De Cholesterol Leugen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Tros Radar heeft al vaker aandacht besteedt aan het thema cholesterol en statines (cholesterolremmers) (simvastatine etc.):

https://radar.avrotros.nl/artikel/radar ... elen-32242

Terwijl er geen wetenschappelijk bewijs is dat de meeste mensen met een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed baat zouden hebben bij cholesterolremmers, worden ze massaal voorgeschreven aan mensen, met serieuze bijwerkingen tot gevolg.

Zelf ervoer ik jaren geleden ernstige rugpijnen veroorzaakt door de statine simvastatine en werd mijn geheugen zo lek als een zeef: Ik vergat dingen die een paar seconden daarvoor gebeurd waren.

Die tijd ligt gelukkig alweer een tijdje achter me, en ik gebruik al jaren geen cholesterolremmers meer, maar het lijkt me goed dit thema weer eens terug op de kaart te zetten, zodat mensen beseffen hoe schadelijke deze medicatie kan zijn.

In dat kader wil ik de volgende links geven:

https://thennt.com/nnt/statins-for-hear ... disease-2/

Zoals je kan zien, veroorzaken statines, wanneer ingezet ter preventie bij verder gezonde mensen meer schade dan dat ze goed doen.

Ook wil ik een boek aanraden:

"The Great Cholesterol Con: The Truth about What Really Causes Heart Disease and How to Avoid It"

Door Dr Malcolm Kendrick.

Een echte eye opener over de grote cholesterol-leugen en cholesterolremmers.

Het blog van deze arts vind je hier: https://drmalcolmkendrick.org/

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

He ja, volgende medische kwestie.

Dit is al uitentreuren en goed behandeld door Radar in diverse uitzendingen.

Zinloos om dat hier nog eens te gaan doen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat is uw mening. Leon heeft overduidelijk daar een andere mening over. En u mag wel denken dat alleen uw mening zaligmakend is, de werkelijkheid is heel anders.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarde Deltour, lees gerust deze informatie over deze huisarts. De website is in het Engels, maar dat zal met uw kennis van whiskyetiketten geen bezwaar zijn.
Hij is een aanhanger van complottheorieën, cholesterolontkenner, promotor van laagkoolhydraatdiëten, het Atkinsdiëet, en het carnivoordiëet. Hij is het bekendst voor zijn onbewezen bewering dat LDL en het totale cholesterol het risico op hartklachten niet beïnvloeden. Het artikel is ruim voorzien van bronverwijzingen.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 17 feb 2024 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Iedere medicatie geeft bijwerkingen. Regelmatig moeten arts en patiënt kiezen tussen 2 kwaden. Een chemokuur geeft vaak ook een hoop bijwerkingen. Ook dan moeten arts en patiënt kiezen tussen 2 (of meer) kwaden.

Geen enkele patiënt is verplicht het advies van een arts op te volgen.

Jouw links laat ik links liggen. Geen aanhanger van links.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Complottheorien en andere gekkies en wappies mogen mijn deur voorbij gaan. Geldt ook voor schijtlijsters, coronavoordringers en bange kwezels die nu nog met een mondkapje rondlopen.
En aan Engelse teksten ga ik ook geen tijd aan besteden. Vertaal eerst maar eens naar normaal Nederlands.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die laatste dienst heb ik u al bewezen om 15.01 uur 😁

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Voor uw korte samenvatting geldt het eerste deel van mijn bijdrage.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Erthanax schreef:
17 feb 2024 14:55
Waarde Deltour, lees gerust deze informatie over deze huisarts. De website is in het Engels, maar dat zal met uw kennis van whiskyetiketten geen bezwaar zijn.
Hij is een aanhanger van complottheorieën, cholesterolontkenner, promotor van laagkoolhydraatdiëten, het Atkinsdiëet, en het carnivoordiëet. Hij is het bekendst voor zijn onbewezen bewering dat LDL en het totale cholesterol het risico op hartklachten niet beïnvloeden. Het artikel is ruim voorzien van bronverwijzingen.
Tsja, als je niet verder raakt dan wiki-sites, dan kan ik me voorstellen dat je je alles wijs laat maken.
Mensen zwart maken op internet en vanalles over hen beweren kan elke idioot met een internetaansluiting.

Voor degenen die zich niet alles laten wijsmaken, is ook deze oude Radar-uitzending interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=rN5yj1Tje_w

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Leon74 schreef:
17 feb 2024 15:57
Erthanax schreef:
17 feb 2024 14:55
Waarde Deltour, lees gerust deze informatie over deze huisarts. De website is in het Engels, maar dat zal met uw kennis van whiskyetiketten geen bezwaar zijn.
Hij is een aanhanger van complottheorieën, cholesterolontkenner, promotor van laagkoolhydraatdiëten, het Atkinsdiëet, en het carnivoordiëet. Hij is het bekendst voor zijn onbewezen bewering dat LDL en het totale cholesterol het risico op hartklachten niet beïnvloeden. Het artikel is ruim voorzien van bronverwijzingen.
Tsja, als je niet verder raakt dan wiki-sites, dan kan ik me voorstellen dat je je alles wijs laat maken.
Mensen zwart maken op internet en vanalles over hen beweren kan elke idioot met een internetaansluiting.

