Trapleuning huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik weet niet of iemand op het forum er verstand van heeft. Ik vermoed dat ik sowieso aan het kortste eind ga trekken.
Ik huur een huis bij een woningbouwvereniging. Door ziekte etc heeft het een tijd geduurd maar ik vond het raar dat er geen trapleuning bij de trap zat terwijl ik die wel nodig heb. Na een hoop heen en weer is er vandaag iemand geweest van een door de woningbouwvereniging aangestuurd bedrijf. Er werd gezegd dat de woning standaard met trapleuning opgeleverd wordt dus ik zou zelf de trapleuning verwijderd hebben.....
De dame die hier was vertelde dat de balustrade die rechts aan de trap zit voor de woningbouwvereniging telt als trapleuning. Ook al heb je er geen steun aan en zit het ding net op de smalste plekken van de trap waar je niet fatsoenlijk kan lopen. Er is nu een trapleuning ingemeten, dat wordt dan volgens hun beredenering de 2e trapleuning dus moet ik 10% bijbetalen. En waarschijnlijk een doktersverklaring dat ik echt een trapleuning nodig heb. Dat is in mijn geval met versleten teen niet het probleem. Ik krijg de offerte en moet dan beslissen. Ik vraag me af of dit normaal is, volgens de dame doen ze het wel vaker zo met nieuwbouwwoningen. Ik vind het vreemd dus ben benieuwd wat jullie vinden.
O ja, het is denk ik niet iets voor juridisch loket ofzo. Meer wat de gangbare manier is en of dit daaronder valt.
Alvast bedankt.
PS: de 2e trapleuning wordt normaal gezien vooral geplaatst bij ouderen boven de 75.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door scontra »

Toen u de woning betrok heeft u er waarschijnlijk geen aandacht aan geschonken dat een tweede trapleuning ontbrak.
Bijbetalen, 10% van welk bedrag, dat is nog even de vraag.
Overigens hoeft een huiseigenaar geen aanpassingen in de woning aan te brengen als een huurder daar, door welke omstandigheden dan ook, behoefte aan heeft.
Op zich al netjes dat de verhuurder 90% van de kosten voor eigen rekening neemt.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik heb er toen inderdaad minder aandacht aan besteed. Maar door het ontbreken van een leuning al een paar keer uitgeschoven, het is een vrij gladde trap. Het rare is als ze een normale trapleuning geplaatst hadden dat er ook geen 2e bij zou hoeven komen. Wat er nu zit en wat zij als trapleuning zien is meer een soort bescherming tegen vallen. Begint pas bij de 5e tree van de trap, daar waar de trap het smalste is. Weinig bruikbaar dus.

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Met balustrade bedoelt u de leuning aan de open kant van de trap? Ik heb volgens mij mijn hele leven in huizen gewoon waar dat de enige leuning van de trap was. Behalve nu, maar in dit complex zijn de trappen zo breed, dat je er met 3 tegelijk langs elkaar kan oplopen.

Ik zou dus niet durven zeggen of het standaard is om een leuning langs de muur te hebben.

witte angora
Berichten: 30927
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Lisa29 schreef:
12 mei 2023 18:19
het is een vrij gladde trap.
Hmmm.... klinkt alsof het geverfd is. Zie je geen mogelijkheid om de trap te bekleden, al is het met van die halve maantjes?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door BreejKC »

Al gauw komt u hier in een welles-nietes discussie over wat de Woningbouwvereniging tegenover de huurder verplicht is. Wat ze wel en wat ze niet in rekening mogen brengen, naast de huur. Dat laatste is al iets wat ze iedere maand ontvangen en daar staat, zoals geregeld in de Huurwet, heel, heel (!) veel tegenover.

Wij hier als amateur-deskundigen, ook niet voor de volle 100% op de hoogte van die Huurwet, kunnen u slechts goedbedoelde adviezen geven. Maar u heeft meer nodig. Wendt u met deze problematiek tot De Woonbond, de echte deskundigen op dit gebied. De Woonbond is de club die aan de kant van de huurders staat. Net zoiets als de Vereniging Eigen Huis voor woningbezitters.

Misschien moet u er wel lid worden. Maar 1 goed juridisch advies, misschien handelen zij deze kwestie wel voor u af met de Woningbouwvereniging, kan u meer waard zijn als misschien wel 10 jaar jaarpremie voor De Woonbond. En, gegarandeerd met het gedrag van sommige verhuurders, zou u die Woonbond wel eens vaker nodig kunnen krijgen als u zich nu misschien realiseert.

Meer informatie over De Woonbond vindt u op: https://www.woonbond.nl/

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus als ik het goed begrijp, zit er geen leuning langs de muur maaris eralleen een rekje aan de open kant?

