LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR-terreur, grijpt niemand in???

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
mh73

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door mh73 »

Gisteravond werd er in het journaal bij verteld dat heel veel mensen die BKR notering al hebben, omdat ze bijvoorbeeld een creditcard hebben met een bestedingslimiet van een paar 1000 euro, ook al gebruiken ze het ding nooit. Ik zie eigenlijk niet wat hier nou zo anders aan is.

Wat berndv aangeeft is eigenlijk helemaal correct. Het is juist goed dat ze dit in kaart brengen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door berndv »

ik las net een opmerking van ts in 1 van de gekaapte topics waar ts het heeft over de 5 jaar termijn en dat dit in combinatie met deze regels schandalig zou zijn. Nu begrijp ik ook ietsje beter hoe de vork in de steel zit. Zoals wel vaker het geval bij wijzigingen door de overheid geldt hier een gevalletje onwetendheid. Deze registratie is namelijk in 5 minuten te verwijderen. De 5 jaar termijn geldt voor problemen met het terugbetalen van leningen en kredieten, oftewel de a- of h-codering. Hiermee wordt een hypotheek inderdaad wel wat bemoeilijkt, maar daar gaat het hier helemaal niet om.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie eerlijk gezegd de 'terreur' niet helemaal. Onder 'terreur' versta ik toch wel wat anders dan het bijhouden hoeveel krediet bij welke instellingen iemand al dan niet heeft.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik wist eigenlijk niet beter of stond altijd al genoteerd. Dom misschien,maar zie probleem niet.

Alleen voor mensen die huis willen kopen en niet rood staan maar wel opti hrbben,kan het nadelig zijn,maar simpel,op te lossen,opheffen...
Zie probleem niet,echt niet..

Ik snap zo en zo systeem niet,bv met de mobiele tel,wordt je nu nagetrokken geen bkr notering?, ik heb een buuv( ik overdrijf niet) deurwaarders 2 x pw heeeel normaal,maar ja hoor Vodafone verlengde gewoon en nw s7 samsung???

Dus schiet mij maar lek...en ze staat genoteerd ik help haar veel met brieven opstellen etc.

BL2
Berichten: 4870
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door BL2 »

rozemarijntje schreef:Ik wist eigenlijk niet beter of stond altijd al genoteerd. Dom misschien,maar zie probleem niet.

Alleen voor mensen die huis willen kopen en niet rood staan maar wel opti hrbben,kan het nadelig zijn,maar simpel,op te lossen,opheffen...
Zie probleem niet,echt niet..

Ik snap zo en zo systeem niet,bv met de mobiele tel,wordt je nu nagetrokken geen bkr notering?, ik heb een buuv( ik overdrijf niet) deurwaarders 2 x pw heeeel normaal,maar ja hoor Vodafone verlengde gewoon en nw s7 samsung???

Dus schiet mij maar lek...en ze staat genoteerd ik help haar veel met brieven opstellen etc.
Even een tipje tussendoor, Rozemarijntje. Lees je bericht even door voor plaatsen. Dit is toch haast niet te ontcijferen, zoveel fouten staan erin......

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door ciske »

BL2 schreef:
rozemarijntje schreef:
Even een tipje tussendoor, Rozemarijntje. Lees je bericht even door voor plaatsen. Dit is toch haast niet te ontcijferen, zoveel fouten staan erin......

Als je nieuw bent, wat ik betwijfel., dan moet je eens de zoekfunctie gebruiken op naam van Rozemarijntje , dan weet je hoe dat komt.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat nu helemaal off-topic. Dit topic ging niet over Rozemarijntje (blij dat je weer wat schrijft) maar over een vermeende terreur-dreiging van de BKR. Ik denk dat we het beter daarbij kunnen houden, en elkaar verder in de waarde laten.

BL2
Berichten: 4870
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door BL2 »

De waarde is er, het was slechts een tip .

