LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke papieren moet je bij je hebben?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Omdat kortgeleden het nodige is veranderd met de registratie van vervoermiddelen als brommers en snorfietsen, wil ik graag eens weten welke documenten je perse bij je moet hebben wanneer je staande wordt gehouden door de politie of stadswacht.

Bromfiets-certificaat of Brommer-rijbewijs, dat mag wel duidelijk zijn, maar daarnaast zijn er og andere documenten. Twee verschillende groene formulieren, waarvan een het zogenaamde Internationale verzekeringsbewijs, en dat opvouwbare formulier.

Bij de rijksdienst van het wegverkeer wist men mij te vertellen dat ik ook nog een zogenaamd kentekenbewijs deel 2 moest hebben. Maar bij mijn weten is dat toch dat groene formulier?

Dan gaat het er natuurlijk om: welke van deze formulieren moet je in je bezit hebben, en welk document mag je eventueel thuis laten?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door marnix »

Naast je verz.bewijs ben je verplicht het kentekenbewijs bij je te hebben. Deel 1A en 1B, ik denk dat je dat bedoelt met "dat opvouwbare formulier".
Deel 2 (het overschrijvingsbewijs) laat je normaal gesproken op een veilige plaats thuis. Is namelijk erg vervelend om kwijt te raken, in combinatie met deel 1 kan een eventuele dief namelijk uw voertuig op zijn naam zetten.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat is het hem nou juist: ik zie nergens op die formulieren aangegeven, dat het deel 2 betreft.


Bij de RDW zeiden ze juist dat je dat verzekeringsbewijs dat je jaarlijks van je verzekeraar krijgt, nu gerust thuis kunt laten, omdat op een van de andere formulieren immers ook aangegeven staat dat je verzekerd bent, en bij wie dat is gebeurd.

Dus er klopt iets niet.

HOE ziet Deel 2 er dan uit?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Op één van de formulieren staat gedrukt dat deze thuis moet worden bewaard,

De rest moet je gewoon meenemen,

Even goed lezen dus!, :wink:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Hoe weet jij nou welke papieren ik in mijn bezit heb? Ik heb twee groene delen, en 1 wit, en op geen enkel deel staat dat het thuis moet worden bewaard.

Dus ik heb het idee dat ik bij het aanvragen van het bromfietskenteken een van de formulieren niet gekregen heb.

En daar gaat dus dit topic over.

Wel weet ik dat er een verschil is in de papieren die bij een auto (autokenteken) horen, en papieren die bij een brommer/snorfiets horen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door marnix »

heerlijke taalverwarring hier! Na schouwing van uw brommert heb je als het goed is dat schouwformulier naar het postkantoor gebracht. Na enige tijd kreeg u dan van de RDW het kenteken thuisgestuurd. Zat in een envelop met RDW opdruk. Dit kenteken bewijs bestaat uit deel 1 en deel 2. Er zat ook een adresseringsdeel aan, dit heeft u niet meer nodig. Op de achterkant van de delen 1 en 2 staat welk deel het is.
Het kentekenbewijs is lichtgroen met gelige delen er in.

Na melding van het kenteken(door u) bij de verzekeringsmaatschappij ,krijgt u als het goed is een nieuw polisblad met daarbij een internationaal motorrijtuigen verzekeringsbewijs. Dit is een groen papier.
Ik weet niet hoe dat er bij u precies uitziet want er zijn verschillende soorten ,kwam ik achter; soms is het hele papier groen en soms een gedeelte.
Wat zou het verschil zijn tussen een bromfiets- en een auto kenteken?
Is volgens mij hetzelde...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Marnix, ik heb de juiste formulieren gekregen, maar achterop staat niets. Ik heb ze eens vergeleken met die van een collega die hier in de buurt woont.

Bij hem staat tekst achterop, bij mij helemaal niets.

Kennelijk een foutdruk?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door marnix »

Dan toch mar weer eens de RDW bellen denk ik...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wordt al in orde gemaakt.

Lag het toch niet aan mij, dat ik niet wist welk deel nou 1a, 1b, en 2 was.

Heb namelijk niet eerder een dergelijk document nodig gehad.

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door rweelden22 »

je moet alle papieren bij je hebben ten alle tijden
en ik kan je zeggen laat je niet staande houden door stadswacht
deze zijn hier totaal niet voor bevoegd
doe dit men wel dan moet je om zijn nummer vragen zo dat je een klacht kan neer leggen deze zijn er allen maar voor de veiligheid in de steden dus laat je niet gek maken en zeker niet door de stadswacht

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Maar daarmee zit je fout.

