LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
14 dec 2019 15:01

Een onderwerp dat overigens enkel en alleen gestart is omdat TS zich graag op de borst wil kloppen en zijn/haar overtuiging ons door de strot wil rammen. Noch het onderwerp, noch de wijze waarop jullie elke discussie willen uitbannen hoort thuis op dit forum. Als TS zo graag zichzelf wil etaleren als verheven opent hij/zij maar een blog waarop de comments gemodereerd (kunnen) worden.

Dat is een aanname van jou.

En waarom zou TS een blog moeten openen?? Je kan dit topic overslaan als het je niet bevalt.
Je bent net als ieder ander mens hier te gast. Jij bepaalt niet wat een ander aan topics open maakt.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
14 dec 2019 15:08
kuklos schreef:
14 dec 2019 15:01

Een onderwerp dat overigens enkel en alleen gestart is omdat TS zich graag op de borst wil kloppen en zijn/haar overtuiging ons door de strot wil rammen. Noch het onderwerp, noch de wijze waarop jullie elke discussie willen uitbannen hoort thuis op dit forum. Als TS zo graag zichzelf wil etaleren als verheven opent hij/zij maar een blog waarop de comments gemodereerd (kunnen) worden.

Dat is een aanname van jou.

En waarom zou TS een blog moeten openen?? Je kan dit topic overslaan als het je niet bevalt.
Je bent net als ieder ander mens hier te gast. Jij bepaalt niet wat een ander aan topics open maakt.
Dat is geen aanname. Meerdere mensen hebben al aangegeven dat je prima vegetariër kan worden, zonder dat te hoeven melden op een openbaar forum. Zodra je het nodig vindt om dit op een forum te komen melden doe je dat met een reden. En die reden is gewoon jouw zin bij anderen erin drammen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door renewouters »

berndv schreef:
13 dec 2019 11:33
Ik heb respect voor ieders keuze en de beweegreden achter deze keuze. Ik let wel op waar mijn vlees vandaan komt, maar ik geniet er teveel van om het te laten staan. Daar ben ik heel eerlijk in.

Waar ik mij wel altijd aan stoor is het feit dat als ik gewoon duidelijk maak dat ieder daarin voor zichzelf moet beslissen wat die doet en ik respect heb voor de mening van een ieder, het op één of ander manier het door sommige vegetariers altijd nodig wordt geacht om mij te wijzen op hoe slecht mijn standpunt wel niet is. Iets wat in mijn ogen niet heel erg respectvol overkomt. Ik zou haast zeggen "leven en laten leven", maar dat vind ik dan wel weer cru in een gesprek over het eten van vlees.

Afgelopen zomer ook meegemaakt bij een gezellige barbecue, partner van één van mijn vrienden komt bij de barbecue staan om ons allemaal te wijzen op hoe fout wij wel niet bezig zijn met wat we daar aan het doen zijn. Prima dat iemand vanuit zijn/haar overtuiging er voor kiest om geen vlees te eten, ik vind het heel nobel. Maar om dan anderen continu een schuldgevoel aan te gaan praten vind ik dan weer net die stap te ver.
Je gaat er hier aan voorbij dat er in het verleden heel veel dingen zijn geweest die normaal waren en waarvoor enkelen gingen "evangeliseren" waardoor we het nu normaal vinden:

- "Al die onzin van hygiënisch doen door in een wc te poepen. We kunnen zelf toch wel beslissen of we dat op straat willen doen of in de sloot of ergens anders?"
- "Ik kan toch zelf wel beslissen of ik met een paar biertjes nog kan autorijden."
- "Het zijn mijn kinderen dus ik bepaal zelf wel of en hoe hard ik ze sla."
- "Wat een onzin dat vrouwen stemrecht moeten krijgen. Mannen weten toch prima hoe het moet."

Zomaar een paar voorbeelden die we nu allemaal heel logisch vinden, maar die ooit net zo zijn begonnen als nu de de discussie rondom de bio-industrie.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

Wat een onzin, het is en blijft een aanname. En nogmaals je mag het topic overslaan hoor, staat nergens dat je verplicht bent om te reageren.

Als TS dit op dit forum wil zetten dan is dat zijn/haar keus. Daar zijn we gelukkig vrij in op dit forum.
Dus ga lekker dit overslaan als het je ergernis geeft.

Dit is dus tegen Kluklos.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
14 dec 2019 15:16
Wat een onzin, het is en blijft een aanname. En nogmaals je mag het topic overslaan hoor, staat nergens dat je verplicht bent om te reageren.

Als TS dit op dit forum wil zetten dan is dat zijn/haar keus. Daar zijn we gelukkig vrij in op dit forum.
Dus ga lekker dit overslaan als het je ergernis geeft.

Dit is dus tegen Kluklos.
Ik heb nog even de openingspost van TS erbij gepakt:
Oblomova schreef:
13 dec 2019 10:58
Het zijn nu weer de varkens, maar het zijn ook andere dieren die voor ze in de supermarkt liggen een rot leven mochten hebben, vooral dus in ons land (zie link naar Radar artikel hieronder). :( :( :(

Ik ben dol op vlees en wil het helemaal niet uit mijn eetgewoontes schrappen, maar ik realiseerde me steeds meer, met elke hap die ik ervan neem, welke onnodig dierenleed ik daarmee steun. Daarom ben ik onlangs vegetariër geworden.

