LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op en hulp gevraagd DGA/Defam/Solvence/Unisolve

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pas op en hulp gevraagd DGA/Defam/Solvence/Unisolve

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vergis je niet: een vaststellingsovereenkomst is behoorlijk bindend. Daar is'tie natuurlijk ook juist voor bedoeld. Een vaststellingsovereenkomst kan niet buitengerechtelijk ontbonden worden, maar kan alleen door de rechter vernietigd of nietig verklaard worden. Dat kan bijvoorbeeld als de overeenkomst door bedreiging of bedrog tot stand zou zijn gekomen, maar de meest voorkomende eis is vernietiging op basis van dwaling.

Wil je op basis van dwaling de vaststellingsovereenkomst laten vernietigen, moet je dus naar de rechter en bewijzen dat je gedwaald hebt. Je moet dan dus ook aan alle vereisten die gelden voor dwaling voldoen. En dat zal niet meevallen in gevallen als onderhavige: je kunt namelijk geen beroep doen op dwaling als de betreffende dwaling voor rekening van de dwalende hoort te blijven. Dat kan het geval zijn als de aard van de overeenkomst dat in zich heeft, als de omstandigheden van het geval dat gebieden of als de in het verkeer geldende opvattingen dat met zich meebrengen.

In een casus als deze, waarin de bepalingen omtrent de BKR-noteringen niet alleen op de overeenkomst, maar ook op de wet zijn gebaseerd, zal een beroep op dwaling kansloos zijn. Zeker nu het feit dat schuld BKR-genoteerd is, een feit van algemene bekendheid is. Een beroep op zorgplicht -nog los van de vraag of dat überhaupt terecht is- maakt dat niet anders en voegt dus ook niet zoveel toe.

Of algemene voorwaarden van toepassing zijn, is voor deze casus mijns inziens al helemaal niet meer relevant.

nijona
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2010 21:03

Re: Pas op en hulp gevraagd DGA/Defam/Solvence/Unisolve

Ongelezen bericht door nijona »

Jammer dat ik op een of andere manier geen meldingen krijg over nieuwe reacties in dit Topic ( ik heb het zelf gestart)

Maar ik kan jullie melden dat mij en mijn vrouw ondertussen alles is kwijtgescholden/finalekwijting is verleend.

Morgen zal ik het hier uitgebreid uitleggen.

nijona
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2010 21:03

Re: Pas op en hulp gevraagd DGA/Defam/Solvence/Unisolve

Ongelezen bericht door nijona »

Zoals beloofd,

in januari van dit jaar vernam ik op mijn rekening dat er een storting van Unisolve € 0.01 gedaan was.
ik heb dit direct terug gestort, en Unisolve gebeld met de vraag waar dit voor was.
Mijn dossier nummer werd gevraagd, en toen werd mij verteld dat het een foutje was, ons dossier was al afgesloten.

Ik was verbaasd, want zover ik weet proberen ze al jaren het restant op mijn vrouw te verhalen.

Ik vroeg hier een schriftelijk bevestiging van, en dat zouden ze mij toesturen.
Nou die kreeg ik:
Geachte heer ........,
Conform ons telefonisch onderhoud van .. januari 2017 berichten wij u.
Bijgevoegd treft u de brief die destijds is verzonden inzake de finale kwijting van Defam Credit B.V.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u vragen heeft kunt u ons bereiken via telefoonnummer ........ of via [email protected].

Met vriendelijke groet,
Unisolve


Hierop antwoord ik:
Geachte heer .........,

Bij deze bedankt voor uw reactie terug, en de door mij opgevraagde bijlage.
Echter heb ik nog wat vragen, en graag zou ik deze wat duidelijker bevestigd willen hebben.

