LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorlopent Kredit Interbank

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
bonjovi202
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2008 18:07

Doorlopent Kredit Interbank

Ongelezen bericht door bonjovi202 »

Mijn vriendin heeft een aantal jaren gelden met haar ex-vriend een doorlopend krediet afgesloten voor €30.000 bij Interbank. Dit was voor de verbouwing van zijn koopwoning. Deze staat op zijn naam. Het doorlopend krediet staat op de naam van hun beide. Een paar jaar geleden zijn ze uit elkaar gegaan. De afspraak met de tussenpersoon (Westfriese Assaurantie Huis) was dat als ze uit elkaar gingen dat alles voor de rekening van haar ex-vriend kwam. Dit gebeurde ook tot hij niet meer betaalde. Nu krijgt zij brieven + rekeningen van de bank over betaal achterstanden. In de laatste brief eisen ze al het geld op. Nu willen wij samen een huis kopen maar kunnen geen hypotheek krijgen omdat ze geregistreerd staat bij het BKR voor deze lening (gelukkig nog niet negatief). Is er een mogelijkheid om het van haar naam af te krijgen?

Hoop dat iemand ons kan helpen.

robert73
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2008 14:20

Re: Doorlopent Kredit Interbank

Ongelezen bericht door robert73 »

Misschien.

Ik begrijp dat beide ex-partners contractant zijn op de lening. Waarschijnlijk was bij aanvang van de geldlening het inkomen van alleen de ex-partner niet voldoende. Wanneer het inkomen van de ex-partner momenteel voldoende is kan de ex-partner (indien hij of zij dat wil) in nieuewe lening aanvragen op alleen haar of zijn naam waarmee de huidige lening wordt ingelost.

Indien de ex partner haar of zijn medewerking niet wil of kan verlenen zal de betaande lening op 2 namen doorlopen.

succes

bonjovi202
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2008 18:07

Re: Doorlopent Kredit Interbank

Ongelezen bericht door bonjovi202 »

Hey,

Ik heb het even nagevraagd maar hij heeft een eigen bedrijfje en nu schijnt het dat de bank het niet op alleen zijn naam zet omdat hij niet een vast inkomen heeft en de bank dus geen zekerheid heeft dat hij het iedere maand kan betalen. Ongelovelijk wat een hantekening alleen al ken doen. Het lijkt me dat hier bijna niet onder uit te komen is. Het zou toch te gek wezen dat ze straks op de zwarte lijst van het BKR komt te staan omdat 'zij' die €30.000 niet aan de bank betaalt. Dan ken ze de komende 5 jaar geen hypotheek afsluiten, en na 5 jaar begint het weer opnieuw? Hopen dat de advocaat die ze u heeft wat verder komt, maar die is er ook al dik een half jaar mee bezig. Is er niet een jurist of instantie die hier ervaring mee heeft?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Doorlopent Kredit Interbank

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste bonjovi,

Het is inderdaad zo dat je hoofdelijk aansprakelijk bent als het krediet op jullie beiden naam staat.

Daar kan geen advokaat wat tegen doen en het maakt ook niet uit wie het geld heeft opgemaakt.

Hoe vervelend misschien maar het beste is met je ex een regeling overeen te komen, waarbij de oude schuld geheel wordt ingelosd en jullie beiden op eigen naam een deel van de schuld overnemen. Dit laatste door twee nieuwe kredieten

Dun_Dikke
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 dec 2007 23:01

Re: Doorlopent Kredit Interbank

Ongelezen bericht door Dun_Dikke »

Is het niet zo dat als je aantoonbaar meebetaald aan een woning dat je dat op een gegeven moment ook "mede eigenaar" bent? Misschien kan ze aantonen dat die lening is aangewend voor de verbouwing.

In dat geval kan ze een deel van de waarde van het huis opeisen en verrekenen met deze schuld. Maar dat zal jullie advocaat veel beter weten. Hoop ik :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorlopent Kredit Interbank

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, volgens mij is het niet zo dat als je aantoonbaar meebetaalt aan een woning dat je dat op een gegeven moment ook "mede eigenaar" bent. Anders zou het voor veel (onder-)huurders wel een heel vreemde situatie ontstaan.

Het lijkt mij dat er in dit geval niets anders op zit dan die schuld af te lossen, of 'op te splitsen' in twee nieuwe schulden. Het was niet zo heel handig dat zij wél voor mede verantwoordelijkheid voor de lening heeft getekend, maar dat daar niet iets tegenover staat. Dat de ex dus volledig eigenaar van de woning is gebleven en dat er ook niets verder op papier is gezet. Het was handiger geweest dat ze tegelijk bijvoorbeeld een onderhandse lening ter grootte van de helft van de lening aan de ex had gegeven. Dan zouden, bij het uit elkaar gaan, die onderhandse lening en de helft van het krediet tegen elkaar kunnen worden weggestreept.

Gesloten