LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Rickvandervliet
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2015 20:20

Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Rickvandervliet »

Het appartement waar ik voor getekend heb is een ex-koophuis wat nu door de Makelaar verhuurd wordt. (Waarschijnlijk omdat ze het niet verkocht kregen) Het is nu permanent een huurhuis, het is niet zo dat het huis later weer in de verkoop gezet wordt (naar mijn wetens :P)

Bij het tekenen van het huurcontract is aangegeven dat ik vandaag gebreken aan kon geven en dat deze dan opgepakt zouden worden. We hebben het toen ook over de muren gehad, die ik bij een eerste bezichtiging al gezien heb.

Vandaag heb ik de oplevering gehad. Hier constateerde ik dat de muren gekleurd en erg smerig zijn. Volgens de algemene voorwaarden dienen deze wit afgeleverd te worden, al geeft de verhuurder aan dat 'deze regel niet zo nauw gevolgd wordt'. De muren zijn bruin en blauw geverfd. Hiernaast zitten deze vol met gaten waar de vorige eigenaren iets opgehangen hebben. Ook zitten er veel vlekken op de muren. Onder andere bij de keuken en boven de verwarmingen (deze zijn het ergst zichtbaar, grote zwarte vlekken).

Ik heb aangegeven dat ik dit als gebreken zie en dat ik graag de gaten gevuld en de muren geverfd wil hebben. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.

Ik wil graag weten wat mijn rechten hierin zijn. Volgens rijkswaterstaat is de huurder verantwoordelijk voor klein onderhoud aan o.a. de binnenmuren. Echter is dit niet door mijn toedoen en heb ik dit aangegeven voor ik de sleutel ontving. Ik heb aangegeven dat ik niet met de staat van de muren akkoord ga, dit wordt door de Makelaar intern verder uitgezocht en ze komen later bij mij terug.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Rick

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maak van alles foto's voordat je gaat schilderen etc. En bewaar de foto's goed. Die kunnen van pas komen wanneer je ooit vertrekt en de makelaar kosten bij je in rekening wil gaan brengen. Is het een vrije sector woning of een sociale huurwoning?

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door riddert »

Rickvandervliet schreef: Volgens rijkswaterstaat is de huurder verantwoordelijk voor klein onderhoud aan o.a. de binnenmuren.

Mvg,
Rick
Is dat echt zo dat rijkswaterstaat voorschrijft dat de huurder verantwoordelijk is?

witte angora
Berichten: 30924
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, als huurder ben je er voor verantwoordelijk dat muren gesausd of behangen worden. Ook het wegwerken van gaatjes is het probleem van de huurder.

Volgens mij, Rick, is dit de eerste huurwoning die je betrekt?

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Ook het wegwerken van gaatjes is het probleem van de huurder.
Doorgaans dient de oude huurder juist gaten dicht te smeren bij verlaten van de woning.

witte angora
Berichten: 30924
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat was vroeger, totdat steeds meer oude huurders de gaatjes dicht smeerden met tandpasta. Vandaar dat sommige wbv's het nu liever zelf doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Dat was vroeger, totdat steeds meer oude huurders de gaatjes dicht smeerden met tandpasta. Vandaar dat sommige wbv's het nu liever zelf doen.
Zodat consumenten kunnen klagen over wbv's terwijl "we" het zelf zo ver hebben laten komen....

Rickvandervliet
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2015 20:20

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Rickvandervliet »

Bob Schurkjens schreef:Maak van alles foto's voordat je gaat schilderen etc. En bewaar de foto's goed. Die kunnen van pas komen wanneer je ooit vertrekt en de makelaar kosten bij je in rekening wil gaan brengen. Is het een vrije sector woning of een sociale huurwoning?
Officieel gezien valt het onder particuliere huur geloof ik.
witte angora schreef:Inderdaad, als huurder ben je er voor verantwoordelijk dat muren gesausd of behangen worden. Ook het wegwerken van gaatjes is het probleem van de huurder.

Volgens mij, Rick, is dit de eerste huurwoning die je betrekt?
Klopt!