In alle huizen die ik ken, zit er gewoon een leuning langs de muur, onafhankelijk wat er aan de andere kant zit.

J. Deltoer
Berichten: 3135
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er wordt gesuggereerd dat u zelf de leuning weggehaald zou hebben. Wat hebt u daarop gezegd/gedaan?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Als zij zeggen dat jij mogelijk zelf de leuning hebt weggehaald, betekent dat toch tegelijkertijd dát er aan die andere kant een leuning zat of hoort te zitten? 🤔

Je zegt dat dit een nieuwbouwwoning is en dat zo.n balustradeding het geijkte is , maar dat klopt dan weer niet met hun opmerking dat jij mogelijk zelf de andere leuning hebt weggehaald, toch?🤔

Wordt deze woning nu opgeleverd met .... én een leuning én zo.n balustradeding ?
Dan hoef jij niks te betalen .
Wordt de woning opgeleverd met alleen zo.n balustradeding en jij wilt een vaste leuning aan de muur dan moet je daar dus mogelijk voor 10 % aan meebetalen.
Ik zou nu eerst wel eens willen horen wat er bij de oplevering hoort :
informeer daarnaar bij de WBV en buren.

En wat de gladheid betreft : plak er halve maantjes op zoals WA ook al schreef.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Dank allen voor de antwoorden!
De dame die hier was van een bouwbedrijf in opdracht van de woningbouw zei dat die balustrade gezien wordt als zijnde trapleuning. Ook al heb je er geen steun aan, het ding zit aan de open kant en begint pas bij de 5e tree. Dan moet ik mijn voeten heel smal maken want dat stuk van de trap is niet het gedeelte waar mensen normaal lopen.
Een deel van de communicatie met de woningbouwvereniging is samen met de woonbegeleiding gedaan. Die hebben vrij duidelijk gemaakt dat het een belachelijke gedachte is dat ik zelf een leuning weg zou halen.
Hoe de woning is opgeleverd/zou moeten worden weet ik niet. Ik zal informeren bij de Woonbond maar vooral bij de buren. Want als alle buren alleen een balustrade hebben is het een ander verhaal dan wanneer ze allemaal wel een trapleuning aan de muurkant hebben.
Zoals Lady al zegt: ik ken ook alleen maar huizen waar de leuning (ongeacht of er een balustrade aanwezig is) aan de muurkant zit.
1 van de buren heeft al eens gezegd dat zij wel een trapleuning heeft. Ze wist alleen niet of dat er al zat of door de vorige bewoner aangebracht was. Ik ga dus eens goed informeren of het bij haar en de andere woningen aan de muurkant zit.
En ik ga ook maar eens kijken voor die halve maantjes of iets soortgelijks. Zodat ik naast de leuning wat meer grip heb.
Ik zal proberen een update te posten zodra ik meer weet.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

Trapleuning is gewoon verplicht. Als de trap voldoet aan eisen uit art.2.35
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... g%20hebben.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

16again schreef:
12 mei 2023 20:31
Trapleuning is gewoon verplicht. Als de trap voldoet aan eisen uit art.2.35
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/I ... g%20hebben.
Woningbouw zegt dat de balustrade een trapleuning is. Of ze daarmee voldoen aan het bouwbesluit kan ik niet inschatten.

Methusalah
Berichten: 1203
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lisa29 schreef:
12 mei 2023 17:51
Dat is in mijn geval met versleten teen niet het probleem.

Meer uit nieuwsgierigheid en omdat ik een fervent wandelaar ben, hoe hoeveel last heb jij van één versleten teen. Ik vraag het omdat er wel wat reuma in de familie zit dus in de toekomst kan ik er last van krijgen maar dit klinkt heel extreem. Ik ken mensen zonder tenen (aan één voet) die absoluut nog geen trapleuning nodig hebben.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Methusalah schreef:
12 mei 2023 20:39
Lisa29 schreef:
12 mei 2023 17:51
Dat is in mijn geval met versleten teen niet het probleem.

