LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

Iedereen bedankt voor de reacties. Vandaag horen we of de kopers een gedocumenteerde afwijzing kunnen overleggen van de bank. Wij hebben namelijk tenminste 1 afwijzing afgesproken in de koopovereenkomst.

Wat een beetje de rode draad is in de reacties die wij lezen: "relatiebreuk is geen geldige reden".

De kopers hebben op basis van hun gezamenlijke inkomen de hypotheekofferte opgevraagd. Als de relatie over is kan geen van beide op persoonlijke titel de financiering rond krijgen. Alleen is de vraag krijgen ze vandaag nog een afwijzing geregeld en wat zegt de bank als ze op het allerlaatste moment de hypotheekofferte annuleren?

Kopers hebben geen samenlevingscontract en wonen in een huurhuis? In hoeverre kunnen ze zwart op wit bewijzen dat hun relatie over is?

Want creëren we zo niet de volgende situatie? Iedereen die zonder samenlevingscontract in een huurhuis zit en een koopovereenkomst aangaat voor een koopwoning kan dus tot en met de laatste dag van de voorbehoud financiering onder het contract uit komen door zonder bewijs aan te geven dat de relatie over is. En daarna individueel een afwijzing van de bank documenteren.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door 16again »

Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 08:02
Want creëren we zo niet de volgende situatie? Iedereen die zonder samenlevingscontract in een huurhuis zit en een koopovereenkomst aangaat voor een koopwoning kan dus tot en met de laatste dag van de voorbehoud financiering onder het contract uit komen door zonder bewijs aan te geven dat de relatie over is.
Zo dacht ik er ook al over. Samen met een smoes onder de koop uitkomen , om enkele dagen later gezellig samen onder de boom kerst te vieren…..

Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

Hypo63 schreef:
23 dec 2019 08:19
Welk advies heeft de verkopende makelaar u gegeven?
Onze makelaar heeft nog geen concreet advies uitgebracht. Het enige advies is dat wij geen poot hebben om op te staan als de relatie daadwerkelijk over is en de kopers de financiering niet rond krijgen, doordat ze het individueel niet kunnen betalen. Daar moet dus een gedocumenteerde afwijzing tegenover staan van de bank.

Daarom zijn wij op onderzoek uitgegaan, want dit kan volgens ons niet zonder slag of stoot.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Jefdus »

breien schreef:
22 dec 2019 14:00
Als de hypotheek berekend was op het inkomen van beide partners en een van beide partners trekt zich terug. Dan zal de financiering niet meer rond komen.
De kopers zullen wel wat uit te leggen hebben bij de bank.
Dat vraag ik me ten sterkste af. Twee personen die verder geen relatie hebben, kunnen prima samen een financiering aanvragen op hun beider inkomen. Voor de bank maakt het echt niet uit of ze een relatie hebben of niet. Zover ik het zie, heeft de bank dus geen enkele reden om de hypotheekofferte op basis van twee inkomens in te trekken. De kopers willen er zelf van af, omdat ze niet meer samen zijn. Dat is dus hun keuze, wat niet valt onder de ontbindende voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 08:37
Hypo63 schreef:
23 dec 2019 08:19
Welk advies heeft de verkopende makelaar u gegeven?
Onze makelaar heeft nog geen concreet advies uitgebracht. Het enige advies is dat wij geen poot hebben om op te staan als de relatie daadwerkelijk over is en de kopers de financiering niet rond krijgen, doordat ze het individueel niet kunnen betalen. Daar moet dus een gedocumenteerde afwijzing tegenover staan van de bank.
Als het hen lukt om (binnen de termijn!) die gedocumenteerde afwijzing van de bank te krijgen, dan heb je geen poot om op te staan. Want wat de reden van die afwijzing is, is niet aan jou om te beoordelen.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Johannes1979 schreef:
23 dec 2019 08:02
Alleen is de vraag krijgen ze vandaag nog een afwijzing geregeld en wat zegt de bank als ze op het allerlaatste moment de hypotheekofferte annuleren?
Dit is, denk ik, cruciaal. Uiteraard kunnen kopers meerdere offertes aanvragen, en uiteindelijk op één na alle offertes afwijzen. Maar een offerte zelf afwijzen is iets heel anders dan dat de bank een hypotheek weigert te verstrekken waardoor er sprake is van een ontbindende voorwaarde.

De bank zou natuurlijk kunnen zeggen dat de hypotheek niet doorgaat vanwege de relatiebeëindiging. Maar dat is iets heel anders dan dat de offerte afgewezen wordt omdat ze de financiering niet rond krijgen. De financiering was immers al rond. En beiden hebben getekend, en samen kunnen ze de benodigde hypotheek krijgen.

