LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mobylette fietst

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
brasseur
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2006 20:19

mobylette fietst

Ongelezen bericht door brasseur »

goedenavond!

mijn mobylette heeft het tot nu toe uitstekend gedaan, maar er is een probleem. bij de trappers zit een knop waarmee de motor ontkoppeld kan worden en dan kan men fietsen (een draaiknop).
maar die schiet uit zich zelf los!
tijdens het rijden hoor je opeens geratel en dan is je motor ontkoppeld. is de veer dan niet sterk genoeg meer, of kan ik hem gewoon vastsolderen/schroeven oid?
iemand met ervaring?

mvg

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: mobylette fietst

Ongelezen bericht door Ulbe »

Terug naar mijn jonge jaren!, :wink:

Mijn oude Peugeot 102 had een soortgelijk mechanisme om de motor los te koppelen, deze schoot ook wel eens los terwijl ik rustig met 40 km per uur reed,

De oplossing was hier simpel, het mechaniek liep stroef door de roest en het aangekoekte olie van het ketting vlak bij het mechaniek,

Mijn oplossing lag in een flinke hoeveelheid kruipolie spuiten op het tandwiel en het naastgelegen mechaniek, en de brommer een nachtje laten staan met een doek onder dit vrijwiel, de volgende dag het zelfde recept en proberen of de boel al wat los kwam, en weer staan laten,

De dag daarna was het mechaniek los, en kon de boel echt gangbaar gekmaakt worden, en dan de boel weer lekker oliën en goed controleren of de pal die in het tandwiel valt ook ver genoeg in het tandwiel zit, want daar zit zeer waarschijnlijk uw probleem, :wink:

Even lekker badderen laten dit roestige mechaniek en dan heeft u volgens mij geen problemen meer met deze oerdegelijke mobylette!,


Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

brasseur
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2006 20:19

Re: mobylette fietst

Ongelezen bericht door brasseur »

dank voor de reactie.
ik denk alleen dat het niet aan de roest zal liggen. ik heb namelijk nog eens goed het mechanisme bekeken en zag het volgende: het lijkt of de klauw die in de tandwielen steekt (zodat de motor vast gekoppeld is) wat speling heeft met het tandwiel heeft, dus dat hij er gewoon uit kan glijden. de iets afgesleten klauwen lijken dit te bevestigen.

de grote schijf bij de trappers kan zeg een centimeter over de as schuiven. is dit nodig? bv voor de versnelling? of hoort hier geen speling te zijn en kan hij daarom losgaan?

bij voorbaat dank voor degene die mij iets verder helpt!
brasseur

Gesloten