LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Djem
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2004 19:16

Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Djem »

Vandaag zijn we wezen kijken bij Brugman Keukens en vonden daar een mooie keuken helemaal naar onze wens. Na het uitgebreid verkooppraatje en het daarbijbehorende toneelspel van de verkoper. hij heeft wel tot 2 x toe zogenaamd zijn baas gebeld om te vragen of de prijs verlaagd kon worden..., terwijl hij volgens ons gewoon om de hoek stond) Maar goed, ondanks de komedie waren we toch wel erg enthousiast over de keuken.

Na het opmaken van het kostenplaatje/offerte wilde de verkoper graag dat we de offerte zouden ondertekenen. Ik heb gelijk te kennen gegeven dat ik dit niet wilde maar de verkoper beloofde dat we nergens aan vast zouden zitten. Het hangt er bij ons namelijk van af of we de hypotheek kunnen afstemmen op de verbouwing van de keuken.
De verkoper heeft toen op de offerte geschreven dat het onder voorbehoud van financiering is en dat we 3 weken kunnen nadenken en dit heeft hij vervolgens ondertekend.

Mijn man heeft toen vervolgens ook getekend. Mocht het toch niet door willen gaan dan zou de verkoper de offerte meteen vernietigen en zullen we geen last krijgen met Brugman.
Hoogstwaarschijnlijk krijgen we de financiering wel rond en zal het allemaal wel los lopen (de keuken op zich willen we in ieder geval) maar staan we zo toch wel een beetje sterk in het geval we het financieel niet rondkrijgen en dus de keuken willen annuleren ?

Ik heb het gevoel dat we op zich wel sterk staan omdat de verkoper er zelf onder voorbehoud van financiering heeft opgezet, maar toch ?
Iemand ervaring ?

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

Wat is de exacte tekst die u heeft ondertekend ?

Djem
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2004 19:16

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Djem »

Er staat onder het kopje: speciale afspraken:
Speciale prijs (ivm korting) € .... onder voorbehoud van financiering tot 10-09-04 (we hebben afgesproken dat we dan uiterlijk laten weten hoe en wat)

Akkoord client:

en de verkoper heeft nog een handtekening gezet + de datum van vandaag.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

En als nu de financiering niet rond komt, vervalt dan ook de gegeven opdracht zonder dat anuleringskosten verschuldigd zijn. Dat blijkt niet uit het vermelde bij Speciale Afspraken.

Dit zou dus de valstrik kunnen zijn.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij is het overleggen van een schriftelijke afwijzing van de geldverstrekker voldoende om de keuken zonder annuleringskosten af te zeggen.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

Dan moet dat wel zijn vermeld. Anders is het eventueel gewoon een simpele annulering. Er staat immers dat alleen de speciale prijs geldt onder voorbehoud.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door 16again »

Gast
Zoals ik het lees heeft het voorbehoud uiteraard betrekking op de gehele overeenkomst, en niet op de "speciale" korting.
Het opdrachtformulier biedt weinig ruimte voor volzinnen!

Djem
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2004 19:16

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Djem »

Ik hoop dat je gelijk hebt 16 again !
Heb je er zelf wel eens ervaring mee gehad ?

Hopenlijk is al mijn gestress voor niks en krijgen we de financiering rond. Zoals het er nu naar uit ziet zal dat wel gaan lukken, maarja... eens een stresskip, altijd een stresskip !
Overigens heb ik ergens anders op dit forum ook een bericht van jou gelezen waarin je verwijst naar een antwoord van de Ombudsman mbt tot een zelfde soort geval. Zoals het daarin gestelt wordt zit je aan een ovk vast tenzij er een andere afspraak schriftelijk is vastgelegd.

Daar hou ik me maar voorlopig aan vast !

In ieder geval iedereen bedankt vor jullie reactie !

Keukenkenner

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Keukenkenner »

Beste potentiele keukenkopers :

TEKEN NOOIT EEN OFFERTE OM WAT VOOR REDEN OOK
AL DIE KLETSVERHALEN OVER SPECIALE KORTING E.D IS GEWOON onzin TRAP ER TOCH NIET ELKE KEER WEER IN .
JE TEKENT VOOR EEN OPDRACHT OF NIET MAAR NOOIT VOOR EEN OFFERTE. DENK ER OVER NA EN GA SHOPPEN , ZEKER HET VERHAAL VAN DE KEUKENVERKOPER DIE "NOG MOET OVERLGGEN MET DE VERKOOPLEIDER OF BAAS E.D " GEWOON EEN SPEL . VRAAG NAAR DE UITERSTE PRIJS , EN IS DIE TE HOOG JAMMER DAN . EN GEEF NOOIT JE BUDGET XE REKENEN ER GEWOON NAAR TOE . MET DE VOOR HUN JUISTE KEUKEN EN MARGE.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

het is ook aan te raden om de financien vooraf te rerelen ,het scheeld veel stress .Je wee wat je exacte budget is waardoor je in een sterkere onderhandelingspositie zit bij de keukenboer.Je gaat toch ook niet naar de supermarkt zonder geld.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

We moeten tekenen;
De verkoper wilde graag dat we de offerte ondertekende.