Het is volgens mij heel erg de vraag wat de bank hiermee gaat doen. Trekt de bank de offerte in, of wordt dit door de bank behandeld als een terugtrekking door de kopers. Een interessante casus.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als (bijvoorbeeld) de ING een week voor het verstrijken van de termijn een offerte heeft gedaan waaruit blijkt dat de lening zal worden verstrekt, en 5 dagen later op basis van nieuw inzicht (bijvoorbeeld: een verbroken relatie, ene terugtrekkende partner, noem maar op) alsnog een afwijzing geeft, dan geldt dat gewoon. Zolang de termijn niet verlopen is kan het alle kanten op, juist omdat één enkele afwijzing voldoende is om er onderuit te kunnen.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zal de topicstarter dus op zoek moeten naar een andere koper.

En wie weet pakt dat nog goed uit ook, doordat een volgende koper net een slagje meer wil betalen. Wie zal het zeggen?

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
23 dec 2019 09:42
Dan zal de topicstarter dus op zoek moeten naar een andere koper. En wie weet pakt dat nog goed uit ook, doordat een volgende koper net een slagje meer wil betalen. Wie zal het zeggen?
Inderdaad. Ik snap de reactie van TS best, maar daar kan hij niets mee.

Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

Moneyman schreef:
23 dec 2019 09:47
witte angora schreef:
23 dec 2019 09:42
Dan zal de topicstarter dus op zoek moeten naar een andere koper. En wie weet pakt dat nog goed uit ook, doordat een volgende koper net een slagje meer wil betalen. Wie zal het zeggen?
Inderdaad. Ik snap de reactie van TS best, maar daar kan hij niets mee.
Klopt! We weten dat de kans groot is dat we ons huis weer op de markt moeten brengen. En wellicht pakt het nog positiever uit door een hogere verkoopprijs te krijgen, maar daar zijn we in gedachten nog niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is ook precies de reden waarom huizen die onder voorbehoud verkocht zijn nog op Funda blijven staan. Pas na verstrijken van de termijn van de ontbindende voorwaarden is de verkoop zeker.

Wat de potentiële kopers tot dat moment 'uitspoken' is voor jou als verkoper in principe niet van belang. Het gaat er om of ze bij het verstrijken van de termijn financiering hebben of niet. Als de financiering niet rond komt, of wordt ingetrokken, dan is de aanleiding daarvoor voor jou als koper niet om te beoordelen.

Cro
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
23 dec 2019 09:33
Als (bijvoorbeeld) de ING een week voor het verstrijken van de termijn een offerte heeft gedaan waaruit blijkt dat de lening zal worden verstrekt, en 5 dagen later op basis van nieuw inzicht (bijvoorbeeld: een verbroken relatie, ene terugtrekkende partner, noem maar op) alsnog een afwijzing geeft, dan geldt dat gewoon. Zolang de termijn niet verlopen is kan het alle kanten op, juist omdat één enkele afwijzing voldoende is om er onderuit te kunnen.
Toch snap ik deze niet helemaal, het hebben van een relatie is toch geen noodzaak om een financiering te verkrijgen op 2 inkomens. Ik snap dat als ze zeggen tegen de bank we willen de hypotheek nog maar op 1 inkomen, kan dat ook? Dat de bank dan waarschijnlijk nee zal zeggen. Maar in hoeverre is dat tegenover TS gezien het koopcontract een eerlijke gang van zaken. Ik zou dan eigenlijk denken dat gewoon een financiering op 2 inkomens aan zouden moeten vragen en als dat lukt, ook al hebben ze geen relatie meer, dat de koop dan staat.

Ik vind het eigenlijk heel strict gezien maar een raar argument dat het verbreken van een relatie in dit geval zou moeten leiden tot het niet verkrijgen van een financiering.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eind van de dag weet de topicstarter meer. We kunnen hier alleen maar speculeren, maar het hangt denk ik echt van de bank af hoe die deze zaak op gaat pakken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik vraag me af, hoe snel moeten ze een afwijzing van de bank overleggen?

Zie wel de voorwaarden maar nergens een termijn van hoe snel die afwijzing bij jou moet zijn.

Verder zitten deze 2 nu met nog meer problemen, ook als er een afwijzing komt, de Taxatie woning, Hypo offerte en bouwkundige keuring zijn ook niet bepaald gratis.
Wel zou ik graag uiterlijk morgen een antwoord hebben, want met de Kerst en Nieuwe jaar kan de melding verkocht onder voorbehoud er waar vanaf, vele zoeken en kijken rond deze dagen tenslotte!