Verder heb ik ook niets te melden in dit topic, aangezien ik geen enkele terreur herken en het juist heel goed vind dat kredieten worden geregistreerd.

Mucha

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door thecure »

ciske schreef:
BL2 schreef:
rozemarijntje schreef:
Even een tipje tussendoor, Rozemarijntje. Lees je bericht even door voor plaatsen. Dit is toch haast niet te ontcijferen, zoveel fouten staan erin......

Als je nieuw bent, wat ik betwijfel., dan moet je eens de zoekfunctie gebruiken op naam van Rozemarijntje , dan weet je hoe dat komt.
Klikken op de naam rozemarijntje is genoeg, dan lees je al wat er aan de hand is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Goede avond,
Vaste bekende,dank je :-)

Ach sommige..bl-2 is er nog,maak geen woorden aan vuil...ik lach erom,hopelijk blijf je gezond

Maar de tweede kwamen is nu toch bezig om starters toch een hogere hypotheek te laten krijgen,tja met al deze dingen gaat dat moeilijk lukken,
Heel veel mensen hebben roodstand( de mogelijkheid) nu wordt een mobiele telefoon ook meegerekend( als je telefoon bij nw abbo neemt)
Ik vind het goed hoor dat je genoteerd word en je bkr geregistreerd staat wat ik al schreef ik dacht dat dat al zo was...niet dus.
Maar als het positief is dan nog kan het heeeel erg veel schelen wat en hoeveel je aan hypotheek kan lenen...
En dan zeggen ze nu,u kunt het ook opheffen en als de hypotheek rond is ,roodstand aanvragen? Zal aan mij liggen,maar dit is krommer dan....krom?

Ik ben er niet vaak meer,nu weer voor het eerst,het moet gaan;-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik denk dat het probleem van TS is dat hij niet weet waar hij het over heeft. Verder ben ik het eens met de rest van de forummers. Noteren en bijhouden is alleen maar goed.

Dat hele "structureel roodstaan is noodzakelijk" is natuurlijk de grootste onzin.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door harkja »

Julie4444 schreef:Ik denk dat het probleem van TS is dat hij niet weet waar hij het over heeft. Verder ben ik het eens met de rest van de forummers. Noteren en bijhouden is alleen maar goed.

Dat hele "structureel roodstaan is noodzakelijk" is natuurlijk de grootste onzin.
Er kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen, waardoor je even krap zit en dan kan een buffer welkom zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dan is een buffer handig. Maar dan kun je beter een spaarpotje aanleggen dan rood gaan staan.

Zeker als je dan ook een eigen huis wilt kopen, zul je regelmatig te maken krijgen met onverwachte kosten. Als je niet de mogelijkheid hebt om een spaarpotje op te bouwen, kun je je ernstig afvragen of het wel verstandig is om een huis te kopen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kweenie schreef:Ja, dan is een buffer handig. Maar dan kun je beter een spaarpotje aanleggen dan rood gaan staan.

Zeker als je dan ook een eigen huis wilt kopen, zul je regelmatig te maken krijgen met onverwachte kosten. Als je niet de mogelijkheid hebt om een spaarpotje op te bouwen, kun je je ernstig afvragen of het wel verstandig is om een huis te kopen.

Dat is zeker zo,ik heb geen koophuis en staat op nul,maar kan me mensen voorstellen die het door de bank aangesmeerd krijgen.....u weet nooit( je weet hoe die gesprekken gaan) en ja er kan altijd een nood situatie zijn,niet iedereen heeft missvhien dan net genoeg of er blijven dingen op je pad komen...snap ik wel dat mensen dan soms er naar moeten grijpen...