Hopelijk zijn er meer die daartoe overgaan en kan er een vuist mee worden gemaakt.


https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/b ... n-varkens/
Kijk, TS geeft dus zelf aan wat het doel is. Dat is geen aanname, maar is gewoon te lezen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja , ik had dat gelezen, maar alsnog …..sla het over als jij je er aan ergert. Nergens echt nergens is te vinden dat je verplicht bent te reageren. Wat dat betreft kan je het drammen ook achter jouw naam zetten.

TS is vrij om hier iets te plaatsen. Niks meer en niks minder.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 14:49
Alle beetjes helpen. Sorry, maar zo werkt het niet. Was het maar zo.

Het begint bij jezelf. Nee, het eindigt bij jezelf. Het begint bij regulering.
Eerlijk gezegd ben ik het hier maar ten dele mee eens. Het begint inderdaad bij jezelf, en inderdaad, alle kleine beetjes helpen. Niet de overheid is de boosdoener die maatregelen moet nemen; 7,5 miljard mensen zijn de boosdoener die ieder individueel andere keuzes zouden moeten maken.

Neem nu eens heel simpel een wekker. Zo'n elektrieke. Ik had er een - het ding verbruikte per uur 5 watt. Dat is per dag 120 watt, dus per jaar zo'n 40 Kwh. Dat ding heb ik vervangen door een analoge. Het is een klein beetje - maar op mijn elektriciteitsverbruik (1150) Kwh is het ongeveer 4%. En die 4% is eigenlijk best wel veel. Enkel een wekker. Stel dat iedere aardbewoner dat zou doen, er vanuit gaand dat iedere aardbewoner zo'n ding heeft, dan heb je wereldwijd ineens 4% minder elektra nodig.

Tel uit je winst.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

kuklos schreef:
14 dec 2019 15:12
reggie2 schreef:
14 dec 2019 15:08
kuklos schreef:
14 dec 2019 15:01

Een onderwerp dat overigens enkel en alleen gestart is omdat TS zich graag op de borst wil kloppen en zijn/haar overtuiging ons door de strot wil rammen. Noch het onderwerp, noch de wijze waarop jullie elke discussie willen uitbannen hoort thuis op dit forum. Als TS zo graag zichzelf wil etaleren als verheven opent hij/zij maar een blog waarop de comments gemodereerd (kunnen) worden.

Dat is een aanname van jou.

En waarom zou TS een blog moeten openen?? Je kan dit topic overslaan als het je niet bevalt.
Je bent net als ieder ander mens hier te gast. Jij bepaalt niet wat een ander aan topics open maakt.
Dat is geen aanname. Meerdere mensen hebben al aangegeven dat je prima vegetariër kan worden, zonder dat te hoeven melden op een openbaar forum. Zodra je het nodig vindt om dit op een forum te komen melden doe je dat met een reden. En die reden is gewoon jouw zin bij anderen erin drammen.
Je redenering raakt kant noch wal.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
14 dec 2019 15:24
Tja , ik had dat gelezen, maar alsnog …..sla het over als jij je er aan ergert. Nergens echt nergens is te vinden dat je verplicht bent te reageren. Wat dat betreft kan je het drammen ook achter jouw naam zetten.

TS is vrij om hier iets te plaatsen. Niks meer en niks minder.
En ik en ieder ander zijn vrij om hier te reageren en de post en de intentie te bekritiseren.
Jouw post dat TS helemaal niet wilde drammen kan inmiddels de prullenbak in.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Haha, Bob Schurkjens, de enige reden van mij om vlees eten te verantwoorden is dat ik het lekker vind. Beste reden die er is.

Overigens zie ik er weinigen die hun vlees eten rechtvaardigen met die redenen, maar vooral duidelijk willen maken dat vegetariër worden geen enkele impact heeft en dat het daarom een puur persoonlijke keuze is en er verder geen maatschappelijk belang is. En als dat jouw eigen persoonlijke keuze is, dan is het toch niet nodig daar een topic over te beginnen. Behalve als je zoals streng gelovigen, zo overtuigd bent van je eigen gelijk, dat je dat aan iedereen wil opdringen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 15:31
witte angora schreef:
14 dec 2019 15:27
fonsflons schreef:
14 dec 2019 14:49
Alle beetjes helpen. Sorry, maar zo werkt het niet. Was het maar zo.

Het begint bij jezelf. Nee, het eindigt bij jezelf. Het begint bij regulering.
Eerlijk gezegd ben ik het hier maar ten dele mee eens. Het begint inderdaad bij jezelf, en inderdaad, alle kleine beetjes helpen. Niet de overheid is de boosdoener die maatregelen moet nemen; 7,5 miljard mensen zijn de boosdoener die ieder individueel andere keuzes zouden moeten maken.