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door wieder »

Voor het wegwerken van gaten zou ik de Rijksdienst voor het Wegverkeer inschakelen. Die hebben van die schitterende asfalteermachines...Krijg je wel een rood kruis boven je voordeur, maar die is na 0600 weer uit hoor...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rickvandervliet schreef:Ik heb aangegeven dat ik dit als gebreken zie en dat ik graag de gaten gevuld en de muren geverfd wil hebben. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.
Gewoon zelf even de handjes uit de mouwen steken en accepteren dat dit onder de verantwoordelijkheid van de huurder valt. Dat de kleuren je niet aanstaan is natuurlijk niet het probleem van de verhuurder.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

Rickvandervliet schreef: Volgens de algemene voorwaarden dienen deze wit afgeleverd te worden, al geeft de verhuurder aan dat 'deze regel niet zo nauw gevolgd wordt'
Algemene voorwaarden zijn er niet voor niets. Verhuurder kan een beding, dat nu in het voordeel is van de huurder, niet zomaar afdoen met "regel wordt niet zo nauw gevolgd."
Op die manier kun je evengoed de bepalingen betreffende het overmaken van de huur "niet zo nauw volgen."
Rickvandervliet schreef:. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.
Of dit een koopwoning geweest is of niet, doet voor TS niet ter zake. TS huurt gewoon een woning.
Omdat er geen oude huurder was , heeft verhuurder die niet kunnen aanspreken op staat van de woning. Daarmee is het een probleem van de verhuurder geworden, die dit op zijn beurt probeert neer te leggen bij huurder.

stofzuigertje

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Maak bij een huurwoning altijd een foto na ontvangst sleutel.

Ze eisen vaak in dezelfde staat achterlaten of gelijkwaardig.

Een behang muur witten mag, maar ook een gewitte of geverfde behangen is normaal.
Dus niet plafond een kleurtje geven of je moet extreem veel roken en zo geel stoken en de rest mag.

Zij eisen dus moeten bewijzen.

Rickvandervliet
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2015 20:20

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Rickvandervliet »

snuffel1 schreef:@Rick, op een ander forum heeft u de vraag ook gesteld met blijkbaar niet de antwoorden die u wenst.
Het is vrij simpel de muren dienen behangklaar te zijn, het plafond dient in een neutrale lichte kleur te zijn en als laatste het sanitair en zo meer dient te werken. Als de woning aan die summiere eisen voldoet dan is de woning verhuurbaar en mag u naar eigen inzicht de muren van behang of muurverf voorzien. Wat u wilt is een klusteam die voor u aan het werk gaat terwijl u van uit uw luie stoel de wensen kenbaar maakt, zo werkt het natuurlijk niet. Verhuizen of een eerste woning betrekken kost een boel geld en wellicht heeft u daar geen rekening mee gehouden want in uw gedachten zou u direct in een klein paleisje gaan wonen.
Ik heb de posts tegelijk aangemaakt, om zoveel mogelijk verschillende reacties te krijgen.
Ik verwacht geen paleis voor niets. Ik verwacht dat een beschadigde muur wordt aangepakt. Wanneer de vorige bewoner een huurder was geweest, zou deze verplicht geweest zijn om de gaten te vullen en de grote zwarte vlekken te verven. Omdat dit geen huurder was maar een eigenaar van het huis, is hij echter niets verplicht. Omdat de verhuurder de werkzaamheden niet bij een vorige huurder neer kan leggen, leggen ze het maar bij mij neer.

Ik ben zeker niet te lui om zelf een pot verf en een kwast te halen en de handen uit de mouwen te steken, het is nu echter een principe kwestie geworden. Ik mag als huurder verwachten dat ik in een goed onderhouden huis terecht kom en dat is nu niet zo.

Nogmaals, het gaat niet om de gekleurde (beige en blauwe) muren, maar om de grote zwarte vlekken op de woonkamer muur en de (vet?)vlekken over een groot deel van de keukenmuur.

