LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door tenormin »

Har06 schreef: Den Haag
En omstreken :mrgreen:

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Tja, heb gelukkig maar 1x aangifte hoeven te doen. Wel grappig dat er zoveel gezegt wordt: Meer blauw op straat, maar ondertussen moeten ze van elke stap die ze zetten een A4 vol schrijven waarom ze die gezet hebben. Dat wordt makkelijker achter een bureau geschreven.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Har06 »

Schrijven, zij typen wat voor ingevulde formulieren in, welke daarna in een ordner verdwijnen.
waarom willen die lui staken ??????????

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik geloof ook dat aangifte doen maar weinig zin heeft , al is er natuurlijk altijd een kleine kans dat je fiets wordt gevonden. Maar de kans dat ie niet gevonden wordt is vele malen groter.
Ik heb ook weleens aangifte gedaan van fietsendiefstal maar nooit meer wat van gehoord.

Ik kan me herinneren uit mijn jeugd dat je een soort van kijkdagen had waarop je kon kijken in een loods van het plaatselijke politiebureau met allemaal gevonden/gestolen fietsen. Kon je kijken of de jouwe ertussen zat. Ik weet niet of zoiets nog steeds bestaat, maar dat was al wat effectiever denk ik.
Ik realiseer me dat vroeger niet meer bestaat. Tegenwoordig zou dit wat efficienter kunnen en zouden er bijvoorbeeld foto's van gestolen/gevonden fietsen online gezet kunnen. Maar ik geloof niet dat dit de hoogste prioriteit heeft bij de politie.

WTW professional
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2014 15:36

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door WTW professional »

Je doet normaal gesproken aangifte bij de politie omdat iemand anders je fiets heeft gestolen, een strafbaar feit heeft gepleegd en omdat je hoopt dat de politie hem uiteindelijk weer vind. Het geeft de aangifte ZIN. Het feit dat zeer weinig mensen aangifte doen van fiets diefstal zegt iets over het VERTROUWEN wat de mensen hebben - op dit betreffende vlak - in de politie. Nul vertrouwen dus. Politie doet er niets mee, behalve data verzamelen.

Officier van Justitie kan wel zeggen dat het belangrijk is om inzicht te krijgen.
Maar het is van de zotte dat je om die reden aangifte zou moeten doen ......... want de aangifte krijgt hiermee geen ZIN.
Inzicht krijgen is wellicht voor de gemeente van belang, dat is hun doel en geeft zingeving. Voor de eigenaar van de fiets niet.

Kortom, leuke opmerking hoor van de OvJ. En ook opvoedkundig, dat wel. Maar wel zinloos.
Ik doe overigens zelf wel aangifte als mij fiets gestolen is. Daarmee wordt het doorverkopen toch wel wat bemoeilijkt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Har06 »

Aangifte van een fietsdiefstal heb ik inmiddels 2* gedaan, de politieagenten keken me meewarig aan en namen wat gegevens op, voor de rest nada nada

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Brahms »

Ooit had ik alhier op het forum een topic over een fiets welke ik had afgepakt van een fietsendief.
De complete desinteresse van de politie voor zowel de dader als de gestolen fiets, hebben er voor gezorgd dat ik nooit maar dan ook nooit meer voor een fiets naar de politie ga. Het heeft echt geen enkele prioriteit.......

Dus de kans dat je door aangifte je fiets terugkrijgt is nul komma nul !

BruceAlmighty
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 feb 2016 13:49

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door BruceAlmighty »

Ik heb wel een keer meegemaakt dat een vriend van mij, mijn gestolen fiets had gekocht van een zwerver. Dat is zo'n beetje de enige manier hoe je hem terug kan krijgen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Har06 »

BruceAlmighty schreef:Ik heb wel een keer meegemaakt dat een vriend van mij, mijn gestolen fiets had gekocht van een zwerver. Dat is zo'n beetje de enige manier hoe je hem terug kan krijgen.
ohhhhhhhhhhhhh wat een toevalligheden cq strafbaar mbt heling :D :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf heb ik wel ooit 1x aangifte gedaan van een gestolen fiets ( helaas is de fiets nooit teruggekomen :( ).
Ik denk dat aangifte doen wel zin heeft:
mocht je je fiets " tegenkomen " in de stad , in je dorp of op MP sta je met een aangifte sowieso sterk (er) .

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door ciske »

moederslink schreef:Zelf heb ik wel ooit 1x aangifte gedaan van een gestolen fiets ( helaas is de fiets nooit teruggekomen :( ).
Ik denk dat aangifte doen wel zin heeft:
mocht je je fiets " tegenkomen " in de stad , in je dorp of op MP sta je met een aangifte sowieso sterk (er) .

