Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
bubz2005
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2015 18:29

Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door bubz2005 »

Wij zitten met het volgende probleem.
Wij hebben een huurcontract getekend voor een nieuwbouw-huurwoning die bijna klaar is. Over de staat van oplevering van de muren staat op de website van het project: Wanden worden gestuct en dekkend behandeld met muurverf in de kleur wit.
Dit heb ik, alvorens we het huurcontract ondertekenden ook nog telefonisch overlegd met de verhuurmakelaar en zij gaven aan dat de muren afgewerkt worden opgeleverd.

Deze week was de inmeetdag (de oplevering staat gepland voor mei) en kregen alle huurders te horen dat de muren behangklaar worden opgeleverd. Daar zijn we een dag later over geinformeerd via de e-mail: In tegenstelling tot wat er eerder is opgenomen in de FAQ dat de wanden zouden worden afgewerkt, worden de wanden behangklaar opgeleverd.

In het huurcontract staat niets vermeld over de wanden, alleen dat eventueel geschilderde muren aan het einde van het huurcontract in een lichte kleur opgeleverd moeten worden. In de ondertekende algemene bepalingen staat wel: De niet behangen wanden en plafonds in het gehuurde mogen niet door huurder van behang worden voorzien. Het is huurder verboden stickers op verfwerk te plakken en vloerbedekking direct op de dekvloeren of trappen te lijmen. Door huurder op wanden aangebrachte structuur, zoals stucwerk, structuurverf, granol, putz en dergelijke, dient bij het einde van de huurovereenkomst door huurder ongedaan te zijn gemaakt. De behangklare muren zijn deels beton met gaten en zeer oneffen met stukjes witte verf erover.

Omdat wij maar voornemens waren om max 2-3 jaar in de huurwoning te gaan wonen (vanwege geplande verhuizing naar het buitenland) hadden wij deze woning uitgekozen vanwege het afwerkingsniveau.
Het zelf moeten behangen en verven van alle muren is voor ons dus een dealbreaker en een onoverkomelijke kostenpost, wij zijn voor klussen ook afhankelijk van vakmensen omdat we dit zelf niet kunnen.

Mag de verhuurder de staat van oplevering zomaar wijzigen nadat het huurcontract is ondertekend? Wat zijn onze rechten? Mogen we "eisen" dat de woning wordt opgeleverd zoals beloofd is? Of kunnen we financiële tegemoetkoming eisen, want voor deze woning is het afwerken van de muren een behoorlijke kostenpost met ongeveer 300 m2 muuroppervlakte (met de goedkoopste optie Renovlies als we het zelf doen al 2500-3000 euro en als we het laten doen (niet dat er vakmensen beschikbaar zijn de komende maanden) is het nog eens zo duur)? Of zou dit een reden kunnen zijn om het huurcontract nietig te laten verklaren? Wij zien liever af van deze huurwoning dan dat we zelf deze woning voor eigen kosten gebruiksklaar moeten maken.
Alvast bedankt voor jullie advies

Kokka1
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door Kokka1 »

De woningbouw moet opleveren zoals het in het contract staat. Als daar niet in staat dat de muren zijn behangen of gestuct dan hoeft dat dus niet.
Renovlies kost krap 1.5 euro per m2. Dus voor nog geen 450 euro heb je 300 m2. Dat je het zelf niet kan of dat je over 2 jaar weer gaat verhuizen lijkt me geen argument waar de womingbouw rekening mee hoeft te houden

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat kost je 2 dagen werk en ongeveer 150 euro en je hebt de muren precies zoals je ze zou willen. Zo kwamen ze in mijn appartement ook, behangklaar. Even de gaatjes dicht stoppen, opschuren, voorstrijken en texen maar.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik begrijp dat de toezegging van de verhuurmakelaar dat de wanden gewit worden opgeleverd niet zwart op wit staat?
Dan lijkt mij de huurovereenkomst bindend. Wat zegt de verhuurmakelaar er zelf van?

rwolters
Berichten: 1618
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door rwolters »

Meestal staat op een website en ander promotiemateriaal dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Het enige wat telt is een door beide partijen ondertekend contract.

En omdat je er maar kort gaat wonen: haal een paar emmers witte latex en verf de muren. Nodig een paar mensen uit en binnen een dag is alles wit.

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies#/ voor hulp of advies.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wel vreemd dat je het niet mag behangen en ook stucwerk moet bij het beijndigen van de huur verwijderd worden (hoe dan?) .... ik zou zeggen: gaatjes dichtplamuren en witten (heeft mijn dochter ook gedaan, is leefbaar).

rwolters
Berichten: 1618
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door rwolters »

HandigeHarrie schreef:
18 feb 2023 17:38
Wel vreemd dat je het niet mag behangen en ook stucwerk moet bij het beijndigen van de huur verwijderd worden (hoe dan?) .... ik zou zeggen: gaatjes dichtplamuren en witten (heeft mijn dochter ook gedaan, is leefbaar).
Ik neem aan dat ze hier sierstucwerk bedoelen. Niet strak gestucte muren.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door Lizette60 »

In mijn huurcontract staat ook dat je niet mag behangen. De wanden worden wel glad gestuct opgeleverd en dien je nog te texen oid. Straks bij de oplevering eens goed nakijken of de boel wel schilderklaar is. Bij einde huur moet het wel in oorspronkelijke staat weer opgeleverd worden. En dan dus niet alleen met stucwerk dat lijkt ook niet logisch. Hier dus verplicht schilderen en later wit maken bij vertrek indien je nu kiest voor iets anders dan wit.

BL2
Berichten: 4870
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door BL2 »

Seinhuis schreef:
18 feb 2023 14:06
U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies#/ voor hulp of advies.
Hou toch op met die flauwe kul telkens.
Dit gaat over een paar emmers latex welke tegen de muur aan moeten.

rwolters
Berichten: 1618
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door rwolters »

Lizette60 schreef:
19 feb 2023 11:47
In mijn huurcontract staat ook dat je niet mag behangen. De wanden worden wel glad gestuct opgeleverd en dien je nog te texen oid. Straks bij de oplevering eens goed nakijken of de boel wel schilderklaar is. Bij einde huur moet het wel in oorspronkelijke staat weer opgeleverd worden. En dan dus niet alleen met stucwerk dat lijkt ook niet logisch. Hier dus verplicht schilderen en later wit maken bij vertrek indien je nu kiest voor iets anders dan wit.
En dat laatste is volstrekt normaal bij huurwoningen. Klusje van niets. Ook als je nu een ander kleurtje er op gooit.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Als men door omstandigheden het niet zelf kan doen, is het best prijzig.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Staat van oplevering (nieuwbouw) huurwoning niet volgens afspraak

Ongelezen bericht door grun »

Vergeet niet dat in een nieuwbouw woning nog heel erg veel vocht zit, dat moet er eerst allemaal uit voordat je gaat behangen. Dan is het eerste jaar al bijna
om. Mijn advies om u er niet al te druk om te maken en te sparen voor uw verhuizing naar het buitenland.

Plaats reactie