Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door 16again »

BommenBerend schreef:
18 sep 2023 21:08
Ik gebruik het "1-0:1.7.0" en "1-0:2.7.0" bericht uit de meter die het actuele verbruik en actuele levering weergeven. Voor de upgrade was 1 van deze berichten altijd 0. Nu zij beide berichten, als de zon schijnt, positief.
Zoals de meter het nu doet, lijkt mij gewoon volgens de standaard:
https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... fce1f1.pdf
Kun je jouw software niet aanpassen, en die waardes van elkaar aftrekken?

BommenBerend
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2023 22:40

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door BommenBerend »

BreejKC schreef:
18 sep 2023 12:53
Ik vrees dat dit een enorme strijd wordt tussen het machtige Enexis en u als particulier, waarschijnlijk met meer verstand van zaken als de telefonische helpdeskmedewerkers van Enexis, die slechts standaard riedeltjes aan u verkondigen. Iemand die meer verstand van zaken heeft bij Enexis zult u waarschijnlijk niet aan de lijn krijgen.

Wellicht is het beter Enexis een duidelijke brief te schrijven met alle ter zake doende argumenten. Hierin zou ik wel een redelijke termijn van antwoord eisen omdat het niet vreemd is dat Enexix de hele boel gaat zitten traineren als ze erachter komen dat ze eigenlijk fout zitten, mits uw argumenten waar zijn. Dat laatste kunnen wij als simpele consumenten hier moeilijk bepalen.

Krijgt u geen gelijk van Enexis maar bent u toch overtuigd van uw gelijk, dat zult u zich uiteindelijk tot de Geschillencommissie Energie moeten wenden en daar de uitspraak van moeten afwachten.
Hartelijk dank, ik heb meteen een klacht aangemaakt bij de Geschillencommissie Energie. Maar alleen al de manier waarop je zo'n klacht moet indienen ziet er niet naar uit alsof ze dit meteen morgen gaan oppakken.

Alex van Kampen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Software of firmware van een slimme meter

De software of firmware van de elektriciteitsmeter bestaat uit twee delen:

- Wettelijk deel (meetgedeelte). Deze firmware voor de meters mag niet gewijzigd worden.

- Functioneel deel. Hierin zit bijvoorbeeld het deel van de software dat nodig is om technische informatie over het net op te slaan.
Dit deel van de software kan en mag gewijzigd worden door de netbeheerder.

De netbeheerder heeft de mogelijkheid de meter te voorzien van updates.
Hierdoor worden fouten in de software van de meter verbeterd of functionaliteiten verwijderd of toegevoegd.

De updates hebben alleen betrekking op het niet-wettelijke deel van de meter.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

BommenBerend schreef:
18 sep 2023 23:38
Hartelijk dank, ik heb meteen een klacht aangemaakt bij de Geschillencommissie Energie.
En wat is nu precies de kern van je klacht?

- dat ze de software geüpdatet hebben? --> dat mogen ze, het is hun eigendom;
- dat ze dat niet gecommuniceerd hebben? --> dat hoeven ze niet, het gros van de klanten merkt er niets van;
- dat de P1 poort nu (volgens jou) een andere output geeft? --> dat mogen ze, de output is nu conform de standaard;
- dat "iedereen" die met de P1 poort werkt nu een probleem heeft? --> dat lijkt me vooral een onjuiste aanname jouwerzijds;
- dat jouw software nu niet goed meer werkt? --> dat is jouw probleem en simpel op te lossen;
- dat ze geen inzicht geven in de exacte reden van wijziging en/of patch notes? --> dat hoeven ze (uiteraard) niet;
- dat jouw meter "gecorrumpeerd is"? --> niets meer dan een aanname, en bovendien jouw verantwoordelijkheid om te checken;

Kortom; waarin denk je nu nog steeds dat Enexis fout zit?
BommenBerend schreef:
18 sep 2023 23:38
Maar alleen al de manier waarop je zo'n klacht moet indienen ziet er niet naar uit alsof ze dit meteen morgen gaan oppakken.
Dat lijkt me ook alleszins redelijk :wink:

Marco61
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2023 17:32

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Marco61 »

BommenBerend schreef:
18 sep 2023 21:08
Kees007 schreef:
18 sep 2023 20:27
Wat is precies jouw probleem met de P1 poort?
Deze wordt door ontelbare gebruikers gebruikt, zowel bedrijven die dynamische energie leveren, als door particulieren, die gekochte P1 meters of zelf gebouwde P1 meters aangesloten hebben.

Ik heb niets gehoord over massale problemen met de P1 poort output, dus ik vermoed dat het toch aan jouw software ligt, die de output niet juist interpreteert.
Ah, wat een leuke vraag. Het klopt inderdaad dat ik mijn software slimmer had kunnen maken maar hier is het issue:

Ik gebruik het "1-0:1.7.0" en "1-0:2.7.0" bericht uit de meter die het actuele verbruik en actuele levering weergeven. Voor de upgrade was 1 van deze berichten altijd 0. Nu zij beide berichten, als de zon schijnt, positief. Dus een voorbeeld: als ik voorheen 1000 Watt verstookte in huis en 800 Watt opbrengst had uit mijn zonnepanelen gaf het eerste bericht "200" en het tweede bericht "0". Nu staat er dus "1000" en "800". Overigens klopt dit laatste elektrotechnisch natuurlijk niet: er wordt helemaal geen 1000 Watt uit het net getrokken maar 200 Watt.

