LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rolstoelvervoer regiotaxi VZA-Meertaxi

Ervaringen met gehandicaptenvervoer? En ben je hier niet tevreden over of juist wel? Geef hier jouw mening.

Komt de regiotaxi in 2009 weer op tijd?

Peiling eindigde op 16 jan 2009 22:19

het vervoer zal veranderen in 2009
0
Geen stemmen
niks zal veranderen in 2009
2
100%
geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 2

swoefie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 dec 2008 18:18

Rolstoelvervoer regiotaxi VZA-Meertaxi

Ongelezen bericht door swoefie »

Het gehandicapten vervoer van VZA/Meertaxi is niet beter als bij de vorige firma de Vries.
Het taxibedrijf VZA heeft net zoals bij andere bedrijven die met de gemeente in zee gaan, een goedkoop contract aangeboden, om maar het werk te krijgen.
VZA dacht het werk aan te kunnen met 5 rolstoelbussen voor de gehele Haarlemmermeer, maar ook de VZA heeft zich verkeken op al de oudjes die met een (ruimte innemende) rollator reizen.

Nu zijn we een jaar verder en gaat er eigenlijk steeds meer mis. Probeer maar eens in je woonplaats een taxi te krijgen om 09:15 uur, die komt nooit om die tijd aan, omdat de VZA vóór 09:00 uur ook voor Connexion ritten rijdt!!
Vaak moet de rolstoelbus welke (voor mij) gestationeerd is in Lijnden vanuit Hoofddorp/Uithoorn komen en is deze nooit op tijd. Voor mij is het een criem om met de Meertaxi te rijden, ik ben gespannen omdat de taxi niet op tijd komt, ik kom daardoor niet op tijd op mijn afspraak en kan ook niet een afspraak voor terug vanuit het ziekenhuis afspreken.... dus weer een uur of langer wachten. De aardigheid en ontspannenheid van het reizen met een aangeboden vervoermiddel vergaat je als je dit 30x p/j meemaakt. Ik calculeer al 1¼ uur in dat het kan uitlopen of dat de taxi in de file zit, een bezoek aan het ziekenhuis van 30 minuten neemt al meer dan een halve dag in beslag, daardoor staan vrijwilligers/mantelzorgers niet in de rij om mij te begeleiden naar het ziekenhuis (VUmc).

Foutief vind ik het ook, dat de voornamelijk de gemeente Haarlemmermeer maar ook Amsterdam, geen informatie heeft over de persoon zelf. Het gaat niet om persoonsgegevens maar meer om het hulpmiddel waar de klant mee reist. Deze info moet dan per klant bekend zijn bij de vervoerder.

Mijn rolstoel heeft links een hulpstuk voor een gestrekt been, zodat mijn rolstoel net zolang is als een normale scootmobiel (160cm diep/lang en 90cm breed). Het komt vaak voor dat mijn rolstoel er niet in past, omdat er al een andere rolstoel in staat of dat mijn lengte niet uitkomt. Daardoor kon het soms voorkomen, dat ik na 1 uur wachten nog niet mee kon, omdat er geen plaats was. Informatie vooraf had een heleboel ongemak vooraf en tijdens de reis voorkomen, bij de chauffeur, de klant en diegene die al in de bus zit.

Tevens vind ik het niet geslaagd dat er verkeerde informatie wordt uitgedragen door de gemeente in zijn folder Meertaxi. In de folder staat als voorwaarden dat ziekenhuis en dokterbezoek niet onder dezelfde voorwaarden valt en maar moet gebeuren met de vervoerder van de zorgverzekering, terwijl de gemeente verteld dat ik gewoon kan reizen met mijn pas.
Ik ben gehandicapt en (ongenezelijk) ziek en heb van de WVG/WMO een vervoerspas van de Meertaxi ontvangen vanwege mijn handicaps. Ik gebruik mijn kaart alleen voor ziekenhuisbezoek en de Valys voor verder, reizen met de trein of ander vervoer gaat voor mij niet.
Ik kom regelmatig te laat in het ziekenhuis en klaag daarover ook.... ja, wat krijg je een bloemetje voor een jaar narigheid.
Anderen klanten van de Meertaxi reizen met een ander doel en klagen niet of zelden (of eigenlijk heel weinig) als hun taxirit niet op de gestelde tijd aankomt, die zijn al blij dat ze vervoert worden, omdat ze ook geen urgentie hebben met hun vervoer, ze gaan naar een familielid/bingo of vrienden en bij thuiskomst gaat het leven van alle dag weer verder.