Ik beoordeel nooit iemands portomonee,ik vind het alleen krom zoals het nu gebeurd,hrb je je hypotheek,dan kan je gewoon weer bij de bank je limiet laten verzetten?? Zetten ze zelfs in de krant :shock:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, of het krom is of niet... Het is natuurlijk altijd een momentopname. En op zich is die roodstandfaciliteit ook niet het probleem, het wordt pas een probleem als je die roodstandfaciliteit niet (tijdelijk) kunt opzeggen. Als je dus de tijd van hypotheekaanvraag tot tekenen bij de notaris niet zou kunnen overbruggen zonder roodstand.

Maar dan zou je je ook moeten afvragen of het kopen van een huis überhaupt wel verstandig is. En dan zou ik het ook terecht vinden als de bank jou een veel lagere lening wil verschaffen dan iemand die met het zelfde inkomen wel rond komt en positief blijft staan. Want iemand die regelmatig rood komt te staan zou in feite ook minder geld over hebben voor de woonlasten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ kweenie daar heb je gelijk in,simpel..

Maar geloof dat ze zelf niet weten wat ze willen,nu willen ze weer dat mensen meer hypotheek kunnen lenen?
Dus ,word waarschijnlijk formule Andes ,zoveel x jaarsalaris etc..dat zal verhoogd worden,
Dan denk ik,waar zijn ze nou mee bezig..

Maar goed dat is gelukkig ver van mijn bed;-))

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze gaan nu inderdaad weer wat meer richting het oude systeem waarbij er ook wordt gekeken naar toekomstperspectief. Op zich niet vreemd. Dat kon namelijk al lang, met een 'explain'. Maar dan moest er wel een goed verhaal aan zitten. Daarbij ben je dus erg afhankelijk van de adviseur. Heb je geluk en een goede adviseur gekozen, dan kon je met een goede uitleg daardoor meer lenen dan iemand bij een luie adviseur. En dat is natuurlijk ook niet echt eerlijk. Beter dat ze daar duidelijk beleid van maken.

Maar ook in die situatie zal de leencapaciteit van iemand die niet zonder roodstandfaciliteit kan (terecht) lager zijn dan iemand die geen roodstandfaciliteit nodig heeft.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kweenie schreef:Ze gaan nu inderdaad weer wat meer richting het oude systeem waarbij er ook wordt gekeken naar toekomstperspectief. Op zich niet vreemd. Dat kon namelijk al lang, met een 'explain'. Maar dan moest er wel een goed verhaal aan zitten. Daarbij ben je dus erg afhankelijk van de adviseur. Heb je geluk en een goede adviseur gekozen, dan kon je met een goede uitleg daardoor meer lenen dan iemand bij een luie adviseur. En dat is natuurlijk ook niet echt eerlijk. Beter dat ze daar duidelijk beleid van maken.

Maar ook in die situatie zal de leencapaciteit van iemand die niet zonder roodstandfaciliteit kan (terecht) lager zijn dan iemand die geen roodstandfaciliteit nodig heeft.

Ik snap je helemaal hoor!! En ben het er ook mee eens,
Ik zelf geem koophuis,man heeft iets waardoor levensverzekering echt heeeel duur is,dus blijf vrije sec wonen...
Ja word nooit van mij,maar goed woon hier heerlijk,,,en ja dan weer voordeel nu lekkage op zolder Morgen bellen...
maar had hij geen hoge verzekering nodig gehad zeker gekocht,maar ja werkt niet alleen om te wonen he..

Dank je voor je uitleg

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: BKR-terreur, grijpt niemand in???

Ongelezen bericht door Julie4444 »

harkja schreef:
Julie4444 schreef:Ik denk dat het probleem van TS is dat hij niet weet waar hij het over heeft. Verder ben ik het eens met de rest van de forummers. Noteren en bijhouden is alleen maar goed.

Dat hele "structureel roodstaan is noodzakelijk" is natuurlijk de grootste onzin.
Er kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen, waardoor je even krap zit en dan kan een buffer welkom zijn.
En dus is het inderdaad de grootste onzin dat het structureel roodstaan noodzakelijk zou zijn. :mrgreen:

Gesloten