Zoals in de brief in de bijlage staat, heb ik voldaan aan de betalingsregeling, waardoor ik per december 2008 recht had op finale kwijting.
Dit betekend dus dat het dossier betreffende dat doorlopende krediet (000000000) daarmee afgesloten is.
Nu er afgelopen week door jullie een storting van € 0,01 op mijn bankrekening gedaan is, lijkt het mij dat jullie mijn gegevens, en het daarbij behorende dossier niet volledig afgesloten en verwijderd hebben uit jullie systeem.

Graag ontvang ik dan ook van jullie een volledige bevestiging dat het dossier 0000000 en het daarbij behorende toenmalig afgesloten Krediet (00000), volledig is afgesloten.
Tevens zou ik ook graag vernemen of het BKR ingelicht is dat ik per december 2008 volledig aan mijn verplichtingen heb voldaan, en hiermee de notering verwijderd is.
Graag zie ik uw bevestiging hierop tegemoet


Antwoord van Unisolve:
Geachte heer ........,

Het dossier zelf is nog niet gesloten. Zoals bekend bent u finaal gekweten, echter is er sprake van een tweede contractant ( Mijn Vrouw).
Wat betreft uw registratie bij het BKR is ons opgevallen dat deze (nog) niet is doorgegeven. Wij zullen u met terugwerkende kracht, dus per 04-12-2013, afmelden.
Indien u vragen of opmerkingen heeft kunt u ons bereiken via telefoonnummer ........ of via [email protected].
Met vriendelijke groet,
Unisolve


Ik heb ze onderstaande per mail terug gestuurd:

Enigszins vreemd, gister aan de telefoon vertelde u mij dat het dossier gesloten was.

Maar volgens jullie is er nog een tweede contractant , dat is mijn vrouw.
In 2014 hebben jullie haar al eens benaderd, waarna wij onze advocaat ingeschakeld hebben.
Deze heeft een en ander met jullie gecommuniceerd, en ons standpunt daarin is duidelijk.

Mochten jullie nog bij jullie standpunt blijven, dan verneem ik graag wat, en wanneer jullie eens iets gaan ondernemen.
Want 3 jaar geen antwoord op de reactie van onze advocaat, en alles zo door laten lopen dat kan niet.

Bij deze weer een punt waarin wij kunnen aantonen dat jullie zeggen een vordering te hebben op mijn vrouw, maar 3 jaar niets ondernemen.

Graag verneem ik uw reactie betreffende de hierboven gestelde punten.

Bij deze kan ik u gelijk meedelen dat ik een klacht te ga indienen bij de AMF en andere belanghebbenden instanties en ook alle correspondentie naar deze instanties door ga sturen.

Met vriendelijke groet,


Daarop volgde de volgende mail van Unisolve:

Geachte heer ....... en mevrouw ......,

U hebt in het verleden met Defam Credit B.V. een kredietovereenkomst gesloten met bovenstaand contractnummer. Zoals u bekend is, heeft Defam Credit B.V. Unisolve ingeschakeld om de vordering op u te incasseren.

Omdat is afbetaald overeenkomstig de gemaakte afspraken, wordt deze afgemeld bij het Bureau Krediet Registratie (“BKR”). Daartoe zal Defam Credit B.V. uw krediet afmelden.

Indien er een restantbedrag, van €250,00 of meer op uw vordering is afgeboekt, dan zal overeenkomstig het reglement van het BKR een bijzonderheidscodering 3 worden toegevoegd bij de afmelding. Indien u daaromtrent vragen heeft, verzoeken wij u om contact met ons op te nemen.

Via deze weg bedanken wij u voor de constructieve samenwerking die heeft geresulteerd in het oplossen van uw schuld.

Indien u vragen hebt over de inhoud van dit bericht, verzoeken wij u om, onder vermelding van uw dossiernummer, contact met ons op te nemen via [email protected].

Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd,

Hoogachtend,
Unisolve


Inclusief de originele bevestiging brief van Unisolve de volgende dag per post binnen gekregen.
Wij zijn dus nu helemaal schulden vrij, en afgelopen week de BKR opgevraagd, en alles weg.

Gesloten