Dat begrijp ik;
maar je MOET natuurlijk helemaal niks;
doe je het wel, is het ook je eigen keus geweest.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Er staat onder het kopje: speciale afspraken:
Speciale prijs (ivm korting) € .... onder voorbehoud van financiering tot 10-09-04 (we hebben afgesproken dat we dan uiterlijk laten weten hoe en wat)


Ik vind het tekstje op meer manieren uit te leggen. Keukenboer kan ook zeggen -als je de financiering niet rond krijgt voor 10/9- "dan moet u nú de gewone prijs (dus zonder die korting) betalen... want die speciale prijs was maar geldig tot 10/9".

Ik had het niet gedaan.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

Hatsikidee.

Eindelijk iemand die kan lezen, en het ook begrijpt.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door miraltje »

wanneer u de finaciering wel rond krijgt/heeft moet u deze keuken afnemen.
u moet anders voor de betreffende sluitdatum kunnen aantonen/bewijzen dat u de financiering niet rond heeft.
in principe zit je dus vast aan deze keuken.

Djem
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2004 19:16

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Djem »

Vastzitten aan deze keuken is niet zo erg. We willen hem juist heel erg graag MITS de financiering rond is. Net gebeld met juridisch advies van eigen huis en die hebben bevestigd dat we door het zinnetje: onder voorbehoud van financiering, geen gevaar lopen.

Mocht dat onverhoopt toch zo zijn dan zullen zij ons verder helpen.
Overigens gaan we er nog steeds vanuit dat de financiering goed komt. De keuken op zich is in ieder geval naar onze zin.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij is het overleggen van een schriftelijke afwijzing van de geldverstrekker voldoende om de keuken zonder annuleringskosten af te zeggen.
Misschien doet Brugman wel zaken met een financieringsmaatschappij die erg gemakkelijk zijn en in principe altijd wel een lening willen strekken. Het zou zelfs de heer Brugman persoonlijk kunnen zijn die de lening verstrekt, nergens staat immers dat het een bancaire instelling zou moeten zijn.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

Er staat onder het kopje: speciale afspraken:
Speciale prijs (ivm korting) € .... onder voorbehoud van financiering tot 10-09-04 (we hebben afgesproken dat we dan uiterlijk laten weten hoe en wat)

Ik vind het tekstje op meer manieren uit te leggen. Keukenboer kan ook zeggen -als je de financiering niet rond krijgt voor 10/9- "dan moet u nú de gewone prijs (dus zonder die korting) betalen... want die speciale prijs was maar geldig tot 10/9".
Er is nog een manier van uitleg: De speciale prijs geldt alleen als de firma Brugman de korting gefincierd krijgt.

Teken nooit direct iets met dergelijke ontbindende voorwaarden. Neem het mee naar huis en lees het nog eens over. Je ziet dat in dit geval er erg veel ruimte is voor interpretatie. Als de keukenzaak het niet mee wil geven, weet je eigenlijk al hoe laat is.

malleeppie

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door malleeppie »

Er is kennelijk onderhandeld (aantoonbaar) Brugman heeft in een procedure grote kans de zaak te winnen. Men kan een overeenkomst aannemelijk maken.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door 16again »

-Er zijn hier lieden die menen dat het voorbehoud van financiering voor de "speciale" korting geldt. Op mij komt dit als zeer onlogisch over.
Zelfs indien het voorbehoud voor de korting bedoeld was, had Brugman dit beter duidelijk moeten maken. Immers in deze overeenkomst met een consument is brugman de professionele partij, waarvan verwacht mag worden dat zij een overeenkomst op kunnen stellen die niet voor meererlei uitleg vatbaar is.

Ook is geen kredietverstrekker genoemd, dus je kan niet verplicht worden om dit krediet bij bankX af te nemen. Hooguit kan Brugman een tweede afwijzing van een andere bank verlangen.

Djem hoeft zich dus echt nergens over druk te maken.

Gast

Re: Offerte onder voorbehoud maar wel moeten tekenen --- Brugman

Ongelezen bericht door Gast »

Misschien doet Brugman wel zaken met een financieringsmaatschappij die erg gemakkelijk zijn en in principe altijd wel een lening willen strekken. Het zou zelfs de heer Brugman persoonlijk kunnen zijn die de lening verstrekt, nergens staat immers dat het een bancaire instelling zou moeten zijn.
Mandemakers heeft een eigen afdeling betreffende assurantien en hypotheken. De man die dit begeleid heeft enkele jaren geleden zijn zaak (assurantie en verzekeirngskantoor) verkocht in Waalwijk en heeft later deze afdeling (lees nieuw bedrijf!) onder de paraplu van DMG opgezet.

Personeel DMG kan er terecht voor hypotheken, pensioensadvies, verzkeringen en financieringen, maar de doelstelling van deze afdeling is om de afwijzigingen over te nemen.

Voorbeeld in deze is dat als de financiering door bijvoorbeeld de eigen bank wordt afgewezen, zal deze afdeing kontakt met klant opnemen om te gaan kijken naa andere mogelijkheden, waardoor er toch een finaciering verstrekt kan worden. (en nog een keer zelf de afsluitprovisie opstrijken!)

Er staat in de "offerte" met Brugman (is onderdeel DMG!) mits akkoord financiering. Er staat niet bij hoe of wat. Brugman verstrekt via DMG en een derde partner een finaciering aan klant, waardoor deze geen ontbindende voorwaarde meer heeft, want er is toch een finaciering!

Succes.

Gesloten