LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog geen kenteken.....wat nu.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat schouwen heeft op zich wel nut ja. Ik heb bijna 2 jaar gereden om een snorbrommer, dacht ik. Bij het schouten bleek dat het een gewone brommer was en ik dus met helm had moeten rijden. Stel je voor dat ik aangehouden was of dat ik een ongeluk had veroorzaakt.

BMS.Purmerend

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste bodejosm43 reagerende op jou eerder geplaatste brief 28-2-2007.
Het schouwen kon bij elke ondernemer die voor de RDW een schouwbewijs heeft aangevraagd.
Het schouwen waren alleen het noteren van nummers.
Frame nummer.
Motornummer.
Type NL keuring nummer.
Dus dit is geen RDW keuring geweest. Het schouwen was maar net waar jij wil komen.
Bij ons was het schouwen 10 euro.
Kenteken plaat 18 euro.
Postkantoor 10,50.
Dus jouw 70 euro was zeker niet goed koop.

Vanaf 1 november 2006 kon je alleen nog maar terecht bij een RDW station.
Na horen van zeggen is deze 145 euro.
Het keuring klaar maken is per brommer verschillend omdat er eisen worden gesteld om een kenteken te krijgen.
Dit kan bij een dealer verschillen blijft het bij een uur werk exclusief materiaal of inclusief materiaal dus bijvoorbeeld arbeidsloon 45,- p.u.
Dan nog heeft het niets met het kenteken te maken indien de nummers niet goed staan s.q. Leesbaar zijn.
Veel brommers die nu worden gekeurd (geen schouwing) blijkt er al een kenteken te zijn afgegeven op jou frame nummer.
Het schouwen was juist hiervoor de bedoeling om gelijkende nummers te vervieren op echtheid.
Het schouwen werd gezien door de consument als een keuring en kochten dan alleen een brommer waar een kenteken opzat, dus een onveilig barrel met kenteken als gevolg een mogelijke zelfmoordenaar.

De wachttijd bij de RDW is reden geweest dat de meeste mensen nu nog denkt ik zie wel.
Jan

BMS.Purmerend

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste mannen,
Bij de Spartamet enz kan geen mengsmering van een tankstation in. Je moet bij jou dealer een flesje olie halen deze olie is speciaal gemaakt om toe te voegen aan jou benzine euro 98 is het best omdat dit minder vuil is.
Het ontkolen (te snel ontkolen) is te wijten aan verkeerd rijgedrag.
Met verkeerd bedoel ik- bij stilstaan gasgeven om op te trekken, dit mag ook volgens verstrekte gegevens niet, je moet eerst trappen (fietsen) en dan gasgeven.
Door het optrekken bij stilstand wordt er overtollige benzine langs je zuiger gedruk de uitlaat spruitstuk uit, de benzine verdamt de olie koekt aan, net als de vette verbrandingsresten. Ook heb je veel hogere slijtage aan je tandwiel mechanisme en gaat het blokken klapperen en scheurt je steun rubber uit.(bij de trapperas)

Groeten Jan

BMS.Purmerend

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste Bailey. :wink:

Snor 25km /Brommer 45km. :oops:
Het vervelende is dat je zelf had kunnen weten of je nu een snor 25km of brommer 45km aan koopt. Er staan gegevens in die jou dealer moet kunnen aantonnen dat het hier om een type goedkeuring gaat voor een 25 s.q.45 km brommer. :roll:

De dealer kan te allen tijde alsnog worden aangewezen op valsheid in geschriften indien op factuur staat vermeld dat het een snor of brom is.

Ook het aankopen nu met kenteken is een ramp.
Dit geld ook voor auto’s (bijna geen midden klasse)
Het voertuig wordt verkocht met een kenteken van een sloper.
De sloten worden vervangen en een sleutel extra bijgemaakt, de zelfde dag kun je verwachten dat jou voertuig al weer gejat is. :oops:
Je komt jou voertuig bij jou verkoop adres weer tegen (of elders) maar dan met een ander kenteken en andere sloten. De politie doet met jou een onderzoek en dan blijkt dat het echte kenteken overeen komt met het framenummer en jij hebt geen poot om op te staan. :evil:
Jij blijft in het bezit van jou kenteken zonder auto / motor / brommer / vrachtwagen / aanhanger. (die is al vermalen) en indien jij je nog niet hebt verzekerd voor diefstal ben jij de klos en zie dan ook maar hoe je van de houderschap papieren af komt.
Je staat wat sterker als de politie meer zijn best doet en de vorige eigenaar opsport (meestal via de verzekering is meer informatie verstrekbaar). En dit zwart op wit jou zijn verkoop adres en rede opgeeft, maar dan nog is er geen bewijslast.

Mij is in ieder geval opgevallen dat bij geen een aankoop van een voertuig het kenteken frame nummer (identificatienummer) wordt vergeleken met dat op het voertuig staat. Dus tip; vertrouw nooit je verkoper op zijn mooie blauwen ogen.