Meer uit nieuwsgierigheid en omdat ik een fervent wandelaar ben, hoe hoeveel last heb jij van één versleten teen. Ik vraag het omdat er wel wat reuma in de familie zit dus in de toekomst kan ik er last van krijgen maar dit klinkt heel extreem. Ik ken mensen zonder tenen (aan één voet) die absoluut nog geen trapleuning nodig hebben.
Gek genoeg kun je enorm veel last hebben van 1 versleten teen. Vermoedelijk omdat het gaat om de grote teen, die best belangrijk is voor de balans. Waarom er bij mij artrose is opgetreden weet niemand. De orthopeed zei dat het ook niet uitmaakt want zelfs als we het weten valt er toch niets meer aan te repareren. De 1e stap, orthopedische aanpassing aan confectieschoen waardoor de teen niet meer echt hoeft te buigen hielp niet echt. Daarom is er vorig jaar geopereerd omdat ik dag en nacht pijn had ondanks de aangepaste schoenen. Ze hebben daarbij de grote teen doorgezaagd, stukje ertussenuit gezaagd en weer aan elkaar geschroefd. De bedoeling is dat daardoor de operatie waarbij het gewricht helemaal wordt vastgezet wat verder naar achteren geschoven kan worden.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe vaak het voorkomt. Als je het op internet opzoekt kom je al snel bij hallux valgus terwijl het in mijn geval echt om hallux rigidus gaat. In mijn familie komt artrose weliswaar veel voor, maar ik ben de 1e met artrose aan de grote teen. De rest had last van heupen en knieën en soms ook vingers. Maar ik heb de twijfelachtige primeur in mijn familie. Ik vermoed in ieder geval dat u zich niet veel zorgen hoeft te maken.
Dat u mensen kent zonder tenen die geen trapleuning nodig hebben wil natuurlijk niet zeggen dat ik dan ook geen trapleuning nodig heb. Tot nog toe heb ik er geen, ik val/struikel echter regelmatig dus naast halve maantjes is een trapleuning wel aangewezen.

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees hier dat bij nieuwbouw twee trapleuningen verplicht zouden zijn.
Hoever dat hier van toepassing is, weet ik niet.

Maar de trapleuning moet natuurlijk aan de brede kant van de treden zitten. Een foto zou helpen.

In het nieuwe tweede lid van artikel 2.35, ingevoegd bij Stb. 2021, 147, is voor nieuwbouw van een aantal functies als nieuw voorschrift bepaald dat trappen leuningen moeten hebben aan weerszijden. Tevens is in het tweede lid bepaald dat die leuningen ten minste 30 cm horizontaal doorlopen aan het begin en einde van de trap. Met betrekking tot nieuwe voor publiek toegankelijke gebouwen zijn deze aanvullende eisen zodat deze gebouwen ook voor mensen met een visuele en fysieke beperking beter toegankelijk zijn. Dit betreft onder andere de eigenschappen van de trapleuning (doorlopend over de lengte van de aantrede aan begin en einde van de trapsteek. Op deze manier komt er zowel voor ontwerpers als opdrachtgevers meer duidelijkheid met betrekking tot het ontwerpen en bouwen van een goed toegankelijke trap.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Vanuit de fietsenkelder onderin loopt er hier een 5 treden trapje nd BG.
En verder zijn er de trappen nd bovenverdieping. Allen met stevige leuning. En er is een lift uiteraard.
Ik kan niet meer zó vanuit de kelder, de trap oplopen , zeker niet met een zware boodschappentas.
Dan moet ik ook echt de leuning met een hand vastgrijpen en ik heb geen moeilijke tenen/voeten :D

Onkruid71
Berichten: 2763
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Toen je tekende voor het huis, dat deze trapleuning er toen in?

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Nee ik heb me in 1e instantie niet gerealiseerd dat een trapleuning ontbrak. Ik wil niet ingaan op details maar toen ik in deze woning kwam zat ik volledig in survival mode.
De woning is van 2013, ik weet niet vanaf welk jaar het als nieuwbouw beschouwd wordt. Dus beoordelen of een 2e trapleuning verplicht is kan ik niet.
Mij lijkt dus ook dat een leuning aan de muurkant zou horen. Alleen werd door de dame van het bouwbedrijf beweerd dat ze het ook weleens omdraaien dus dat de 'trapleuning' aan de andere kant zit. Of de woningbouwvereniging hiermee wegkomt ga ik navragen bij de Woonbond. Ik durf niet een foto te plaatsen vanwege privacy. Misschien vind ik wel een foto online met vergelijkbare situatie.
Edit: plaatje plaatsen lukt überhaupt niet. Ik zag wel een site waarbij de trap eruitziet zoals die van mij. Daar noemen ze het een onderkwart trap. https://www.devriestrappen.nl/trappenma ... enstellen/
Op hun foto staat er dus wel een trapleuning bij de muur en een balustrade aan de open kant. Bij mij ontbreekt de trapleuning dus.

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is juist de bedoeling dat je op het brede gedeelte van de treden loopt, niet op dat super smalle stukje.

Ze nemen daar de boel in de maling.

Onkruid71
Berichten: 2763
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ze zal waarschijnlijk het huis zo aanvaard hebben in de straat zoals die toen was een er voor getekend hebben.
En soms zijn er redenen dat je onbewust alles aanvaard.

Plaats reactie