Voor degenen die zich niet alles laten wijsmaken, is ook deze oude Radar-uitzending interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=rN5yj1Tje_w
Gelukkig heeft ene Leon zich aangemeld op dit forum, gaat vast helemaal goed komen nu we een echte medisch deskundige hebben. :roll:

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel erg fijn, moet woensdag weer naar het ziekenhuis. Overweeg nu maar om mijn geval aan Leon voor te leggen. Vast nuttiger.😁

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben benieuwd wat Leon vindt van Tonijnsalade op brood om het cholesterol naar beneden te krijgen. En afvallen? Meer bewegen? Zou dat ook helpen? Of nee, dat is medisch bewezen, dat kan niet kloppen natuurlijk.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik ben ook zo'n slikker van Simvastetine. Mijn LDL moet zeer laag zijn volgens mijn neuroloog. En zoals WA stelt, afvallen en een geschikt dieet doet wonderen. Zo zit ik al op de halve (standaard) dosering. In de bijsluiter staan van alle bijwerkingen die in sommige gevallen kunnen ontstaan. Ik heb nog nooit iets van een bijwerking vernomen. Ik heb meer vertrouwen in de neuroloog en de huisarts dan een onbekende poster op dit forum.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik slik dat spul dan weer niet, maar mij is ooit geadviseerd ter voorkoming van jicht om levertraan te gebruiken.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

xflorisx schreef:
17 feb 2024 17:14
...... En zoals WA stelt, afvallen en een geschikt dieet doet wonderen. Zo zit ik al op de halve (standaard) dosering......
Had je dat niet eerder kunnen bedenken? Wanneer ben je een geschikt dieet gaan gebruiken? Vanuit jezelf of op advies van de huisarts of iemand anders?
Heb je daarin begeleiding gehad?

En hoe ziet een geschikt dieet eruit bij jou?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2024 18:47
xflorisx schreef:
17 feb 2024 17:14
...... En zoals WA stelt, afvallen en een geschikt dieet doet wonderen. Zo zit ik al op de halve (standaard) dosering......
Had je dat niet eerder kunnen bedenken? Wanneer ben je een geschikt dieet gaan gebruiken? Vanuit jezelf of op advies van de huisarts of iemand anders?
Heb je daarin begeleiding gehad?

En hoe ziet een geschikt dieet eruit bij jou?
Wil je zijn pincode ook nog weten?

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door Leon74 »

De Britse cardioloog Aseem Malhotra over de complete onzin van cholesterolremmers voor gezonde mensen:

https://www.youtube.com/watch?v=kFwjeKLG9KQ&t=1113s

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
17 feb 2024 14:38
Dit is al uitentreuren en goed behandeld door Radar in diverse uitzendingen.

Zinloos om dat hier nog eens te gaan doen.
Zolang het gebruik nauwelijks is afgenomen, lijkt herinnering me niet zo zinloos.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2024 18:47
xflorisx schreef:
17 feb 2024 17:14
...... En zoals WA stelt, afvallen en een geschikt dieet doet wonderen. Zo zit ik al op de halve (standaard) dosering......
Had je dat niet eerder kunnen bedenken? Wanneer ben je een geschikt dieet gaan gebruiken? Vanuit jezelf of op advies van de huisarts of iemand anders?
Heb je daarin begeleiding gehad?

En hoe ziet een geschikt dieet eruit bij jou?
Je denkt dat je goed en gezond leeft. Cholesterol gehaltes waren laag. Totdat er voor mij 112 gebeld is en er een ambulance nodig was.
Wil je niet weer meemaken. Krijg je pilletjes voorgeschreven. Maar je leven wat anders inrichting zoals WA opnoemt is ook mogelijk. Voor een arts zijn die pilletjes het makkelijkst. Een dieet aanraden lukt meestal toch niet.

Heb ik daar begeleiding in gehad. Nee dat was niet nodig.

Mijn dieet bestaat voornamelijk uit minder verzadigde vetten. Als je dat zelf gaat uitvinden zonder een diëtist eet je toch wat je zelf toch lekker vindt. Dat was veel (ingrediëntendeclaraties) lezen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: De Cholesterol Leugen

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
17 feb 2024 15:13
Complottheorien en andere gekkies en wappies mogen mijn deur voorbij gaan. Geldt ook voor schijtlijsters, coronavoordringers en bange kwezels die nu nog met een mondkapje rondlopen.
En aan Engelse teksten ga ik ook geen tijd aan besteden. Vertaal eerst maar eens naar normaal Nederlands.
Er gaat een wereld voor je open als je je niet beperkt tot dat hele kleine stukje wereld dat Nederland heet. Daarnaast is het altijd verstandiger om het origineel te lezen dan een vertaling.

Plaats reactie