Particuliere aankopen is nog veelbeter nazien op wat je aankoopt, je hebt geen rechten anders.
Groeten Jan :wink:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door Bailey »

Snor 25km /Brommer 45km.
Het vervelende is dat je zelf had kunnen weten of je nu een snor 25km of brommer 45km aan koopt. Er staan gegevens in die jou dealer moet kunnen aantonnen dat het hier om een type goedkeuring gaat voor een 25 s.q.45 km brommer.

De dealer kan te allen tijde alsnog worden aangewezen op valsheid in geschriften indien op factuur staat vermeld dat het een snor of brom is.
Die vlieger gaat alleen op als je bij een dealer koopt en ik had de mijne niet bij een dealer gekocht, maar particulier. Deze man was ook weer een opkoper en ging er vanuit dat wat hij gekocht had een snor was. En ik dus ook. Dat dat uiteindelijk niet zo was, vond ik uiteraard niet leuk. Maar liever zo, dan dat ik er nog jaren mee door had gereden.

BMS.Purmerend

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste Bailey
Vlieger :roll: Iets verder gelezen :?:
Een beunhaas moet ook weten wat hij verkoopt in dit geval (indien bewijsbaar) dat hij zwart handelaar is (en dat is nooit moeilijk) heeft ook hij zijn wettelijke geregelde verantwoordingen.
Maar goed,
Dan heb je nog mazzel gehad dat je geen ongeval hebt gehad of hebt veroorzaakt. Ik neem aan dat je deze ook als snor hebt verzekerd. Kon je zelf gaan vergoeden (valsheid in geschriften / ontduiken van (wettelijke?) Premie)
Groeten Jan
:lol:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door Bailey »

Daarom ben ik ook blij dat ik nooit een ongeluk heb gekregen en was ik dus ook blij met het schouwen. Als dat er niet was geweest dan had ik er dus nog op gereden. Heb er nu tenminste eentje die wel goed is.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door D1RK »

Het kenteken hoorde bij een frame en het nummer!

Dus als je een frame met kenteken hebt kun je een gestolen brommer makkelijk omkatten!

Ik zou bij aankoop alleen het kenteken en frame nummer kontroleren, dus dit is wettelijk bepalend!

Om te voorkomen dat veel oude troep achteraf aangemeld word, is de hoge prijs door de RDW ingevoerd.

Vele klassieke brommers zijn nu verzekerings plichtig of illegaal...
Verder zie ik helaas vele zonder plaatje rijden, verloren zeggen ze...
Gewoon deze misbruikers die meestal ook te snel zijn vernietigen!

Zo word het pas netjes op straat, maar kan ik nu ook een handelaar aansprakelijk stellen als de brommer sneller rijd bij aflevering, dus zonder iets te doen?

BMS.Purmerend

Re: Nog geen kenteken.....wat nu.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste Dirk. :P
Het aansprakelijk stellen van de handelaar is Ja en de Nee.
Maar ik ben geen rechtskundige dus ik vertel alleen wat ik weet en ondervonden kan hebben.

Het is door de Bovag aan haar leden (dealers) verboden op te voeren, indien dit toch het geval? Kunnen zij de dealer ontdoen van Bovag gebruikt.
De aangesloten dealer / importeurs enz. boycotten de dealer dan.

Indien jij je scooter/brommer hebt af laten stellen en is op dat moment door jou goed bevonden is er geen verhaal meer mogelijk.

Door het los rijden (inrijden) gaat de brommer / scooter soepeler rijden, dus ook wat harder.

Het gebruik van banden/ remblokken/ ketting/ snaar/ uitlaat/ wegdek hebben invloed op het rijgedrag maar ook in de snelheid.
Dus is jou dealer niet aansprakelijk te stellen.

Wel kan dit, indien door jou dealer dit duidelijk op papier is aanvaard dat de scooter / brommer in opdracht wordt opgevoerd.

MAAR! Het is elke scooter/brommer/fietsenzaak verboden scooter / brommers willens en wetens de constructie snelheid (op te voeren) te veranderen.
Ook al moet jij als minderjarige (onder de 18 jaar) ondertekenen dat je weet dat de scooter / brommer is opgevoerd en jij de dealer hiervoor niet aansprakelijk stelt of schade door gevolg er van krijgt.

Fout is!! dat hij jou laat ondertekenen ter bescherming zich zelf dit is namelijk verboden kinderen onder de 18 jaar mogen niet ondertekenen zonder wetenschap de ouder c.q. opvoeder.

Ouders van het verzorgende kind (onder de 18 jaar) zijn verantwoordelijk voor alle gevolgen hun kroost, dus kunnen deze opvoer opdracht ongedaan maken en zelfs schade vergoeding ijzen en zelf bij ongeval de dealer aansprakelijk stellen.

Wat wel weer mag! is dat jij onderdelen vervangt die er niet onder mogen zitten en de dealer deze weer wel mag afstellen, hiervan moet zijn kennisgeving van de snelheid worden genoteerd op jou factuur c.q. kassabon. Zodat jou ouders dit kunnen lezen :roll: dat in opdracht de scooter is afgesteld met huidige onderdelen met het resultaat de top snelheid c.q. kw. Dan is de dealer niet aansprakelijk te stellen (indien wel wil ik dit uiteraard graag vernemen).

Groeten Jan

Gesloten