Is internet wel zo duur?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
stephanverrips
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2024 11:55

Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door stephanverrips »

Ik heb met verbazing de artikel van Uitzending Radar 15 april: "de hoge prijs van vast internet en nepprofielen op datingapps": https://radar.avrotros.nl/artikel/fragm ... rnet-60444 gelezen, waarbij gepraat wordt over hoge prijzen internet providers in Nederland.
Als het gaat om de vergelijking met de buurlanden, dan zou dat kunnen kloppen, maar mag ik Radar eraan herinneren dat in het jaar 2002 het internet abonnement van Chello toen ook al 49,95 euro per maand was. Als je dat met nu vergelijkt (alleen een internet abonnement), dan is het zelfs goedkoper geworden (42 euro 50) dan toen in 22 jaar. Het is dus maar hoe je het bekijkt ! IK zal een link plaatsen met de gegevens van toen : https://tweakers.net/nieuws/24526/chell ... -euro.html Soms vind ik dingen een beetje koffiedik kijken, evenals er soms gepraat wordt over dure mobiele abonnementen waarbij je ook in 2002 22,50 euro per maand betaalde voor max 500 belminuten en nu dus nog maar 6 euro per maand kost. We klagen veel met het idee van nu, maar veel dingen zijn echt veel goedkoper geworden in de jaren en maar klagen !

rwolters
Berichten: 1611
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik ben wel benieuwd in welk buurland het dan echt goedkoper is? Als het al goedkoper is zitten er beperkingen aan. Lagere snelheden (en ook geen hogere snelheden mogelijk) of datalimieten. Maar als je echt like-for-like gaat vergelijken dan is het in de buurlanden echt niet goedkoper.

Moneyman
Berichten: 30253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daar hebben we net een heel topic over gehad, zie hier.
internet-f24/hoge-abonnementsprijs-bij- ... 9-s60.html

Methusalah
Berichten: 1202
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Methusalah »

rwolters schreef:
02 mei 2024 13:57
Ik ben wel benieuwd in welk buurland het dan echt goedkoper is? Als het al goedkoper is zitten er beperkingen aan. Lagere snelheden (en ook geen hogere snelheden mogelijk) of datalimieten. Maar als je echt like-for-like gaat vergelijken dan is het in de buurlanden echt niet goedkoper.
Oh, ze zijn goedkoper te vinden. Nadeel is dat de kwaliteit dan ook (vaak) slechter is. Wij hebben een uitstekende infrastructuur voor internet in Nederland. Mensen vergeten wel eens dat het onderhoud daar van ook niet gratis is.

16again
Berichten: 16147
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door 16again »

stephanverrips schreef:
02 mei 2024 12:06
...mag ik Radar eraan herinneren dat in het jaar 2002 het internet abonnement van Chello toen ook al 49,95 euro per maand was. Als je dat met nu vergelijkt (alleen een internet abonnement), dan is het zelfs goedkoper geworden (42 euro 50) dan toen in 22 jaar. Het is dus maar hoe je het bekijkt !
Sommige zaken zijn nu eenmaal goedkoper geworden. Eerste PC hier , toen echt niet de duurste, uit 1990 voor FL 5500,-

stephanverrips
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2024 11:55

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door stephanverrips »

@moneyman, die discussie gaat over goedkope abonnementen in buitenland. Ik hink op het gegeven dat het in 22 jaar alleen maar goedkoper is geworden, namelijk van 49,95 euro in 2002 naar 42,50 euro nu, waarbij dat abonnement een veelvoudige is van in 2002 aan snelheid en wat je mag downloaden. Daar gaat het blijkbaar niet over, wel een uitzending dat het zo duur geworden is. Ik vind dat best bizar als een prijg 22 jaar lang niet gestegen is. Ik weet het, ik benader het anders. men kijk nu vooral naar de prijzen in de buurlanden en ik kijk wat de prijs de afgelopen 22 jaar gedaan heeft.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Lapsang »

Hoe dan ook vind ik het internet op dit moment veel te duur. Dat is pas sinds we gedwongen werden van ADSL naar glasvezel te gaan. Dit bracht echt geen enkele verbetering in de dagelijkse beleving, maar wel een extreme prijsverhoging.

Een verandering dus die geheel en uitsluitend in het belang van de provider was.

ZeerPrivé
Berichten: 5538
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lapsang schreef:
03 mei 2024 15:33
Hoe dan ook vind ik het internet op dit moment veel te duur. Dat is pas sinds we gedwongen werden van ADSL naar glasvezel te gaan. Dit bracht echt geen enkele verbetering in de dagelijkse beleving, maar wel een extreme prijsverhoging.