Neem nu eens heel simpel een wekker. Zo'n elektrieke. Ik had er een - het ding verbruikte per uur 5 watt. Dat is per dag 120 watt, dus per jaar zo'n 40 Kwh. Dat ding heb ik vervangen door een analoge. Het is een klein beetje - maar op mijn elektriciteitsverbruik (1150) Kwh is het ongeveer 4%. En die 4% is eigenlijk best wel veel. Enkel een wekker. Stel dat iedere aardbewoner dat zou doen, er vanuit gaand dat iedere aardbewoner zo'n ding heeft, dan heb je wereldwijd ineens 4% minder elektra nodig.

Tel uit je winst.
Snap ik, maar mijn punt is dat jouw 4% wereldwijd niets maar dan ook niets voorstellen. En de stelling: 'als iedereen dat zou doen' een utopie is.
Dus als je dat doet moet je dat doen omdat het jezelf een goed gevoel geeft. Prima. Maar als je echt wat wilt bijdragen zul je (helaas) meer moeten doen. Vandaar mijn voorbeeld van de arts.
Precies, en Oblomova probeert anderen ertoe te bewegen na te denken over hun vleesconsumptie. Of wil je dat de overheid verbiedt op vrijdag vlees te eten?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onbewust zijn veel vleeseters natuurlijk bang voor een vleesverbod. Dat die enge vegetariërs straks de dienst uit gaan maken in ons vleeswalhalla. Want in de westerse wereld was vlees - duizenden jaren lang pure luxe - nog nooit zo beschikbaar en zo goedkoop.

In de toekomst illegale biefstuk en clandestiene gehaktballen van matige kwaliteit waar je bij een schimmige "vleesdealer" de hoofdprijs voor moet betalen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Radar »

We hebben een aantal berichten verwijderd waar een ruzie aan het ontstaan was. Laat elkaar alsjeblieft in hun waarde, of anders gaat er een slotje op dit topic. ^FG

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 15:41
witte angora schreef:
14 dec 2019 15:36
Of wil je dat de overheid verbiedt op vrijdag vlees te eten?
Dat zou ik persoonlijk niet willen maar zou wel een stuk effectiever zijn voor de oplossing van het probleem. En ik ben dan ook zo sportief om mij daarbij neer te leggen omdat het algemeen belang vele malen groter is dan mijn persoonlijk belang.
Ik ben voor. Maar ik neem aan dat het dan een verbod op verkoop van vlees op vrijdag zal worden? Het is een stuk moeilijker te controleren wat mensen in de pan gooien, dan wat een supermarkt verkoopt. En dan koop ik mijn vlees toch gewoon op donderdag.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
14 dec 2019 17:08
fonsflons schreef:
14 dec 2019 15:41
witte angora schreef:
14 dec 2019 15:36
Of wil je dat de overheid verbiedt op vrijdag vlees te eten?
Dat zou ik persoonlijk niet willen maar zou wel een stuk effectiever zijn voor de oplossing van het probleem. En ik ben dan ook zo sportief om mij daarbij neer te leggen omdat het algemeen belang vele malen groter is dan mijn persoonlijk belang.
Ik ben voor. Maar ik neem aan dat het dan een verbod op verkoop van vlees op vrijdag zal worden? Het is een stuk moeilijker te controleren wat mensen in de pan gooien, dan wat een supermarkt verkoopt. En dan koop ik mijn vlees toch gewoon op donderdag.
Dat verbod heeft dus geen enkel nut. Maar als de overheid niks kan/wil/doet, en het individu niks doet omdat 'mijn kleine beetje' toch geen nut heeft - hoe lang heeft deze aarde nog?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

fonsflons schreef:
14 dec 2019 15:28

Maar waarom reageer jij dan wel op afwijkende meningen van anderen? Als die je niet bevallen kun je toch een voorbeeld aan je eigen voorstel nemen: negeren?


Dat zijn geen meningen maar dat is overduidelijk gedram. TS mag hier een topic openen. Maar ik val in herhaling. noem het maar rechtvaardigheid, ik hou niet van al dat gekat zoals hier vaker op dit forum is.

Heb je frustratie.....ga dan iets nuttigs doen.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pater Henri De Greve had een mooi motto: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pater Henri De Greve had een mooi motto: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
14 dec 2019 17:25
Dat verbod heeft dus geen enkel nut. Maar als de overheid niks kan/wil/doet, en het individu niks doet omdat 'mijn kleine beetje' toch geen nut heeft - hoe lang heeft deze aarde nog?
Dierenleed heeft toch niets met het wel en wee van de aarde te maken?

Maar om er toch op in te gaan. De aarde heeft nog lang te gaan, waarschijnlijk langer dan wij als mensheid. De aarde verandert al miljoenen jaren en wij moeten ons maar aan die veranderingen aanpassen. Dat is en blijft mijn mening op dat gebied. We moeten dat hele klimaat lekker laten en onszelf aanpassen en evolutie omarmen. We kunnen het niet hetzelfde proberen te houden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dan is iedereen hypocriet. Er zijn zo velen die geen vlees meer willen eten.
Wat is daar mis aan als TS dat hier op het forum laat weten? Helemaal niks.
Hypocriet is door blijven drammen omdat je gelijk wilt hebben.

Fijne avond verder.

Gesloten