro munten, en à 8,5g/stuk, dus ruim 10 kilo aan muntgeld...

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
17 nov 2021 21:24
Ik denk niet dat het mogelijk is om de bank verantwoordelijk te houden, omdat ze zelf de pincode af hebt staan.
Voor het bedrag tot de daglimiet (0...200,-) niet, maar ik denk dat het om die andere 2300,- gaat
Kokka1 schreef:
18 nov 2021 01:24
die 200 euro limiet had uw schoonmoeder sowieso niet beschermd, als ze eenmaal de pas en pincode hebben kunnen ze de dag limiet naar elk gewenst bedrag veranderen.
Dat lijkt me een zeer gebrekkig systeem.
Zo'n instelling behoort achter website met 2FA te zitten. Iets als login met user/wachtwoord + cardreader check.

peter17111962
Berichten: 597
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"als ze eenmaal de pas en pincode hebben kunnen ze de dag limiet naar elk gewenst bedrag veranderen.
En dat niet alleen. Ze kunnen het ook (en ook van de spaarrekeningen) via elke computer overboeken naar
een andere externe rekening, Bijv. naar die van Brinks of naar een katvanger."

Deze begrijp ik niet, voor zover ik weet moet er voor overboeken worden ingelogd bij de bank.
Voor zover ik weet kan er met een pasje plus pincode alleen maar worden betaald in winkels
en worden ge pint bij een geld automaat. De dag limiet veranderen en overboeken naar een
andere rekening? Voor zover ik weet is daar meer voor nodig als alleen een pasje de pincode
daarvan. Ikzelf doe niet aan internetbankieren dus ik kan het mis hebben, Maar als het waar
is dat met een pasje plus de pincode een hacker alles kan overboeken, dan is dit voor mij de
zoveelste reden om helemaal nooit aan internetbankieren te beginnen.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ja Peter, je hebt niets meer nodig dan het pasje en de pincode. Alle overige gegevens nodig bij het inloggen, bankrekeningnummer en pasnummer, staan op het pasje gedrukt, die kun je zo aflezen. En het apparaatje waarmee ze inloggen is universeel, dus van alle gebruikers precies hetzelfde. Dus kun je met alleen pas+pincode van iemand anders en je eigen apparaatje gewoon inloggen en alles leegtrekken. 100% zeker.

ING heeft tenminste nog een gebruikersnaam+wachtwoord en een telefoon of een persoonlijke reader/scanner.
SNS heeft ook een persoonlijk apparaatje met een 5 cijferige pincode. Maar alleen bij ABN en RABO internetbankier je met precies dezelfde zaken als dat je betaalt of geld uit de muur trekt...

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bij ING, moet je vier uur wachten tot je limiet verhoogd is.

J. Deltoer
Berichten: 3143
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Fatsoenlijk lezen is ook een vak...
Moi59 schreef:
17 nov 2021 08:59

Daarbij heeft zij in goed vertrouwen haar pas en pincode afgegeven omdat men goed aangaf hoeveel geld er op haar spaarrekening stond,
Dus pas NADAT haar verteld werd welk bedrag op de rekening stond is de pas en code afgegeven.
Dit voor de goede orde.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Bankafschrift uit de brievenbus gehaald. Phishing mail of phishing telefoontje. Als je je pas+pincode afgeeft geef je nog makkelijker je saldo prijs...