Als ik altijd in mijn software direct het Actuele Verbruik had afgetrokken van de Actuele Levering had ik het nooit gemerkt. Maar ik was niet zo slim omdat voorheen de Actuele Rekening NETTO al weergaf wat ik daadwerkelijk terug lever.
Ik heb nog geen digital meter, maar heb wel 40 jaar ervaring in elektronica en embedded software.

Je schrijft "als ik voorheen 1000 Watt verstookte in huis en 800 Watt opbrengst had uit mijn zonnepanelen gaf het eerste bericht "200".

Bedoel je dat je kan zien wat je opbrengt en wat je verbruikt op hetzelfde ogenblik?
Dat is mijn inziens niet mogelijk om te meten.

De ‘Stroomwet van Kirchhoff’ genoemd. Kirchhoff bedacht dat als je een elektrisch netwerk hebt er op een knooppunt evenveel stroom in komt als dat er stroom uit gaat.

Ik veronderstel dat uw kwh meter tussen het knooppunt zit en het elektriciteitsnet. MAW de KWh meter kan alleen het verschil zien. (200watt in uw voorbeeld).

Tenzij het een 3 fase net is en u 1000w verbruikt op de ene fase en 800w zonne-energie op een andere fase.

Dat zou dan willen zeggen dat men data bijhoud per fase en dat men weleens zou kunnen taxeren op dit gegeven. In dat geval ....

Marco61
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2023 17:32

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Marco61 »

Probleem bij sommige slimme meters
Recent kwam in het nieuws dat sommige slimme meters de afname over de fases niet helemaal goed zouden verrekenen. Netbeheerder Liander heeft dit probleem onderkend en komt met een update voor de slimme meters van Landis+Gyr. Meer informatie vindt u op de site van Liander.

Als u twijfelt over de werking van uw slimme meter, is de netbeheerder de aangewezen instantie om contact mee op te nemen.

bron : https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/een- ... t-kan-dat/

Nijogeth
Berichten: 10055
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BommenBerend schreef:
18 sep 2023 20:17
Dag, U bent afgeschakeld als leverancier (zonnepanelen) omdat dat grote zonnepark in de buurt (waarschijnlijk eigendom van buitenlandse investeerders die van de Nederlandse regering enorm veel subsidie kregen om op kostbare grond een zonnepark neer te zetten) voorrang krijgt bij levering. Dit zijn mijn vermoedens maar het zou mij enorm verbazen als ik ongelijk zou hebben. Als gewone Nederlandse consument ben je altijd het bokje ...
Waarschijnlijk, vermoedens.

Het lijkt me logisch dat dat zonnepark voorrang krijgt op consumenten met zonnepanelen. Dat zonnepark heeft namelijk geen verbruikers. Iemand met zonnepanelen op zijn dak heeft deze daar liggen om zelf stroom op te wekken en te gebruiken, niet om terug te leveren op het net, dan ga je namelijk het doel voorbij. Dat dat kan, dat is prima.

Alex van Kampen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Marco61 schreef:
23 sep 2023 18:03
Probleem bij sommige slimme meters
Recent kwam in het nieuws dat sommige slimme meters de afname over de fases niet helemaal goed zouden verrekenen. Netbeheerder Liander heeft dit probleem onderkend en komt met een update voor de slimme meters van Landis+Gyr. Meer informatie vindt u op de site van Liander.

Als u twijfelt over de werking van uw slimme meter, is de netbeheerder de aangewezen instantie om contact mee op te nemen.

bron : https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/een- ... t-kan-dat/
Recent??. 22 mei 2019 noem ik niet recent.
https://www.liander.nl/nieuws/2019/05/2 ... 360-smr-50

rwolters
Berichten: 1603
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door rwolters »

BommenBerend schreef:
17 sep 2023 23:16

Punt 1) Het is een doodzonde om externe interfaces (P1 poort) aan te passen zonder ruime aankondiging vooraf (dit is eigenlijk een anti-pattern in software engineering). Ik snap ook niet waarom Enexis dit gedaan heeft want iedereen die iets doet met dit P1 interface heeft hierdoor opeens problemen wat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als je vooraf gecommuniceerd had. Los van de inhoudelijke wijziging.
Wat staat hierover in je contract? Garandeert Enexis dat apparatuur die niet door hun wordt geleverd ten alle tijde blijft werken?

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
18 sep 2023 14:52
Je bent GEEN eigenaar van de meter, dat is de netbeheerder.
Maar wel huurder.
neliedavids schreef:
18 sep 2023 18:24
Uitslag van het onderzoek
Uit onze metingen blijkt dat ons elektriciteitsnet niet voldoet aan de vastgestelde normen. Deze normen vindt u op
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-04-05. Er is dus een te hoge of te lage spanning. Wij denken dat dit de oorzaak is van de
spanningsproblemen die u ervaart.
Het lijkt mij dat de netbeheerder hierdoor aansprakelijk is voor de schade die je ondervindt.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enexis heeft de software van SmartMeters bijgewerkt zonder communicatie

Ongelezen bericht door 16again »

Marco61 schreef:
23 sep 2023 17:47
Je schrijft "als ik voorheen 1000 Watt verstookte in huis en 800 Watt opbrengst had uit mijn zonnepanelen gaf het eerste bericht "200".

Bedoel je dat je kan zien wat je opbrengt en wat je verbruikt op hetzelfde ogenblik?
Dat is mijn inziens niet mogelijk om te meten.
Met 2 stroommeters (per fase) zijn verbruik en teruglevering prima apart te meten

Plaats reactie