Een verandering dus die geheel en uitsluitend in het belang van de provider was.
Met die laatste opmerking zijn veel gebruikers het zeker niet eens!

Thijs124
Berichten: 788
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik wil graag van ADSL af.
Ik wacht al langer op glasvezel in ons dorpje.
Zoveel prijsverschil zie ik niet tussen ADSL en glasvezel bij Odido waar ik nu nog ADSL van heb.
Ja, 2Gb tot maximaal 8Gb is wel duur maar die snelheid is ook niet nodig. Dat is een andere liga

Nijogeth
Berichten: 10070
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het bracht juist een gigantische verbetering in de dagelijkse beleving. Vraag de gemiddelde persoon die online games speelt maar. En dat zijn er stiekem heel erg veel.

Lapsang
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Lapsang »

Natuurlijk zijn er mensen die blij zijn met de glasvezel, maar persoonlijk hoor ik daar niet bij.

Zo simpel is het.

Voor mij is het niets meer dan een forse maandelijkse prijsverhoging.

Kompasser
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2023 12:56

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Kompasser »

Als de digitale aansluiting net als elektriciteit en water als een basisvoorziening wordt gezien, moet de overheid erop acteren als het gaat over beschikbaarheid en betaalbaarheid. Internet is allang geen luxe meer, maar een vereiste om mee te kunnen komen en te functioneren in de huidige maatschappij. Dan mag de overheid ook regels stellen aan partijen die het aanleggen of aanbieden. En als zij (de overheid) dat niet doet, heeft ze wat uit te leggen.
Laatst gewijzigd door Kompasser op 03 mei 2024 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs124
Berichten: 788
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De goedkoopste glasvezel kost hetzelfde als het duurste ADSL met dezelfde snelheid buiten de introductie prijs.
100Mb 35 euro ADSL of glasvezel.
400 Mb 40 euro
1 Gb 45 euro
2 Gb 60 euro
8 Gb 85 euro
Tv en telefoon kost natuurlijk wel extra.
Valt toch mee vind ik dan.

Kompasser
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2023 12:56

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Kompasser »

Thijs124 schreef:
03 mei 2024 17:03
De goedkoopste glasvezel kost hetzelfde als het duurste ADSL met dezelfde snelheid buiten de introductie prijs.
100Mb 35 euro ADSL of glasvezel.
400 Mb 40 euro
1 Gb 45 euro
2 Gb 60 euro
8 Gb 85 euro
Tv en telefoon kost natuurlijk wel extra.
Valt toch mee vind ik dan.
De discussie gaat toch meer over of iemand keuze heeft qua internet. Er is in vele gebieden maar één provider die de hoge/hoogte van de prijs bepaalt.

Thijs124
Berichten: 788
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zelfs de Tesla satelliet kost nog maar 55 per maand. Die doet het werkelijk overal.

Kompasser
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2023 12:56

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Kompasser »

Thijs124 schreef:
03 mei 2024 17:25
Zelfs de Tesla satelliet kost nog maar 55 per maand. Die doet het werkelijk overal.
Wizzkid Thijs heeft gesproken .. maar, dat is toch niet iets voor iedereen.. slechts iets voor digi-nerds.

ZeerPrivé
Berichten: 5538
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kompasser schreef:
03 mei 2024 17:39
Thijs124 schreef:
03 mei 2024 17:25
Zelfs de Tesla satelliet kost nog maar 55 per maand. Die doet het werkelijk overal.
Wizzkid Thijs heeft gesproken .. maar, dat is toch niet iets voor iedereen.. slechts iets voor digi-nerds.
En lang niet overal mag je een schotel plaatsen. Verhuurders zitten er zeker niet op te wachten en VVE zal daar ook zijn regeltjes voor hebben.

Thijs124
Berichten: 788
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik ben geen Wizzkid, maar zie Starlink juist heel erg opkomen bij mensen die overal internet willen hebben, de caravan en camper gebruikers. Ondertussen zelfs bijna goedkoper dan satelliet tv.
Het is een klein meestal vierkant schoteltje dat zich zelf instelt. Blijkbaar met glasvezel vergelijkbare internetsnelheid .

Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Ze kunnen ook minder snelle lijnen aanbieden, maar dat doen ze niet.

Thijs124
Berichten: 788
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Is internet wel zo duur?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bij mijn provider kun je voor glasvezel kiezen tussen 100 Mb, 400 Mb, 1 Gb, 2 Gb en 8 Gb.
Van 35 tot 85 Euro.
Moet het nog langzamer?

Plaats reactie