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zullen nog wel wat stapjes gezet zijn voordat die pas en pincode is afgegeven.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
18 nov 2021 13:28
De ABN AMRO bank gebruikt de e-dentifier om met de bankpas in te loggen. Die e-dentifier is niet persoonsgebonden dus als de oplichter zo'n e-dentifier tot zijn of haar beschikking heeft kan die met de pas en pincode inloggen en naar believen de pinlimiet verhogen.
Dat gaat er bij mij niet in.
e-dentifier is samentrekking van electronische identifier. Het idee achter identificeren is dat dit juist per persoon/bankrekeningnummer uniek moet zijn.
snuffel1 schreef:
18 nov 2021 13:28
Wat ik niet snap is dat de oplichter 2490 euro in muntgeld op gaat nemen
Wat ik waarschijnlijkst acht: Het munt apparaat geeft jackpot zonder de limiet aan te passen.

kuklos
Berichten: 9830
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
18 nov 2021 15:16
snuffel1 schreef:
18 nov 2021 13:28
De ABN AMRO bank gebruikt de e-dentifier om met de bankpas in te loggen. Die e-dentifier is niet persoonsgebonden dus als de oplichter zo'n e-dentifier tot zijn of haar beschikking heeft kan die met de pas en pincode inloggen en naar believen de pinlimiet verhogen.
Dat gaat er bij mij niet in.
e-dentifier is samentrekking van electronische identifier. Het idee achter identificeren is dat dit juist per persoon/bankrekeningnummer uniek moet zijn.
Wat zou er niet kloppen?
Als je het bankpasje van een bepaalde rekening hebt én de bijbehorende pincode kan je met elk edentifier apparaatje van ABN Amro inloggen bij die betreffende rekening waarvan je de bankpas en pincode hebt, en BIj rabo naar ik weet ook.
Het apparaatje is standaard, uniek zijn de combinatie bankpas en pincode.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@16again, Het enige wat de apparaatjes van Rabo en ABN doen is controleren of de pincode bij de pas hoort. Je steekt de pas in het apparaatje en toetst daar de pincode in. Als die goed is krijg je een code die je overneemt op je computer. Er wordt ook nog een bolletjescode gescand maar dat heeft in principe niets te betekenen, dat wordt alleen maar gebruikt om die code te versleutelen o.a. met een geldigheidsduur. Ziet er indrukwekkend uit maar is allemaal show. Beschermt in iedere geval niet tegen criminelen.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door 16again »

Zombiemaster schreef:
18 nov 2021 15:31
@16again, Het enige wat de apparaatjes van Rabo en ABN doen is controleren of de pincode bij de pas hoort....
Bizar.
Als consument kun je daar wel je voordeel mee doen, als andere banken deze beveiliging wel beter voor elkaar hebben.

kuklos
Berichten: 9830
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
18 nov 2021 16:22
Zombiemaster schreef:
18 nov 2021 15:31
@16again, Het enige wat de apparaatjes van Rabo en ABN doen is controleren of de pincode bij de pas hoort....
Bizar.
Als consument kun je daar wel je voordeel mee doen, als andere banken deze beveiliging wel beter voor elkaar hebben.
Hoe dan?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je pinpas en pincode gebruik je niet bij het inloggen bij ING.

Daar is het een gebruikersnaam en wachtwoord, of een vijfcijferige code met de app.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Zombiemaster schreef:
18 nov 2021 10:33
Kokka1 schreef:
18 nov 2021 01:24
als ze eenmaal de pas en pincode hebben kunnen ze de dag limiet naar elk gewenst bedrag veranderen.
En dat niet alleen. Ze kunnen het ook (en ook van de spaarrekeningen) via elke computer overboeken naar een andere externe rekening, Bijv. naar die van Brinks of naar een katvanger. ABN is gewoon, net als Rabo, een super onveilige bank voor dit soort oplichterij. Met pas+pincode heb je 100% beheer over alle rekeningen.
En welke bank heeft dan wel veiligheid als je je pincode en bankpas afgeeft?

Vermoedelijk wijs je nu naar de ING die een inlog heeft maar juist de ING heeft hierdoor veel fraude gevallen gehad, helemaal met de papieren TAN codes.

