LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Robert029

Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door Robert029 »

Kan iemand mij vertellen of er een wettelijke norm bestaat voor incassokosten?
Ik ben, (helaas) door een reorganisatie van mijn laaste werkgever, nogal vaak met incassobureau's geconfronteerd de laatste maanden.
Ik heb nu zo'n 7 a 8 verschillende bureau's voorbij zien komen, netjes gecommuniceerd betreffende verschillende betalingsregelingen etc.etc.
Mij viel altijd al op dat de diverse incassokosten zeer uitéén kunnen lopen, maar heb dit eigenlijk altijd mijzelf verweten.... eigen schuld, dikke bult...
Deze week heb ik kennis mogen maken met weer een nieuw incassobureau, welke voor een totale achterstand van 1500,- euro, 325,- euro incassokosten rekent (1e contact)!!!
Nu vraag ik mij dus toch eens af.... Mogen de kosten zomaar met een natte vinger in de lucht worden vastgesteld, of is hier een wettelijk maximum voor bepaald? Als iemand het mij kan uitleggen, Bdankt.

Gast

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Die kosten vindt u in de meeste gevallen terug in de Algemene Voorwaarden van het bedrijf waaraan u nog geld schuldig bent (bijv. huiseigenaar, energiebedrijf e.d.). In overige gevallen geldt de wettelijke regeling (en die bedragen zijn niet hoog). De bedragen genoemd in de Algemene Voorwaarden mogen niet onredelijk hoog zijn, in dat geval kan een rechter die verwerpen. € 325,- is natuurlijk absurd en dat hoeft u dus ook niet te betalen, ook al zou dit in de Algemene Voorwaarden genoemd zijn. REGELS DIE INCASSOBUREAUS ZELF OPGESTELD HEBBEN GELDEN NOOIT!!! Men probeert u dit wel vaak wijs te maken.

Robert029

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door Robert029 »

Dankje voor de reactie. Ik ga maar weer 'ns in de pen klimmen dan maar. Ik vond meer dan 20% incassokosten ookwel wat hoog overkomen.
Uiteraard ga ik zsm zorgdragen voor het betalen van de betreffende achterstand, vooral omdat het ook geen eigen keuze was om in deze rotsituatie te geraken.
Ik hoop dat het me lukt om het betreffende incassobureau (CreditForce) qua hoogte van incassokosten op andere gedachten te brengen. :(

Gast

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Probeert u in dit geval eens de rekening direct aan de firma waaraan u nog geld schuldig bent te betalen i.p.v. aan het incassobureau. De kans bestaat dat men zo akkoord gaat en u nooit meer iets van Credit Force hoort.

john doe

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door john doe »

Er zijn in Nederland 2 manieren om incassokosten te berekenen over een vordering.
1) 15% over de hoofdsom, voor de incassoburo's meestal het voordeligst
2) de staffel zoals aanbevolen door de kantonrechters in Nederland, deze pakt vaak lager uit.
zie http://www.verenigingvoorrechtspraak.nl/rappvoor.htm
Er is ook al een eerdere draad over Creditforce http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=6386
Suc6!

Robert029

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door Robert029 »

Inmiddels zijn, na een pittig schrijven van mijn kant met natuurlijk de belofte om achterstand te voldoen, de totale kosten kwijtgescholden. In mijn schrijven heb ik mij natuurlijk ook geuit over de ietwat hoog lijkende kosten, met daarbij de vraag naar de algemene voorwaarden of een andere berekening.
Ik ben blij dat e.e.a. is opgelost, maar heb dat volgens mij vooral te danken aan mijn communicatieve vaardigheden. Ik heb te doen met de wat minder bedeelden onder ons, vooral omdat incassobureau's veel proberen, naar mijn mening.
Ieder geval bedankt voor de bruikbare reacties.

dasifo

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door dasifo »

Er bestaat een wettelijk tarief incassokosten. Het zogenaamde rapport Voorwerk2.
vanaf tot en met bedrag
0 225 34
226 450 68
451 1130 136
1131 2260 272
2261 3400 406
3401 4500 545
4501 10000 663
10001 19500 781
19501 39000 1000
39001 97500 1540
97501 195000 2450
195001 390000 3450
390001 1000000 4450
>1000000 5540

succes ermee!

Gast

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Het incassotarief van 1 jan 2004 betreft 18% van de hoofdsom. Let wel op er is natuurlijk wel een minimum bedrag maar dat weet ik zo niet meer.

dashiell

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door dashiell »

Ik heb een vraagje,mogen de incasso bureau`s zomaar hiermee weg komen,ze verzinnen zomaar bedragen soms moet je binnen 3 dagen betalen anders komt er weer 50 euro bij.En word dit niet oplichting genoemd? Want niemand doet er wat aan .Het kan toch niet.en ik vraag me ook af of die incasso bureau`s worden gecontroleerd.dat dit zomaar gebeurt snap ik echt niet.

1234

Re: Wettelijke (?) hoogte Incassokosten

Ongelezen bericht door 1234 »

kijk eens op de site www.nvio.nl voor meer informatie

Gesloten