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Cro schreef:
23 dec 2019 10:30
Maar in hoeverre is dat tegenover TS gezien het koopcontract een eerlijke gang van zaken.
Niet. Maar het leven is soms erg oneerlijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door berndv »

Maar de relatie die nu verbroken is, was juridisch gezien toch geen onderdeel van de koopovereenkomst? De koopovereenkomst is toch gesloten door enerzijds TS als verkoper en 2 individuele personen die contractueel gezien samen geen eenheid waren. Zij zijn hierin beide verantwoordelijk voor het nakomen van hun deel van de overeenkomst en dat is het zorgdragen van de financiering.

Dat er een relatie aan ten grondslag lag, welke nu verbroken is, staat toch los van de verplichting die zij zijn aangegaan? Zij zullen dus beide zorg moeten dragen voor de financiering van de woning. Doen zij dit niet, doordat er nu opeens op maar 1 van beide inkomens bijvoorbeeld aangevraagd wordt, dan gaat toch de afkoopsom in werking, of zie ik dat verkeerd?

Cro
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
23 dec 2019 10:47
Cro schreef:
23 dec 2019 10:30
Maar in hoeverre is dat tegenover TS gezien het koopcontract een eerlijke gang van zaken.
Niet. Maar het leven is soms erg oneerlijk.
Ik vraag me dus af of dat argument juridisch wel stand zal houden mocht TS er werk van maken. Voor zover ik even snel kan beoordelen, maar zie ook bijvoorbeeld de post van Berndv, zie ik niet direct waarom het bestaan van de relatie juridisch gezien relevant zou zijn.

Johannes1979
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2019 09:03

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Johannes1979 »

We krijgen net de volledig gedocumenteerde afwijzingsbrief binnen van de koper, dus ze staan volledig in hun recht om de koop te ontbinden.

Iedereen hartelijk dank voor de informatie en het meedenken.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
23 dec 2019 11:00
Maar de relatie die nu verbroken is, was juridisch gezien toch geen onderdeel van de koopovereenkomst? De koopovereenkomst is toch gesloten door enerzijds TS als verkoper en 2 individuele personen die contractueel gezien samen geen eenheid waren. Zij zijn hierin beide verantwoordelijk voor het nakomen van hun deel van de overeenkomst en dat is het zorgdragen van de financiering.

Dat er een relatie aan ten grondslag lag, welke nu verbroken is, staat toch los van de verplichting die zij zijn aangegaan? Zij zullen dus beide zorg moeten dragen voor de financiering van de woning. Doen zij dit niet, doordat er nu opeens op maar 1 van beide inkomens bijvoorbeeld aangevraagd wordt, dan gaat toch de afkoopsom in werking, of zie ik dat verkeerd?
Er is geen direct causaal verband, maar wel indirect - en dat is voldoende.

De verbroken relatie vormt inderdaad geen onderdeel van de koopovereenkomst, maar natuurlijk wél van de financieringsovereenkomst. Een bank die een lening verstrekt aan een samenwonend stel wat samen een huis wil komen, zal dat niet doen aan twee individuen die niet samen gaan wonen (en dus dubbele woonlasten hebben). En doordat de financieringsovereenkomst vervalt, vervalt daardoor (in verband met die ontbindende voorwaarde) ook de koopovereenkomst.
witte angora schreef:
23 dec 2019 10:47
Cro schreef:
23 dec 2019 10:30
Maar in hoeverre is dat tegenover TS gezien het koopcontract een eerlijke gang van zaken.
Niet. Maar het leven is soms erg oneerlijk.
Dat dus :wink:

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Is een relatiebreuk een ontbindende voorwaarde?

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
23 dec 2019 11:00
Maar de relatie die nu verbroken is, was juridisch gezien toch geen onderdeel van de koopovereenkomst? De koopovereenkomst is toch gesloten door enerzijds TS als verkoper en 2 individuele personen die contractueel gezien samen geen eenheid waren. Zij zijn hierin beide verantwoordelijk voor het nakomen van hun deel van de overeenkomst en dat is het zorgdragen van de financiering.

Dat er een relatie aan ten grondslag lag, welke nu verbroken is, staat toch los van de verplichting die zij zijn aangegaan? Zij zullen dus beide zorg moeten dragen voor de financiering van de woning. Doen zij dit niet, doordat er nu opeens op maar 1 van beide inkomens bijvoorbeeld aangevraagd wordt, dan gaat toch de afkoopsom in werking, of zie ik dat verkeerd?
Relatie over.....baan weg......partner overleden......de makelaar zou alleen maar een afwijzing moeten communiceren en niet de reden waarom, dat voorkomt een hoop onnodige discussie.

Hoe stel je je dat eigenlijk voor met een verbroken relatie toch verplicht worden een koopverplichting aan te gaan?
Het huis wordt 1/2 eigendom en samen ga je nu geen hypotheek aanvragen want dat wordt apart....probeer maar eens een bank te vinden....

Gesloten