Veiligste is om gewoon nooit je pincode en bankpas af te geven, dit kun je een bank niet verwijten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moi59 schreef:
17 nov 2021 08:59
Mijn schoonmoeder (86) is recent het slachtoffer geworden van bankfraude via de telefoon. Zij heeft een rekening bij ABN AMRO.
Daarbij heeft zij in goed vertrouwen haar pas en pincode afgegeven(...)
Hoe kun je je bankpas afgeven door de telefoon?

Hoe dan ook voor mij is het echt onbegrijpelijk dat wie dan ook , op welke leeftijd dan ook door de telefoon zn pincode vertelt.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
18 nov 2021 16:36
16again schreef:
18 nov 2021 16:22
Zombiemaster schreef:
18 nov 2021 15:31
@16again, Het enige wat de apparaatjes van Rabo en ABN doen is controleren of de pincode bij de pas hoort....
Bizar.
Als consument kun je daar wel je voordeel mee doen, als andere banken deze beveiliging wel beter voor elkaar hebben.
Hoe dan?
Bij een andere bank kun je , als je pas + code kwijtraakt, niet boven de limiet per dag kwijt raken.
Hier wel , de limiet is blijkbaar een wassen neus. Dat is de bank aan te rekenen. Daarbij verwijzend dat dit elders beter beveiligd is.

kuklos
Berichten: 9830
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
18 nov 2021 18:26
kuklos schreef:
18 nov 2021 16:36
16again schreef:
18 nov 2021 16:22
Bizar.
Als consument kun je daar wel je voordeel mee doen, als andere banken deze beveiliging wel beter voor elkaar hebben.
Hoe dan?
Bij een andere bank kun je , als je pas + code kwijtraakt, niet boven de limiet per dag kwijt raken.
Hier wel , de limiet is blijkbaar een wassen neus. Dat is de bank aan te rekenen. Daarbij verwijzend dat dit elders beter beveiligd is.
Het is dus niet beter beveiligd elders, daarom hebben we al die fraudes met ING klanten gehad. En kon er bij de ING €30k afgeschreven worden. En is er bij de ING een aanpassing geweest dat een limietsophoging pas na 4 uur inging.
Wat je schrijft klopt dus niet. Zoals anderen ook al schreven, andere banken zijn niet beter beveiligd.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Andere banken zijn wel degelijk beter beveiligd. Bij ING en dat kan natuurlijk ook bij andere banken, was het probleem Spoofing. Mensen die zich aan de telefoon voordeden als bankmedewerker en vertelden dat ze hun geld moesten overmaken naar een "kluisrekening". In Nigeria of zo (NIG lijkt op ING). De mensen maakten dus zelf geld over. Dat is iets anders dan dat je slechts pas+pincode nodig hebt om als crimineel te internetbankieren. Dat kan bij ING en SNS en bij andere banken niet, alleen bij Rabo en ABN. Deze oplichters sturen een "medewerker" langs de deur om de pas+pincode op te halen. En als er dan 5 minuten later een buitenlander aan de deur staat durven de brave mensen niet te weigeren uit angst voor racist te worden uitgemaakt...

-- Noot van de moderatie: Dit bericht werd gemeld, en terecht, want dit leunt dicht aan bij de grens van wat kan.

lordi
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Bankfraude ABN AMRO: opnamelimiet van 200 euro ver overschreden. Terugvorderen?

Ongelezen bericht door lordi »

snuffel1 schreef:
18 nov 2021 13:28
Ik ben wel van mening dat de bank in dit geval hun verantwoordelijkheid op de rekeninghouder afwentelt want hier is sprake van oplichting die iemand uit naan van de bank heeft gedaan.
Oh, dus als je maar de naam van een bank noemt, moet die er voor opdraaien? Dat vind ik echt onzin, banken waarschuwen keer op keer dat ze nooit zullen vragen om je bankpas, pincode of inlogcodes en toch zijn er mensen die erin trappen.
Mevrouw is opgelicht door criminelen en niet door de bank, heel vervelend voor haar maar haar verantwoordelijkheid en niemand anders.

Gesloten