Je hebt stadswachten in soorten: je hebt er die de titel BOA mogen voeren, dat staat voor bijzonder opsporings Ambtenaar.

Verbaliseren mogen die dus weldegelijk.

En het is NIET waar dat je alle papieren bij je moet hebben, ik heb inmiddels het (kosteloos) gecorrigeerde formulier in huis. Daar staat op dat je deel 2 van je kentekenbewijs juist NIET bij je moet hebben, daar anders bij ontvreemding van je voertuig plus je papieren de dief je brommer of snorscooter legitiem op eigen naam kan zetten.

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door rweelden22 »

ik werk zelf bij de politie en geloof me maar een stads wacht mag jou niet aan houden tenzij je iets hebt gejad zij zijn inderdaad boa maar zij mogen niet alles ze denken het soms wel ik heb er vande week nog een gehad die dacht dat ie een brommer rijder op de bon kon gooien
nou mooi niet hij heeft dus een prent van mijn gehad
want hij mag dit niet

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

rweelden22.

In de gemeente waar ik woon, mag een stadswacht weldegelijk bekeuringen uitdelen. Ze zijn nog rechtsgeldig ook. Hoe kan het anders dat ik in augustus van het cjib een beschikking kreeg toegezonden, die ik binnen een bepaalde termijn moest betalen, en waar ik slechts bezwaar tegen kon aantekenen wanneer ik dat eerst betaalde?

Ik denk dat jij niet helemaal op de hoogte bent van wat wel en niet mag.

Een stadswacht mag bij zaken als verkeersovertredingen weldegelijk een proces verbaal uitschrijven, mits die daar de bevoegdheid voor heeft.

Ik heb de indruk dat jij helemaal geen politie-agent bent. Als je het wel bent, vertel mij maar eens welke onderdelen op het proces verbaal ingevuld MOETEN zijn, om het rechtsgeldig te laten zijn. Ik weet het, jij ook?

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door rweelden22 »

naam geb
feit nummer
en je dienst nummer
en de plaats en de straat

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Komt aardig in de richting, klopt wel zo ongeveer.

Maar waarom neem je niet aan dat er stadswachten zijn die wel een rechtsgeldig proces verbaal mogen uitschrijven? Als het niet kon, had ik noioit die beschikking uit Leeuwarden gekregen, toch?

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door rweelden22 »

zij morgen allen toe zicht houden en meer niet hier waar ik werk mogen zij dit niet
maar waar heb je hem dan voor gehaald en het klopt wat je zegt als je van het cijb een binnen krijgt moet je deze binnen 6 weken betalen
er zijn er bij die inderdaad boa hebben maar als je weer aan de kant gezet word zou ik naar zijn pas vragen en kijken off er boa op staat
er zijn gemeente s die het maar al te leuk vinden om bonnen te laten uit delen dus ik zou het gewoon vragen om die pas hij is de verpicht
op te laten zien

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door rhodi »

Zittenergeenleestekensopjetoetsenbord :?:
Istochniettelezenzo.

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door rweelden22 »

ne die zijn stuk hahahahaha

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De stadswacht die mij die bon gaf, bleek inderdaad bevoegd te zijn om dit te doen.

Ik snap echt niet dat er nog steeds mensen zijn die niet willen begrijpen dat er verschillende soorten stadswacht zijn.

De bon was voor een verkeersovertreding waar ik het niet mee eens was, gezien de situatie ter plekke.

Maar dit topic gaat over de benodigde papieren.

Heb het achterop deel 2 zien staan: dat deel moet je dus thuis laten, of in elk geval gescheiden bewaren van de papieren die je wel altijd bij je moet hebben.

hasanen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2007 18:19

Re: Welke papieren moet je bij je hebben?

Ongelezen bericht door hasanen »

wie kan mij helpen
ik heb een sparta met gekocht waaral een groot kenteken op zat
ik moest eerst naar de gemeente voor een uittreksel van de burgelijke stand .toen naar het postkantoor voor overschrijving. toen heb ik hem verzekerd alles oke .toen blijk ik een certivicaat te moeten hebben .er is aan mij niets hierover gezegd door niemand .na navraag zegd de 1 zo en de ander wer anders zelf de politie in ede zegt dat ik gewoon mag rijden in mijn woonplaats weer niet [ik ben 66jaar dus nu moet ik gaan lessen dat zelfde met een brommobiel daar zeggen ze ook iedere keer ja en nee wie weet hier antwoord op heel graag reactie dank je[/b]

Gesloten