Ik persoonlijk denk het niet, van mij zijn er 3 fietsen gejat, 1 x aangifte gedaan, kost je een zee van tijd , nooit meer de fiets terug gezien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat klopt ook wel : de kans dat je je fiets - toevallig- nog eens tegenkomt is wel uiterst klein, maar toch....
Dat telt voor allerlei soorten aangiftes ...bv ook bedreigingen ( fysiek, verbaal ) , ongewenste aanrakingen en noem maar op...
De politie doet er verder niets mee ( geen prio ), maar het staat in ieder geval geregistreerd denk ik dan maar ..

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door ciske »

breien schreef:. Ik denk dat de meeste fietsen gestolen worden door personen die zelf ook het slachtoffer zijn van fietsendiefsal.
.



Rare gedachten heb jij, Ik denk er niet aan om een fiets te jatten omdat de mijne is gejat. Koop wel een 2de handsje.

@moederslink, ik vind mijn tijd te kostbaar om aangifte te doen waar ze toch verder niks mee doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door moederslink »

@Ciske, ik ben het met je eens dat het ( veel ) tijd kost ( t mag ook online :wink: ) , maar toch , ik doe het wel in ieder geval.
Het is en blijft gewoon een strafbaar feit , dit jatten :evil:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door ciske »

Het is zeker een strafbaar feit, maar nogmaals ze doen er niks mee.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jul 2016 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Radar schreef:Nog afgezien van de kans dat diefstalslachtoffers hun fiets terugkrijgen kan het Openbaar Ministerie door aangiftes beter zicht krijgen op de omvang van fietsendiefstal. Ook kan er lokaal 'projectmatig' meer politie worden ingezet als blijkt dat in een wijk veel fietsen worden gestolen.
Dat is geen twee uur van mijn tijd waard. Als het de politie om de signaal functie gaat dan kunnen ze ook een website opzetten waar je met een paar klikken klaar bent. Dat is een werkje van 5 a 10 minuten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:Ooit had ik alhier op het forum een topic over een fiets welke ik had afgepakt van een fietsendief.
De complete desinteresse van de politie voor zowel de dader als de gestolen fiets, hebben er voor gezorgd dat ik nooit maar dan ook nooit meer voor een fiets naar de politie ga. Het heeft echt geen enkele prioriteit.......

Dus de kans dat je door aangifte je fiets terugkrijgt is nul komma nul !
Sorry, maar dat is niet waar. Die kans is klein, té klein, maar zoals je een aantal posts terug kan lezen is de gestolen fiets van mijn zusje wél teruggevonden door de politie, en als er geen aangifte in de boeken had gestaan, had de politie die fiets niet bij de eigenaar terug kunnen bezorgen.

En daarnaast is het zo, dat vraag een product creëert. Zonder mensen die die fietsen kopen, zijn ze het stelen niet meer waard. Ipv zo af te geven op de politie, zou ik die verontwaardiging wel eens willen zien naar de werkelijke veroorzakers, de dieven, én de mensen die de vraag creëren die het stelen van fietsen nog steeds lucratief maakt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Har06 »

breien schreef:
ciske schreef:
breien schreef:. Ik denk dat de meeste fietsen gestolen worden door personen die zelf ook het slachtoffer zijn van fietsendiefsal.
.



Rare gedachten heb jij, Ik denk er niet aan om een fiets te jatten omdat de mijne is gejat. Koop wel een 2de handsje.

@moederslink, ik vind mijn tijd te kostbaar om aangifte te doen waar ze toch verder niks mee doen.
Ik doe het ook niet, maar ik weet wel dat er zeker veel anderen zijn die wel een andermans fiets terug stelen.
Kostbare tijd??? onzin, ik doe digitale aangifte waar je ook niets meer van hoort, de wijkagent aanschieten helpt wel, alleen komt er geen fiets mee terug

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door Brahms »

sjohie schreef:
Brahms schreef:Ooit had ik alhier op het forum een topic over een fiets welke ik had afgepakt van een fietsendief.
De complete desinteresse van de politie voor zowel de dader als de gestolen fiets, hebben er voor gezorgd dat ik nooit maar dan ook nooit meer voor een fiets naar de politie ga. Het heeft echt geen enkele prioriteit.......
Dus de kans dat je door aangifte je fiets terugkrijgt is nul komma nul !
Sorry, maar dat is niet waar..
In ieder geval voor mij wel waar. Ze moeten nog steeds terugbellen in deze zaak, na 3 (!) keer zelf op het politiebureau geweest te zijn.
Geloof dat we al weer bijna een jaartje verder zijn of zo.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Aangifte fietsendiefstal heeft wel zin'

Ongelezen bericht door ciske »

Har06 schreef:, de wijkagent aanschieten helpt wel, alleen komt er geen fiets mee terug


Als die in onze wijk komt, zouden wij vragen of die verdwaald was. Die zie je hier echt nooit.

Nogmaals ik vind het zinloos aangifte van fietsendiefstal te doen. Ze doen er niks mee.

Gesloten