De grootste groep die met de Meertaxi reist is ouder dan 65 (ik moet nog 11 jaar wachten :lol:) en die nemen echt niet de moeite om even 020-570 95 20 het nummer van het VZA-klachtenburo (wat achterop de kaart staat) te bellen.... en trouwens wie zit achter de computer en doet zijn relaas hier in het forum of ergens anders zodat andere mensen de berichten van mond tot mond brengen? Het zijn meestal dezelfde!
Alleen door te klagen bij de gemeente of bovenstaand nummer komt men te weten wat er speelt tijdens een taxirit.

Ik ben open, eerlijk en oprecht naar mijzelf en anderen....!

espressoleut
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2007 14:27

Re: Rolstoelvervoer regiotaxi VZA-Meertaxi

Ongelezen bericht door espressoleut »

Swoefie,je geeft je eigen fout al bijna toe.Voor een bezoek aan het ziekenhuis moet je je zorgverzekering aanspreken en niet de gemeente.Er zit een groot verschil in,een rit voor een zorgverzekering mag niet gecombineerd worden en dat weer wel bij collectief vervoer.
Klagen kan je dan bij je zorgverzekering en die maken er wel werk van want die moeten je behandelaars betalen,ook doordat je veel telaat komt en je niet meer kunnen behandelen i.v.m. tijdsgebrek

swoefie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 dec 2008 18:18

Re: Rolstoelvervoer regiotaxi VZA-Meertaxi

Ongelezen bericht door swoefie »

Espressoleut (ik hoop de echte espresso, geen senseo)

Espressoleut Jij praat net zoals veel anderen die een folder hebben gelezen van de regiotaxi (of de gemeentelijkefolder).Jij beweert dus ook dat ik geen recht heb op regiovervoer (WMO) omdat de gemeente (of vervoersorganisatie) dat verteld.

Niets is minder waar, ik val in mijn gemeente onder de WVG/WMO en daarom heb ik recht op mijn regiovervoer (huis tot huis); de gemeente komt ook met een scootmobiel en handgeduwde rolstoel en woning aanpassing; zij hebben mij de vervoerspas verstrekt. Bij Valys heb ik 'm zelf aangevraagd.

Een zorgverzekering is verplicht in Nederland en ziekenvervoer is meeverzekerd, zorgvervoer zoals de WMO aanbiedt (regiovervoer) voert de zorgverzekering niet uit.... de verzekering vergoedt ziekenvervoer (ziekenauto) en geen personen vervoer.

Espressoleut Ik denk als je 'iemand' terecht wilt wijzen, omdat 'iemand' volgens jou fout is, dan zou ik eerst bijv. de informatie inwinnen in je eigen gemeente, voordat je iemand bestempeld als fout!

Ik denk dat je mijn eerste bericht verkeerd gelezen hebt,.... de gemeente Haarlemmermeer geeft een herdruk uit van de folder VZA/Meertaxi regiovervoer, met een vreemde beschrijving van zorgvervoer (geen ziekenvervoer), terwijl de gemeentelijke WMO-afdeling een ander beleid voert en elke 65-plusser en gehandicapte/chronisch zieke (welke in de gemeente woonachtig zijn) een WVG/WMO-pas verstrekt (voor bijna gratis regiovervoer).

Kijk als jij het inhoudelijk ook niet begrijpt dan lijkt mij het voor de hand liggen, want de gemeente begrijpt er zelf ook niet veel van (zeker na het aanreiken van mijn voorinformatie); maar als ik het bij 'de fout' van jou hou, dan denk ik dat jij het zeker weet.... (vertel het de gemeente dan ook even) :lol: Dan kan ik weer verder met ze in conclaaf.

Ik ben open, eerlijk en oprecht naar mijzelf en anderen...!

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Rolstoelvervoer regiotaxi VZA-Meertaxi

Ongelezen bericht door zwartje »

Beste Swoefie

Helaas heeft espressoleut gelijk. Er zijn 2 soorten vervoer.
De regiotaxi, dit is voor de "leuke"dingen en het Ziekenvervoer

Het ziekenvervoer moet je bij je ziektekostenverzekering aanvragen en is voor bezoek aan ziekenhuizen, artsen etc.
Je krijgt dan als het goed is een bewijs van je ziektekostenverzekering en elke rit je MOET maken naar het ziekenhuis wordt dan betaald door je verzekering.

Bij de regiotaxi moet je meestal een kleine eigen bijdrage betalen.

Ik denk dat er in de folder van de gemeente staat dat de regiotaxi OOK het zorgvervoer doet en dat dit niet helemaal duidelijk staat vermeld.

Of je wel of geen recht hebt op Regiotaxi kan ik niet beoordelen MAAR het "leuke" vevoer vraag je aan bij de WMO en het ziekenvervoer bij je ziektekostenverzekering.

Gesloten