Rickvandervliet
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2015 20:20

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Rickvandervliet »

Julie4444 schreef:
Rickvandervliet schreef:Ik heb aangegeven dat ik dit als gebreken zie en dat ik graag de gaten gevuld en de muren geverfd wil hebben. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.
Gewoon zelf even de handjes uit de mouwen steken en accepteren dat dit onder de verantwoordelijkheid van de huurder valt. Dat de kleuren je niet aanstaan is natuurlijk niet het probleem van de verhuurder.
Zoals ik al eerder aangaf, het gaat niet om de gekleurde muren. Ik snap ook wel dat als ik een ander kleurtje wil dat ik dit zelf moet regelen.
Het gaat om beschadigingen. Er zitten grote zwarte vlekken op de woonkamermuur en (vet?)vlekken op de keukenmuur.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rickvandervliet schreef:
Julie4444 schreef:
Rickvandervliet schreef:Ik heb aangegeven dat ik dit als gebreken zie en dat ik graag de gaten gevuld en de muren geverfd wil hebben. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.
Gewoon zelf even de handjes uit de mouwen steken en accepteren dat dit onder de verantwoordelijkheid van de huurder valt. Dat de kleuren je niet aanstaan is natuurlijk niet het probleem van de verhuurder.
Zoals ik al eerder aangaf, het gaat niet om de gekleurde muren. Ik snap ook wel dat als ik een ander kleurtje wil dat ik dit zelf moet regelen.
Het gaat om beschadigingen. Er zitten grote zwarte vlekken op de woonkamermuur en (vet?)vlekken op de keukenmuur.
En die vlekken worden opgelost door ze te verven, lijkt me? Gewoon niet moeilijk doen en lekker een weekendje met de familie of partner er een activiteit van maken. Alles mooi verven in de kleuren die je leuk vind (zijn gelijk de vlekken weg) en dan kan je vooruit.

witte angora
Berichten: 30924
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat er te vaak naar die woonprogramma's gekeken wordt waarin de huizen in bijna perfecte staat zijn, en na een uurtje lappen in volledig perfecte (Karwei-Gamma-Praxis) staat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oplevering ex-koophuis als huurhuis

Ongelezen bericht door sjohie »

Rickvandervliet schreef:Het appartement waar ik voor getekend heb is een ex-koophuis wat nu door de Makelaar verhuurd wordt. (Waarschijnlijk omdat ze het niet verkocht kregen) Het is nu permanent een huurhuis, het is niet zo dat het huis later weer in de verkoop gezet wordt (naar mijn wetens :P)

Bij het tekenen van het huurcontract is aangegeven dat ik vandaag gebreken aan kon geven en dat deze dan opgepakt zouden worden. We hebben het toen ook over de muren gehad, die ik bij een eerste bezichtiging al gezien heb.

Vandaag heb ik de oplevering gehad. Hier constateerde ik dat de muren gekleurd en erg smerig zijn. Volgens de algemene voorwaarden dienen deze wit afgeleverd te worden, al geeft de verhuurder aan dat 'deze regel niet zo nauw gevolgd wordt'. De muren zijn bruin en blauw geverfd. Hiernaast zitten deze vol met gaten waar de vorige eigenaren iets opgehangen hebben. Ook zitten er veel vlekken op de muren. Onder andere bij de keuken en boven de verwarmingen (deze zijn het ergst zichtbaar, grote zwarte vlekken).

Ik heb aangegeven dat ik dit als gebreken zie en dat ik graag de gaten gevuld en de muren geverfd wil hebben. De mevrouw die de oplevering verzorgde gaf echter aan dat zij dit niet op gingen pakken aangezien het een ex-koopwoning is.

Ik wil graag weten wat mijn rechten hierin zijn. Volgens rijkswaterstaat is de huurder verantwoordelijk voor klein onderhoud aan o.a. de binnenmuren. Echter is dit niet door mijn toedoen en heb ik dit aangegeven voor ik de sleutel ontving. Ik heb aangegeven dat ik niet met de staat van de muren akkoord ga, dit wordt door de Makelaar intern verder uitgezocht en ze komen later bij mij terug.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Rick
Het is gebruikelijk dat je een woonruimte bij het betrekken eerst schoonmaakt, dus dat de muren smerig zijn is aan jezelf om op te lossen. Maar goed, als jullie bij het tekenen zijn overeen gekomen dat zij die muren wit zouden maken, dan kan je ze toch gewoon aan dat contract houden?

Gesloten